Svábhegyi grandezza - Térey János: Asztalizene (színház)

  • Csáki Judit
  • 2007. október 25.

Színház

A színpadon elegáns étterem - de a horizontális sík vertikálisba fordul: egymás alatt négy szinten játszanak a szereplők; ha egymáshoz beszélnek, felénk fordulnak. A Radnóti Színház szűkös színpadán Bagossy Leventének nemcsak a "helyproblémát" sikerült megoldania, hanem megteremtette azt a teret is, amely pompásan illik Térey János darabjához.

És Bagossy László rendező a szöveghez-térhez illő játékstílust szabott: nem imitálás vagy mímelés folyik, hanem stilizálás. Esznek és isznak - üres és átlátszó a tányér és a pohár; utóbbit a szájukhoz sem emelik, csak nagyot csettintenek, ha erős a törköly. És mintha film lenne, egy-egy szint kimerevedik, míg egy másik bemozdul - a szimultán cselekvés-történés ügyes és egyértelmű jelzése ez.

Frivol és költői - ez már a szöveg, Térey szövege; verses ez is, mint a Kazamaták és a Nibelung lakópark, de hogy az, igazán nem feltűnő. Szavalás nincs, csak furcsán emelt stíl, melybe mindazonáltal a legvaskosabb kiszólások, legalpáribb replikák is beleférnek, könnyedén, szinte pofátlan eleganciával és magától értetődően. Ismét rengeteg az idézet, a szó szerinti meg a tartalmi; Márai, Szorokin és rengeteg egyéb. Egy "szóra sem érdemes nemzedék" életérzését rakják össze, melynek tagjait egy "szóra sem érdemes időben" terelte össze a sors az elegáns budai étteremben, ahonnan nézve Pest "vérbő proletárvircsaft". Téreynek nemcsak költői, hanem egyszersmind pontos, méghozzá szenvtelenül pontos szavai vannak ránk, a városunkra, a közelmúlt eseményeire. A tavalyi augusztus 20. a "húsz perc armageddon"; a szeptember-október a "fülsértő szirénavijjogás" ideje, amikor "könnygázfelhőben úszik az utca", kocsikat és telefonfülkéket borogat a túlcivilizált népség. 2007 februárjában pedig (ekkor játszódik a darab, melynek jelenideje mindazonáltal olykor átúszik a zavargásos-felfordulásos októberi napokba), egy elmaradt tél után kivirágzik egy mandulafácska. Az étterem népe - nem a lakótelepekről, és nem is a rehabilitált pesti városrészekből érkeztek ide - nincs megrendülve, sem felháborodva, sem ezen, sem máson: kicsi az amplitúdója itt minden érzelemnek.

Térey figurái jellegzetes városi, fővárosi mintavétel darabjai, reprezentatívnak nem mondanám; harmincasok mind, olyik gazdag, olyik szép, és mind másképp boldogtalan. Egyként tartanak távolságot - felülről, a dombról - attól, amit mi valóságnak neveznénk; egyszersmind Térey költői távolságtartása is ez. 'k is csupa idézet - és csupa ismerős, csak mintha zavarban lennénk, honnan is ilyen veszettül ismerős valamennyi: az önerőből felkapaszkodott étteremtulaj, a baleseti sebész, a merev, karriertudatos ügyvédnő, a görcseit lazasággal takargató operaénekes, a gátlásait durvasággal palástoló kritikus, az ezotériába belebóduló pincérnő és a többi.

Persze: a pesti aszfaltról ismerősek ők - pontosabban a budai lankákról, már akinek, de mégis: mindenkinek. A sikeres étterem-tulajdonos, Győző, akinek a száján flottul ömlik kifelé a sok idegen szó, és szereti a katalán szecessziót meg Csajkovszkijt, az "új-undokok" képviseletében elnököl a saját, White Box (modern kiállítótermek formája, ugye) nevű éttermében, vezényel és kalauzol, magyaráz és kimagyaráz, leszól és felmagasztal - luciferi, de inkább "luciferkói" karakter, idegenvezetőnk nekünk. Csányi Sándor a sok egyforma vonzó macsó után jól adja ezt a befutott Győzőt, látjuk rajta, mibe van neki ez a befutás, és mibe lesz még - hát sokba. Nemcsak a ránőtt kemény kéreg, hanem a tisztánlátás és az érdekérvényesítés parancsa is gátolja abban, hogy jól érezze magát a bőrében, de nem szűnik meg küzdeni a fennmaradásért, neki zár be minden környékbeli étterem.

Nagy Ervin a baleseti sebész, Kálmán szerepében szeretne jobb sorsra érdemes lenni, de jobb sorsot mégsem érdemel; a műtőasztal mellett biztosan kiváló, egyébként csupa pótcselekvés, még apává is egy pótkefélés teszi, ha pechje van. Delfint, aki "széténekelte magát", szigorúan a középszerben csilingelteti Kovács Patrícia; az árnyalt játék elviselhetetlen némbert eredményez, akit mindazonáltal mindenki el akar viselni, egy röpke ideig legalábbis. Kálmán válófélben lévő feleségét, aki nem akar gyereket, mert "félti a harapni való húsát", konstans merevségben tartja Wéber Kata, Szávai Viktória a tulajfeleségben ugyanezt kesernyés-gúnyos árnyalattal vonja be. Schneider Zoltán Henrik kritikusa tényleg "sorstépte lélek", és finom kis alakítás a soha meg nem kapott szürkemarhaszelet jegyében. Marjai Virág kiváló a Zsuzsi pincérnőben - aszcendensekben utazik, és ő az "éjjel egyik őre", mert a másik Roland főpincér, Adorjáni Bálint e. h. Földi Ádám Krisztiánja, a tehetséges és örökké sértett meleg dizájner minden és bármely budai, pesti társaság állandó figurája - ő otthon van a hidakon is.

Akár a díszlet, a darab és az előadás is erősen rétegzett. Felül szórakoztató, középen vicces, lejjebb gúnyos, odalent rémes. A végén folytatás ígérkezik, gyerek fog születni, de nem megváltó.

Radnóti Színház, október 21.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.