Interjú

„Saját boltot a portékáimnak”

Puskás Tamás, a Centrál Színház igazgatója

Színház

Tucat éve szinte reménytelen helyzetből indult, ám mára stabil pozíciójú, népszerű színház a Centrál. A Shakespeare-bemutatóra készülő rendező-igazgatót a zord kezdetekről, az addiktív színházról és a jó történetmesélésről kérdeztük.

Magyar Narancs: Tizenkét éve Molnár Gál Péter így jellemezte a Vidám Színpad helyzetét: „A Révay utcai színház története véget ért. […] Nincs miből játszani, nincs mit, nincs kinek, és nincs miért.” Mennyire volt sokkoló 2003-ban az első igazgatói széttekintés?

Puskás Tamás: Én legelőször az épülettel találkoztam, az ijesztő volt: mintha az az iszonyatos, nyomott födém, s azok a fekete falak sugározták volna magukból a reménytelenséget. A nézőtér is egészen ijesztő volt, a Bodrogi Gyula idején a falakra felfestett, páholyokból kinéző, bamba figurákkal. A nézőtér láttán valami mégis megdobogtatta a szívemet, mert én ennyire jó arányú színpad-nézőtér viszonyt keveset láttam életemben. Az a 450 ülőhelyes nézőtér, azzal a kompakt kis színpaddal a financiálisan is működőképes színházcsinálás legjobb terének látszott. Ráadásul rendezőként már szokva voltam a térben és költségvetésben egyaránt takarékos produkciókhoz, így könnyen fedeztem fel ebben a rémisztő környezetben is valami hasznos, a jövőre átmenthető alapot. A közvetlen elődöm által kaszabolt régi társulattal már nem nagyon találkoztam, s kis túlzással szólva, nem találkoztam nézőkkel sem, mert valósággal kongott a ház az ürességtől.

MN: Ennyi ijesztő mozzanat hallatán nem indokolatlan a kérdés: akkor mégis mi hozott annak idején a Révay utcába?

PT: Én akkoriban nagyon sokat dolgoztam Miskolcon és Kecskeméten, s mindkét helyen beleütköztem az igazgatók féltékenységébe. Ebből pedig nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a saját előrehaladásom, a rendszeres rendezői munkám szempontjából létfontosságú, hogy találjak egy saját boltot a portékáimnak. Akkor a véletlen úgy hozta, hogy 35 napot forgattam egy amerikai filmben, amivel rengeteget kerestem. Ebből megvásároltam az összes addigi Shakespeare-rendezésem díszletét-jelmezét, s össze akartam hozni egy stagione-társulatot, felajánlva a vidéki színházak számára a magam kész előadásait. Már épp toboroztam volna ehhez a társulatot, amikor eljutott hozzám a Vidám Színpad bedőlésének híre. Akkor hamar elszántam magam és kapcsolatba léptem a döntéshozókkal, akik – a dolog természetéből adódóan – előbb a nyakamba ugrottak örömükben, aztán hirtelen kihűlt a levegő körülöttem, mert nem voltam a „párt” embere. De addigra már annyira előrehaladtak az események, hogy nem volt más érdemi pályázat az enyémen kívül.

MN: A Centrál Színházzá átlényegülő Vidám Színpad tán legnagyobb feladata az volt, hogy új, saját közönséget szerezzen a régi politikai kabaré, majd a zenés vígjátékokra átváltó Bodrogi-éra hazai és külföldről hazalátogató törzsközönségének helyébe. Ami Pesten, a sokszor családilag öröklődő színházlátogatási szokások városában igazán nem lehetett könnyű.

PT: A mából visszatekintve már könnyen vagyok okos, amikor felmondom, hogy melyek is voltak a szerencsés döntéseim ebben a sikeres folyamatban. Először is tudomásul vettem, hogy ez a Vidám Színpad volt: így fel sem merült, hogy olyasfajta színházat építsek itt fel, mint amit velem párhuzamosan Mácsai Pál az Ádám Ottó-féle Madách Kamarára alapozva létrehozhatott (ez lett az Örkény Színház – a szerk.). A hely szelleme, a genius loci itt nem adott lehetőséget ilyesmire. Azután az első években semmi olyasmit nem vettem le a színpadról, ami közönséget hozott – még akkor sem, ha nagyon idegen volt tőlem, s ma sikítva menekülnék a láttán. Nem csináltam tabula rasát, hagytam esélyt és időt az organikus átalakulásnak. S végül: mindannak, amit új produkcióként hoztunk létre, megfellebbezhetetlen igényességgel kellett színpadra kerülnie. Ez az igényesség az olykor mínuszban próbáló színészektől, de a műszaktól épp így, rengeteget követelt. Egyébként az említett Amerikából hazalátogató idős nézők azok, akik mindmáig egy pontot adnak tízből a színházra az interneten, mert elvettük tőlük a régi Vidám Színpadot.

MN: Ez a mai Centrál Színház megfelel a tizenkét évvel ezelőtti merész terveknek?

