Szabadságot a Tanyaszínháznak! –petíciót indítottak a vajdasági vándorszínház autonóm működéséért

  • narancs.hu
  • 2021. augusztus 2.

Színház

Betiltott turné: tiltakoznak "az ellen az önelégült hatalmi viszonyulás ellen", amely elvárja, hogy a művészet kiszolgálja a "gazda" érdekeit.

"Öncélú közönségesség, parttalan ízléstelenség, a publikum alpári provokálása" miatt a Tanyaszínház idei turnéjának leállítását kérte közleményében Hajnal Jenő, a Magyar Nemzeti Tanács elnöke még múlt hét közepén.

Bár a „nagy múltú és nagy hírű Tanyaszínházat” maga Hajnal is „a vajdasági magyarság egyik legnagyobb kulturális értékének” nevezi, a legutóbbi előadást, Ödön von Horváth Kazimír és Karolina című darabját elfogadhatatlannak tartja, ezért arra kérte a szervezőket, hogy mondják le a következő helyszíneken való vendégszereplést. Hajnal közleménye szerint az MNT ennek "az előadásnak a tájolását a szórványban külön is támogatta".

Vagyis lényegében betiltották a Tanyaszínház működését, a produkció előadását, csak mert az a hatalomnak nem tetszett. Művészeti kérdésben mondott véleményt az MNT, és mint a forrás biztosítója rendelkezett is a művészi lehetőségekről, fittyet hányva az autonómiára.

„Annak reményében, hogy közös erővel újragondolhatjuk az egyik legegyénibb és legsajátosabb, minden korosztálynak üzenni akaró színházunk működését és repertoárját, ebben a pillanatban legszerencsésebb megoldásnak a Tanyaszínház idei körútjának lemondását tartjuk” - zárta közleményét Hajnal Jenő, az MNT elnöke.

A Kazimír és Karolina előadás rendezője, Lénárd Róbert a Facebookon reagált az ukázra. Azt írta, „döbbenten és növekvő rettegéssel” olvasta az MNT közleményét, amelyben (eufemizálva ugyan) betiltja a Tanyaszínház Kazimír és Karolina című előadását.

Döbbenten, mert nem gondoltam volna, hogy a művészet szabadságába ilyeténképp bele lehet taposni 2021 nyarán. Rettegéssel, mert a történelmi tapasztalat szerint az ilyesmi sokkal rosszabb dolgok előjele szokott lenni.

Lénárd megjegyzése szerint az előadás szövege majd’ százéves, azt kevés változtatással, inkább csak nyelvileg felfrissítve állították színpadra. Két előadás volt – Csantavéren és Bácsfeketehegyen – volt egy-két kritika a közönség részéről, de a nagy többség „szeretetről és értelemről adott jelet”. A rendező a darab betiltását már csak azért sem érti, mert – mint írja – az általánossággal nyakon öntött közhelyeken kívül sehol sem hangzott el egyetlen konkrétum sem, holott, ha lett volna ilyen, ők kerestek volna rá más megoldást.

„Amikor először jutott fülembe, hogy baj van, azt mondtam: ez példátlan. Aztán eszembe jutott, hogy már megtörtént. A Kazimír és Karolinát egyszer már betiltották megírása óta. 1933 januárjától nem játszhatták német nyelvű színházak, ugyanezen év május 10-én pedig minden más Ödön von Horváth szöveggel együtt máglyára vetették Berlin főterein."

A Tanyaszínház az MNT reakciója után közölte, tudomásul vették az MNT kérését és felfüggesztik a turnét. Kicsit máshogy, de teljesíteni fogják a vállalásukat. "Augusztus 12-ig a Kazimír és Karolina előadásunkat minden este le fogjuk játszani Kavillón a színház művésztelepén nyitott ajtók mellett, este 21 órától. Ezzel tartozunk önmagunknak és az általunk létrehozott – hibáktól bizonyára nem mentes – előadásunknak, valamint a színház szabadságának."

Ezt követően Szabadságot a Tanyaszínháznak! címmel petíciót kezdeményeztek a vajdasági vándorszínház autonóm működéséért.

"A Vajdasági Magyar Szövetség és a párt utasításait vakon követő Magyar Nemzeti Tanács huzamos ideje olyan anyagi forrásokat elosztó és ideológiai kormányzó tevékenységet folytat, amely voltaképpen egyenlő a vajdasági intézmények (iskolák, színházak, médiaházak, kiadók, egyetemi karok, alkotóházak, művelődési központok) dirigálásával és kisajátításával" –áll a petícióban.

Autonómia nélkül nem lehet kultúrát teremteni, tudományos munkásságot vagy művészeti tevékenységet folytatni.

"Mi, alulírottak erélyesen tiltakozunk az ellen az önelégült hatalmi viszonyulás ellen, amely a támogatásban részesített Tanyaszínháztól elvárja, hogy az kiszolgálja a „gazda” érdekeit.

Követeljük, hogy az MNT mielőbb tűzze napirendre Hajnal Jenő diktátumát és határolódjon el tőle. Továbbá mondja ki, hogy a színházi emberek és a színikritikusok továbbra is szabad légkörben végezhetik alkotómunkájukat, a közönség pedig ezentúl is zavartalanul látogathatja színházainkat."

A kezdeményezők: Bakos Petra, Balázs Attila, Bartuc Gabriella, Bencsik Orsolya, Bozsik Péter, Csányi Erzsébet, Fenyvesi Ottó, Kormányos Ákos, Ladányi István ,Ladik Katalin, Orcsik Roland, Orovec Kriszta, Pressburger Csaba, Radics Viktória, Révész Róbert, Szerbhorváth György, Szögi Csaba, Tóbiás Krisztián, Tolnai Ottó

A petíció itt írható alá.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.