Folyóirat

Színház

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2012. január 26.

Színház

Dörner György gyalázatos kinevezése óta nap alig telt el úgy, hogy ne jelent volna meg hír, interjú, publicisztika az Új Színház februártól kinevezett igazgatójával és sleppjével kapcsolatban, az "offenzívának" pedig a pályázat silánysága, valamint a Csurka István által fémjelzett antiszemita ideológia kellő alapanyagot is szolgáltatott, szó se róla.

A Színház januári számának középső (Színház és politika című) blokkja nem is húz le újabb bőrt a témáról, inkább tágabb kontextusba helyezi azt, amikor egyszerre ad külföldi körképet, illetve történeti visszatekintést arról, hogyan avatkozik, avatkozott be az aktuális hatalom az egyes színházak életébe.

A lap gerincét az az összeállítás (szerkesztette: Tompa Andrea) adja, melyben ugyanazt a három kérdést tették fel orosz, cseh, lett, szlovák, szerb, horvát, szlovén, román, lengyel és német kritikusoknak saját országuk színigazgatóinak kinevezésével kapcsolatban. A hol érdekesebb, hol kissé általános válaszokból kiderül: hozzánk képest több országban sokkal durvábban nyomul a politika. Oroszországban például nincs pályáztatás, és itt a legtöbb színház élén olyan vezetők állnak, akik "inkább a színházi ingatlanból akarnak hasznot húzni", Romániában pedig akad olyan színház, melyet politikus vezet (a felesége pedig rendező ugyanott). Nem magyar sajátosság az sem, hogy az igazgatókról szóló végső döntésnél a szakmai képviselők véleménye nem vagy csak minimálisan esik latba, az viszont már igen, hogy szélsőjobboldali hátszéllel érkező vezetőt közpénzen finanszírozott színház élére ültetnek.

Az összeállítástól nem lesz jobb kedvünk (aktualitása miatt igaz ez Gajdó Tamás magával ragadó, az egykori Madách Színház nyilas vezetéséről szóló írására is), akad azonban az összefogásról szóló szép példa is: régiónkban bizony nem egy "felülről" odatett igazgató abban vérzett el, hogy a protestáló társulat egyszerűen megbuktatta.

2012. január, 48 oldal, 392 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.