Vidnyánszky Attila a védelmébe vette Eszenyi Enikőt

  • narancs.hu
  • 2020. január 31.

Színház

"Nézzék meg, mit művelt a liberális sajtó Eszenyi Enikővel!" - mondta a Nemzeti igazgatója egy interjúban.

Nem szakmai tüntetés volt a színháztörvénnyel kapcsolatos decemberi Madách téri demonstráció - mondta Vidnyászky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója a Pesti Hírlapnak adott interjújában.

Vidnyánszky szerint a decemberi demonstráció arról szólt, hogy "három színház meg az alternatív színházak csoportja eldöntötte, hogy tüntet, miközben a színházak 90 százaléka szerint ez nem helyes, mert ahol politikusok lépnek fel, az nem szakmai tüntetés".

"Meggyőződésem, hogy sokan azért nem mentek el a tüntetésre, mert azt politikailag motivált és manipulált félinformációk alapján szervezték. Úgy állították be magukat, mintha az egész szakma nevében szólnának. Amíg a megszólalásokból áradó gőg nem szűnik, addig esély sincs normális dialógusra. Valószínűleg az fáj Mácsainak, hogy csak három színház ment el, és nem huszonöt. Lehet, hogy az a huszonöt nem ért vele egyet" - mondta Vidnyánszky, aki megemlítette Eszenyi Enikőt, a Vígszínház igazgatóját is, akit szerinte a liberális sajtó megbüntetett, amiért nem vett részt a tüntetésen.

Eszenyi Enikő lapunknak adott interjújában azt mondta, azért nem vett részt a tüntetésen, mert nem akar politikai térbe belépni, mert aznap volt a Padlás jubuleumi előadása, és mert nem hívták meg. Schilling Árpád rendező erre azt üzente Eszenyinek, hogy nem azért megy el az ember egy tüntetésre, mert meghívják, hanem meggyőződésből.

Eszenyi Enikő a Narancsnak: nem akarok politikai térbe belépni

Sokakat felzaklatott, hogy nem ment el a szabad színházakért tartott tüntetésre. Most erről is beszélgettünk. Hogyan reagál a Vígszínház átpolitizált valóságunkra? Mit tesz a független színházakért? Mit jelent szolidárisnak lenni? Mi a Marton-ügy tanulsága? Egyebek mellett ezekről a témákról beszélgettünk Eszenyi Enikővel, a Vígszínház igazgatójával. Az interjú a friss Magyar Narancsban olvasható.

Vidnyánszky Attila az interjúban arról is beszélt, hogy a színházak támogatásával kapcsolatos változtatásokról még nincs döntés, de a rendszer lényege, hogy megszüntesse a támogatások anomáliáit.

Arról is beszélt, hogy azért nem adott fotókat a Színház című folyóiratnak Örkény István Macskajáték című darabjáról szóló kritikához, mert a lap főszerkesztője mindent elkövetett, hogy külföldön befeketítse, amikor átvette a Nemzeti Színházat. "A magyar politikai helyzetről is torz képet közvetít, tévesen informál. Írásait, a lap irányultságát politikailag elfogultnak és éppen ezért szakmaiatlannak tartom. Ehhez nem kívánok asszisztálni" - mondta, hozzátéve, hogy a fotóspróbára egyébként a folyóirat fotósa is elmehet.

A Nemzeti igazgatója kifejtette azt is, hogy felháborítónak tartja a színházkritikákat, mert bár nyolc-tíz éve nem olvas kritikát, most a fia (ifj. Vidnyánszky Attila színész-rendező) miatt újra elkezdte. "Gazemberség, ahogy őt is pusztítják, és nem szuverén alkotóként kezelik, és az én kultúrpolitikai működésem rá is árnyékot vet" - mondta, hozzátéve, hogy "a Kritikusok Céhéhez tartozó társaság nagy részéről" azt gondolja, hogy semmit sem tettek a színházi szakma épüléséért, ezért semmi sem jogosítja fel őket arra, hogy ilyen hangnemben írjanak.

A fiával való viszonyáról azt mondta, szerinte egyáltalán nem különböző a felfogásuk, az előadásainak lelkisége, gondolatisága nagyon közel áll hozzá, de megvan benne az ifjúkori lázadó attitűd, és rendjén van, hogy az élet bizonyos kérdéseiről mást gondolnak. "Jó nagyokat szoktunk vitatkozni. A feleségem mindig mondja, hogy jó, ha van egy plusznapunk karácsony előtt, mert akkor megtörténhetnek ezek a kisülések, és aztán tudunk közösen, meghitten ünnepelni. Szerencsére most megvolt ez a nap" - mondta.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.