PT: Nagy és határozott igen a válaszom. Sikeres és a nézők által nagyon szeretett színházat akartam, és ez megvalósult. A szervezésünknek ma már könnyű dolga van: a nézőink családon, baráti körön belül javarészt elvégzik a népszerűsítés munkáját, a szervezés csak adminisztrálja mindezt. A történeteket jól elmesélő, a nézőket az előadásainkra rákapató színházat csinálunk, mindig olyan történeteket választva, amelyek valahogy épp aktuálisak a bemutatásukkor. Amikor például elővettük a – Billy Wilder filmje révén népszerű – Legénylakás című darabot, akkor épp minden fiatal ezres nyelvcsapással próbálta behízelegni magát egy jól fizető multicégnél. Időszerű és érvényes volt egy olyan előadás, amelynek a végén egy mamutcég kistisztviselője kiegyenesedik és – képletesen – azt mondja a nagyfőnöknek: kapd be! De sose akartam napi, politikai üzenetekkel házalni az előadásainkban, én a jó és elgondolkodtató történetmesélésben hiszek.
S ha jól mesélünk, akkor az a 450 néző egyszerre él át valamit, ami majd segít nekik eligazodni az életben: abban az életben, ami minden szépségével együtt lépten-nyomon megcsavarja a fülünket, orrunkat, tökünket.

MN: Voltak-e kudarcok vagy zsákutcák?

PT: Amit az imént elmondtam, abban nem tévedtünk, s azon az úton máig megingás nélkül haladunk. Cinikus húzásunk volt egy-kettő, amikor valamit csak azért mutattunk be, hogy rendbe hozhassuk a nézőteret, vagy azért, hogy bizonyosan elnyerjük a Színikritikusok Díját. Vagy például amikor bemutattuk az Egy nyári éj mosolyát, akkor épp úgy nézett ki, hogy páros lábbal fognak kirúgni, az egész, addig tartó menetelésnek vége lesz, s mi meg akartuk mutatni, hogy milyen nagystílű, elegáns angolszász zenés színházat is tudnánk csinálni. De végül minden cinizmusnál fontosabb lett a csoda, amit Törőcsik Mari művelt a színpadon, s ami nem is remélt magasságba emelte azt az előadást!

MN: Goromba vagy legalábbis szikár kategorizálás szerint a Centrál nagyobbrészt a minőségi, az igényes bulvár színháza. Mennyire elfogadható ez a besorolás?

PT: Önmagában egy olyan ellentétpár fölállítása, mint művészszínház és bulvárszínház, szerintem elmebetegség, igazi morbus hungaricus. Való igaz, hogy a repertoárunk több mint ötven százaléka jelen pillanatban is a nyilvánvaló és felvállalt nevettetés oltárán áldoz. De ebbe már beletartozik az Illatszertár előadása is, ami legalább ennyire az érzelmekkel is játszik. De ott van a repertoár másik fele is, olyan darabokkal, mint a Mégis kinek az élete, a Jó zsaru, rossz zsaru, vagy az én mostani kedvencem, a Jó emberek. És ebben az évadban még bemutatjuk Albee-tól a Nem félünk a farkastól-t is, ami ugyancsak nem könnyen lepöckölhető bulvárdarab.

MN: Ha a kategorizálás ezek szerint vitatható is, azért jól felismerhetőek bizonyos szerző-, téma- és értékválasztások. Ilyen az igényesebb-kényesebb musicalek preferálása, vagy épp a rossz színház komikumát jelenetező előadások sora.

PT: Én mindig csak addig merészkedem el, ameddig nem veszélyeztetem a színház pozícióját, sikerét – de addig a határig mindig elmegyek. Öt éve például nem mertem volna egy Albee-darabot idehozni, s Sondheimet is körültekintően választottuk ki. Ilyen, a határokig elmerészkedő kísérlet volt részünkről a Jó emberek bemutatása is, s mára a jegyeladásokat tekintve ez a harmadik legerősebb előadásunk. Ami a színházi képtelenségeken nevető előadásokat illeti, ott én inkább csak annyi közös pontot vagy közös üzenetet látok, hogy jobb öniróniával, s nem száraz komolysággal tekinteni a színházcsinálói tevékenységünkre. Bár számomra a Függöny fel! például döntően nem is belső színházi humorról szól, hanem arról, hogy miként torkollhat katasztrófába egy közös vállalkozás, ha minden résztvevő a maga önös érdekét, saját kis hülyeségét helyezi előbbre. S ez, minden szájbarágós aktualizálás nélkül, mégiscsak megint a mi közös életünkről mond valami érvényeset.

MN: Jól felismerhető vonulatot alkotnak Shakespeare vígjátékai is, a Centrál Színház repertoárján és a te rendezői pályádon egyaránt. Most épp a Sok hűhó semmiért van soron, december 5-én bemutató.

PT: Az ezredforduló táján mindenféle tudatos tervezés nélkül úgy alakult, hogy különböző vidéki színházakban Shakespeare-vígjátékok rendezésére kértek fel. Köztük volt a Sok hűhó is, a szerző egyik leggazdagabb humorú, legsikerültebb darabja. Akkor romantikus lendülettel magyarítottam és rendeztem meg, ma – amikor olyan művet kerestem, ami vonzó a nézőinknek, családi darab, ugyanakkor nagyszerű szerepeket kínál a társulat jeleseinek – érettebb szemmel újra rácsodálkozom Shakespeare utánozhatatlan zsenijére, a darab mélységeire és magasságaira. Abban biztosak vagyunk, hogy a nézők kegyéért folytatott küzdelemben Shakespeare hajdan éppen úgy mesélt, ahogy mi is tesszük. A szórakoztatás, a néző elbűvölése volt az ő ambíciója is. Akkoriban, a világot meghódító hajóik orrára az angolok gyakran faragtak védőszenteket. Küzdelmes utunkon, a mi hajónkra kezdettől őt választottuk védőszentnek. Most is vele hajózunk!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.