Színház

Széttépve

  • - sisso -
  • 2019. április 7.

Színház

Az Orlai Produkció új előadásának műfaja valahol a dokumentarista koncertszínház, a szórakoztató függéstörténeti revü, a megzenésített droglexikon és a pszichedelikus monodráma hatá­rán mozog. Annak, akit a téma érdekel, bőven állnak rendelkezésére leszokási történetek is, hiszen az alkotók néha film, színház, muzsika formájában is megosztják az élményeiket. Olyan is van, aki egyenesen a történetének köszönheti a hírnevét. Nagyon színes társadalom a drogosoké egyfelől és nagyon szokványos a történetük másfelől. Novák Eszter rendezése az utóbbit érzékelteti. Általános drogkarriert vázol fel koncertnyi idő alatt, amelyet több vallomásból, interjúból rakott össze Závada Péter. A történet nem lineáris, inkább életérzést, hangulatot csíp nyakon. A szöveghez dalokat társítottak, amelyeket Szabó Kimmel Tamás valóságos rocksztárként ad elő. Minden dal egy történet a történetben. Szabó Kimmel kilép a dalokból, visszalép a sztoriba és vice versa. A kivetítőn közben tudományos megállapítások vagy népi jellegű kommentek jelennek meg a témában. Az első óra olyan sodró, mintha egy klubkoncerten lennénk egy remek stand-upossal és zenekarral a háttérben, amelyik egy témába vágó Pink Floyd- vagy Quimby-számot is úgy tud eljátszani, hogy beleszédül a néző. Később kicsit megnyúlnak a szekvenciák, bár a keret továbbra is izgalmas, noha a színész által bejárt út fontossága háttérbe szorul az energikus előadóéhoz képest.

Belvárosi Színház, február 22.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.