Színház

Becsapódás

Dennis Kelly: Árvák

Kritika

Az ünnepi vacsoráját elköltő pár, Helen (Lovas Rozi) és Danny (Lengyel Tamás) lakásá­ba berobban a csurom véres Liam (Molnár Áron), akiről hamar kiderül, hogy a feleség testvére.

A „Noir-féle” belépő a színész védjegye, lendületétől mintha egy zuhanó repülő utasterében találnánk magunkat. Energikusan hozza a sokkot kapott szemtanú összevissza hadováló figuráját. (Állítása szerint véletlenül bukkant egy zsákutcában az összeszurkált, ám később elszaladó kamaszra.) Repülőből egyébként sincs hiány. Molnár rögtön el is mesél egy repülős sztorit, majd amikor a MűvészetMalom felett hangosan elhúz egy gép, rögtönöz is valamit; a poént már hallottuk tőle 2017 nyarán az Amphitryon bemutatóján az Aquincumi Múzeum kertjében, de most is ül.

Az előadás első harmadában a szellemes és szerelmes pillanatokból van több, aztán ezek megfogyatkoznak, ahogy egyre jobban beleveszünk az emberi játszmák hálójába. Eleinte a kiválóan felépített dialógusokon ugyanúgy nevetünk, mint például Liam váltópólóján, amelyet a szennyesből halásznak elő neki, s rajta egy sas feszít vörös alapon, alatta angol felirat (magyarul: „Az igazi sasok Gran Canariára repülnek”).

Melyik érzés igazi? Liam meghatottsága, hogy a Danny dezodorjával átitatott ruhadarabot hordhatja, vagy később a gyűlöletesen a sógora szemébe vágott szemrehányás, miszerint neki itt mindig csak a szennyes jut? A játék a jelmezekkel (Kisprumik Ádám művei) itt véget is ér, a másik két szereplő öltözékét a világ szinte bármelyik pontján élő bármelyik nő vagy férfi viselhetné. Annál izgalmasabb a díszlet (Szabó Márton): minden hófehér az étkezős nappaliban, még az örökzöld cserepes növény is. Mint egy műtőben. A vér színe majd’ kiugrik a háttérből. Az előadás háromnegyedénél a szobabelső két felét megcserélik, és az új nappali tükörképe lesz a másiknak: fordult a kocka. Nemcsak Helen jön rá, hogy már nem ő van felül a Dannyvel folytatott csatározásában, de mi is megérezzük, hogy nem számíthatunk happy endre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.