színház - Olympos High School

Színház

Már az aulában kezdetét veszi a móka: az isteni családfa-történeti gyorstalpaló után valami spriccelõ folyadék - víz - által láthatatlanná válunk, hogy Daphné, a nimfa és Prométheusz vezetésével az ifjú istenek nyomába szegõdhessünk az olümposzi gimiben. A beavató propozíció után pedig kukkolás következik.

A hét istenpalánta - amíg Zeusz tanár úr élveket hajhász - unalmában játszik egy kicsit. Elcsennek egy halandót a szertárból - történetesen az ithakai hõst. Az Odüsszeusz-történetet épphogy felismerhetõ, de remekül funkcionáló maradék textil- és nejlonbábok segítségével elevenítik meg a Színmûvészeti földszinti és alagsori tereiben. A láthatatlan halandókat próbaterembõl folyosóra vagy éppen az alvilágba kalauzolják, az ókori eposz mai dallamokkal és táncjelenetekkel színesedik, miközben a két táborra szakadt osztály Odüsszeuszéhoz hasonló harcot vív - egymással. A kérdés: életben hagyják a sokat látott utazót, vagy ne? A remek ötletekkel dolgozó minimál-elõadás a homéroszi változathoz hûen végzõdik: fény derül a turpisságra, kis irgumburgum, és vége. Tengely Gábor rendezésében harmonikus párt alkot a hexameter és a színészi improvizáció. A nézõi vonulás szerves része az elõadásnak, bár az egyébként átgondolt színészi alakítások emiatt újra és újra megtörnek. Spiegl Anna elcsúfított Athénéja Adele dalát énekelve a legszebb, Márkus Sándor Poszeidónja kellõen tenyérbe mászó, Makra Viktória Aphroditéként igazi utálnivaló dög. Odüsszeusz mozgatója, Szolár Tibor és a többiek közel azonos színvonalon remekelnek, Hegedûs D. Géza gesztus jellegû szerepe már csak hab a tortán. Ha most tanulnánk az ógörög irodalmat, ezzel a parodisztikus, mégis komoly elõadással biztos meg tudnánk szeretni az idõmértéket, na meg a sok fura nevet. Magyartanárok figyelmébe ajánljuk.

Ódry Színpad, október 14.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.