színház - Olympos High School

Színház

Már az aulában kezdetét veszi a móka: az isteni családfa-történeti gyorstalpaló után valami spriccelõ folyadék - víz - által láthatatlanná válunk, hogy Daphné, a nimfa és Prométheusz vezetésével az ifjú istenek nyomába szegõdhessünk az olümposzi gimiben. A beavató propozíció után pedig kukkolás következik.

A hét istenpalánta - amíg Zeusz tanár úr élveket hajhász - unalmában játszik egy kicsit. Elcsennek egy halandót a szertárból - történetesen az ithakai hõst. Az Odüsszeusz-történetet épphogy felismerhetõ, de remekül funkcionáló maradék textil- és nejlonbábok segítségével elevenítik meg a Színmûvészeti földszinti és alagsori tereiben. A láthatatlan halandókat próbaterembõl folyosóra vagy éppen az alvilágba kalauzolják, az ókori eposz mai dallamokkal és táncjelenetekkel színesedik, miközben a két táborra szakadt osztály Odüsszeuszéhoz hasonló harcot vív - egymással. A kérdés: életben hagyják a sokat látott utazót, vagy ne? A remek ötletekkel dolgozó minimál-elõadás a homéroszi változathoz hûen végzõdik: fény derül a turpisságra, kis irgumburgum, és vége. Tengely Gábor rendezésében harmonikus párt alkot a hexameter és a színészi improvizáció. A nézõi vonulás szerves része az elõadásnak, bár az egyébként átgondolt színészi alakítások emiatt újra és újra megtörnek. Spiegl Anna elcsúfított Athénéja Adele dalát énekelve a legszebb, Márkus Sándor Poszeidónja kellõen tenyérbe mászó, Makra Viktória Aphroditéként igazi utálnivaló dög. Odüsszeusz mozgatója, Szolár Tibor és a többiek közel azonos színvonalon remekelnek, Hegedûs D. Géza gesztus jellegû szerepe már csak hab a tortán. Ha most tanulnánk az ógörög irodalmat, ezzel a parodisztikus, mégis komoly elõadással biztos meg tudnánk szeretni az idõmértéket, na meg a sok fura nevet. Magyartanárok figyelmébe ajánljuk.

Ódry Színpad, október 14.

**** alá

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.