Folyóirat

Színház

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2012. január 26.

Színház

Dörner György gyalázatos kinevezése óta nap alig telt el úgy, hogy ne jelent volna meg hír, interjú, publicisztika az Új Színház februártól kinevezett igazgatójával és sleppjével kapcsolatban, az "offenzívának" pedig a pályázat silánysága, valamint a Csurka István által fémjelzett antiszemita ideológia kellő alapanyagot is szolgáltatott, szó se róla.

A Színház januári számának középső (Színház és politika című) blokkja nem is húz le újabb bőrt a témáról, inkább tágabb kontextusba helyezi azt, amikor egyszerre ad külföldi körképet, illetve történeti visszatekintést arról, hogyan avatkozik, avatkozott be az aktuális hatalom az egyes színházak életébe.

A lap gerincét az az összeállítás (szerkesztette: Tompa Andrea) adja, melyben ugyanazt a három kérdést tették fel orosz, cseh, lett, szlovák, szerb, horvát, szlovén, román, lengyel és német kritikusoknak saját országuk színigazgatóinak kinevezésével kapcsolatban. A hol érdekesebb, hol kissé általános válaszokból kiderül: hozzánk képest több országban sokkal durvábban nyomul a politika. Oroszországban például nincs pályáztatás, és itt a legtöbb színház élén olyan vezetők állnak, akik "inkább a színházi ingatlanból akarnak hasznot húzni", Romániában pedig akad olyan színház, melyet politikus vezet (a felesége pedig rendező ugyanott). Nem magyar sajátosság az sem, hogy az igazgatókról szóló végső döntésnél a szakmai képviselők véleménye nem vagy csak minimálisan esik latba, az viszont már igen, hogy szélsőjobboldali hátszéllel érkező vezetőt közpénzen finanszírozott színház élére ültetnek.

Az összeállítástól nem lesz jobb kedvünk (aktualitása miatt igaz ez Gajdó Tamás magával ragadó, az egykori Madách Színház nyilas vezetéséről szóló írására is), akad azonban az összefogásról szóló szép példa is: régiónkban bizony nem egy "felülről" odatett igazgató abban vérzett el, hogy a protestáló társulat egyszerűen megbuktatta.

2012. január, 48 oldal, 392 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.