Schilling Eszenyinek: "Kedves Enikő, egy tüntetésre nem azért megyünk el, mert meghívnak minket"

  • narancs.hu
  • 2020. január 30.

Színház

A Víg igazgatója lapunknak adott interjút. Schilling Árpád egy videóban reagált Eszenyi szavaira.

Lapunk legfrissebb számában (mától az újságárusoknál!) interjút olvashatnak Eszenyi Enikővel. A beszélgetés során szóba került az is, hogy a Vígszínház igazgatója nem ment el a szabad színházakért tartott december 9-i tüntetésre.

Magyar Narancs: Ahol azzal indokolta a távolmaradását: „szakmai úton kell mindent elintézni, itt pedig politikai térbe került a diskurzus.” Pontosan mit értett ez alatt?

Eszenyi Enikő: Mit nem lehet ezen érteni? Azt, hogy nem akarok politikai térbe belépni. Arról nem is beszélve, hogy aznap 1029 ember volt a Vígszínházban a Padlás jubileumi előadásán, ahol az 1 milliomodik nézőnket köszöntöttük, és együtt énekeltük, hogy „itt van dolgunk és itt vannak álmaink”.

Eszenyi Enikő a Narancsnak: nem akarok politikai térbe belépni

Sokakat felzaklatott, hogy nem ment el a szabad színházakért tartott tüntetésre. Most erről is beszélgettünk. Hogyan reagál a Vígszínház átpolitizált valóságunkra? Mit tesz a független színházakért? Mit jelent szolidárisnak lenni? Mi a Marton-ügy tanulsága? Egyebek mellett ezekről a témákról beszélgettünk Eszenyi Enikővel, a Vígszínház igazgatójával. Az interjú a friss Magyar Narancsban olvasható.

Eszenyi nyilatkozatára most Schilling Árpád (interjúnk vele itt) reagált egy Facebookra posztolt videóban. A Franciaországban élő rendező többek közt azt mondja:

"Eszenyi Enikő azt nyilatkozta a Magyar Narancsnak, hogy ő azért nem ment el a színházi tüntetésre, mert egyrészt nem hívták, másrészt ő nem nyilvánosan szolidáris, harmadrészt mert akkor volt a Padlás jubileumi előadása.

Kedves Enikő, egy tüntetésre nem azért megyünk el, mert meghívnak minket, az a vendégség, ez meg valami más. Egy tüntetésre meggyőződésből megy el az ember. Vagy hiszel azokban az emberekben, vagy nem. Vagy támogatod ezt az ügyet, vagy nem. Harmadik eshetőség nincs.

A teljes videó itt tekinthető meg:

Security Check Required

null

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.