Vidnyánszky Attila a védelmébe vette Eszenyi Enikőt

  • narancs.hu
  • 2020. január 31.

Színház

"Nézzék meg, mit művelt a liberális sajtó Eszenyi Enikővel!" - mondta a Nemzeti igazgatója egy interjúban.

Nem szakmai tüntetés volt a színháztörvénnyel kapcsolatos decemberi Madách téri demonstráció - mondta Vidnyászky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója a Pesti Hírlapnak adott interjújában.

Vidnyánszky szerint a decemberi demonstráció arról szólt, hogy "három színház meg az alternatív színházak csoportja eldöntötte, hogy tüntet, miközben a színházak 90 százaléka szerint ez nem helyes, mert ahol politikusok lépnek fel, az nem szakmai tüntetés".

"Meggyőződésem, hogy sokan azért nem mentek el a tüntetésre, mert azt politikailag motivált és manipulált félinformációk alapján szervezték. Úgy állították be magukat, mintha az egész szakma nevében szólnának. Amíg a megszólalásokból áradó gőg nem szűnik, addig esély sincs normális dialógusra. Valószínűleg az fáj Mácsainak, hogy csak három színház ment el, és nem huszonöt. Lehet, hogy az a huszonöt nem ért vele egyet" - mondta Vidnyánszky, aki megemlítette Eszenyi Enikőt, a Vígszínház igazgatóját is, akit szerinte a liberális sajtó megbüntetett, amiért nem vett részt a tüntetésen.

Eszenyi Enikő lapunknak adott interjújában azt mondta, azért nem vett részt a tüntetésen, mert nem akar politikai térbe belépni, mert aznap volt a Padlás jubuleumi előadása, és mert nem hívták meg. Schilling Árpád rendező erre azt üzente Eszenyinek, hogy nem azért megy el az ember egy tüntetésre, mert meghívják, hanem meggyőződésből.

Eszenyi Enikő a Narancsnak: nem akarok politikai térbe belépni

Sokakat felzaklatott, hogy nem ment el a szabad színházakért tartott tüntetésre. Most erről is beszélgettünk. Hogyan reagál a Vígszínház átpolitizált valóságunkra? Mit tesz a független színházakért? Mit jelent szolidárisnak lenni? Mi a Marton-ügy tanulsága? Egyebek mellett ezekről a témákról beszélgettünk Eszenyi Enikővel, a Vígszínház igazgatójával. Az interjú a friss Magyar Narancsban olvasható.

Vidnyánszky Attila az interjúban arról is beszélt, hogy a színházak támogatásával kapcsolatos változtatásokról még nincs döntés, de a rendszer lényege, hogy megszüntesse a támogatások anomáliáit.

Arról is beszélt, hogy azért nem adott fotókat a Színház című folyóiratnak Örkény István Macskajáték című darabjáról szóló kritikához, mert a lap főszerkesztője mindent elkövetett, hogy külföldön befeketítse, amikor átvette a Nemzeti Színházat. "A magyar politikai helyzetről is torz képet közvetít, tévesen informál. Írásait, a lap irányultságát politikailag elfogultnak és éppen ezért szakmaiatlannak tartom. Ehhez nem kívánok asszisztálni" - mondta, hozzátéve, hogy a fotóspróbára egyébként a folyóirat fotósa is elmehet.

A Nemzeti igazgatója kifejtette azt is, hogy felháborítónak tartja a színházkritikákat, mert bár nyolc-tíz éve nem olvas kritikát, most a fia (ifj. Vidnyánszky Attila színész-rendező) miatt újra elkezdte. "Gazemberség, ahogy őt is pusztítják, és nem szuverén alkotóként kezelik, és az én kultúrpolitikai működésem rá is árnyékot vet" - mondta, hozzátéve, hogy "a Kritikusok Céhéhez tartozó társaság nagy részéről" azt gondolja, hogy semmit sem tettek a színházi szakma épüléséért, ezért semmi sem jogosítja fel őket arra, hogy ilyen hangnemben írjanak.

A fiával való viszonyáról azt mondta, szerinte egyáltalán nem különböző a felfogásuk, az előadásainak lelkisége, gondolatisága nagyon közel áll hozzá, de megvan benne az ifjúkori lázadó attitűd, és rendjén van, hogy az élet bizonyos kérdéseiről mást gondolnak. "Jó nagyokat szoktunk vitatkozni. A feleségem mindig mondja, hogy jó, ha van egy plusznapunk karácsony előtt, mert akkor megtörténhetnek ezek a kisülések, és aztán tudunk közösen, meghitten ünnepelni. Szerencsére most megvolt ez a nap" - mondta.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.