ZSINÓRPADLÁS - Bizonytalanság a tao utáni színházban

Kultúrharc vagy reform: avagy miért ütik a színházakat?

Színház

A kormány létbizonytalanságba taszította a színházakat, és azóta is csak ígérget. Tarlós István örül, Fekete Péter gyanúsan hallgat, s úgy fest, hogy legrosszabbul a függetlenek járhatnak. És persze a közönség.

Sokat pletykáltak tavaly a kulturális tao megszüntetéséről, s régóta vannak a rendszernek nagyhangú ellenzői.

Például a magyar kulturális élet egyik legbefolyásosabb szereplője, a Nemzeti Színházat vezető NER-kegyelt, Vidnyánszky Attila – az Országgyűlés 2018. november 13-án el is törölte azt a 2009 óta működő adóeltérítési formát, amelyet röviden kulturális taónak neveztünk.

Ennek lényege az volt, hogy a gazdálkodószervezetek a társasági adójuk egy részét közvetlenül előadó-művészeti szervezeteknek ajánlhatták fel, az így kapható támogatás plafonja pedig az előadó-művészeti szervezet előző évi jegybevételének 80 százaléka volt. Az évente a területre áramló több tíz milliárd forint hozzájárult a magyarországi színházi boomhoz: az utóbbi években egyre több volt a néző, egyre több az előadás és egyre nagyobb a verseny.

Pénzautomata?

A rendszerváltás óta nem volt annyi új bemutató és színházba járó ember, mint 2017-ben. Viszont a gyakorlatilag kontroll nélküli, „pénzautomatának” csúfolt taofolyósítás alkalmat adott a rendszer kijátszására, egyszerűbben szólva a közpénz ellopására; a sajtóban sorra jelentek meg a feltáró cikkek kamuelőadásokról és kamuszervezetekről.

Stohl András az Őrült nők ketrecében

Stohl András az Őrült nők ketrecében

Fotó: Mészáros Cs

 

A novemberi törvénymódosítást azonban nem előzte meg szakmai egyeztetés, és a döntés után három hónappal sem tudni, hogy a hirtelen kieső forrást pontosan milyen rendszerben pótolja a kormány a központi költségvetésből az Emberi Erőforrások Minisztériumán (Emmi) keresztül – holott egy színházszakmai forrásunk szerint három jó szakember pár hét alatt ki tudna dolgozni egy transzparens, kiszámítható támogatási rendszert.

Tarlós és a saját pecsenye

Az intézkedéssel a teljes magyar színházi szcéna létbizonytalanságba került, az éves költségvetésekben hirtelen keletkezett óriási lyukat azonnal kezelni kellett: független társulatok és nagy hagyományú kőszínházak sorra jelentettek be jegyáremelést, repertoárszűkítést, vagy kértek támogatást a nézőiktől. Felmerült a Katona József Színház pinceszínházának, a Kamrának a bezárása, gyűjtésbe kezdett a Stúdió K Színház, jegyárat emelt a Pintér Béla és Társulata, az Orlai Produkciós Iroda, a Szkéné Színház, utóbbinak a színészi fizetéseket is vissza kellett vágnia.

A helyzetet látva november második felében szervezkedésbe kezdett a szakma: Zalán János, az Emmi alá tartozó Színházművészeti Bizottság elnökének vezetésével és a színházak igényeit be­építve készült tervezet egy új támogatási rendszerről. Ebben az állt, hogy az új szisztéma legyen ösztönző erejű – tehát teljesítményarányos –, normatív – vagyis paraméterek alapján meghatározott –, rendszerszintű, differenciáló – vagyis egyedi –, automatikus, átlátható és kiszámítható.

Fontos, hogy legyen szakmai kontroll, erre az ellenőrző feladatra fel kellene állnia egy bizottságnak. A cél az volt, hogy ez a dokumentum tárgyalási alapként eljusson Fekete Péter kulturális államtitkár asztalára – hogy ez végül sikerült-e, és az államtitkár figyelembe vett-e bármit ebből az anyagból, nem tudjuk. A tervezetről jelenleg mindenki hallgat, maga Zalán János sem válaszolt a Narancs megkeresésére.

Januárban viszont célt ért Tarlós István főpolgármester érdekérvényesítő ereje (ha feltételezzük, hogy rendelkezik ilyennel): a hónap végén Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszterrel és Fekete Péterrel tartottak közös sajtótájékoztatót arról, hogy a kormány és a főváros közötti megállapodás értelmében a 11 fővárosi fenntartású színház esetében a taopénzek helyére lépő központi támogatásról maga a főpolgármester és helyettese, Szalay-Bobrovniczky Alexandra fog dönteni.

Fekete Péter

Fekete Péter

Fotó: MTI

 

A keretösszeg 3,5 milliárd forint. Tarlós büszkén hangoztatta, hogy mindennek az alapját a miniszterelnökkel kötött egyezsége adja, aminek lényegét így foglalta össze: „Ezt a várost én vezethetem.” Arról, hogy ez a bejelentés például megmenti-e a Katona Kamráját, a színház nem akart nyilatkozni a Narancsnak – úgy tűnik, a neves fővárosi teátrumok hallgatnak és kivárnak. Alighanem valami ilyesmire gondolhatott Alföldi Róbert, amikor így írta le a taohelyzetet: kussolás van, és mindenki sütögeti a pecsenyéjét.

Elhúzódó válság

Kiderült még az is, hogy az előadó-művészeti szervezetek között országosan szétosztható teljes keretösszeg 37,4 milliárd forint lesz. Fekete azt mondta, az összeg szétosztásának menetét most dolgozzák ki, de nagy vonalakban így fog kinézni: az Emmi honlapján februárban lehet beadni az igénylő adatlapot, amit két hét alatt feldolgoznak, majd a megítélt támogatás harmadát március végéig utalják.

A keretösszegről több színházszakmai forrás azt mondta a Narancsnak, hogy elégnek kell lennie az egész területre, amennyiben megfelelően, transzparensen osztják el, amíg azonban nem ismeretesek a részletek, ez a szám nem jelent semmit.

Úgy tudjuk, a Nemzeti Előadó-művészeti Érdekegyeztető Tanács először lefújt, majd újra összehívott ülésén Fekete szóban további részleteket árult el az elosztásról a színházi szcéna szereplőinek: a pályázati rendszerben mindenkinek be kell sorolnia magát tíz megadott szervezettípus valamelyikébe; ennek a felsorolásnak része a kísérletező/alternatív társulat, valamint az egyéb független kategória is.

Ez utóbbiba kerülhetnek a magánszínházak. Az adatlapok beadása egyfajta igényfelmérés, és az államtitkár javaslata szerint az igényelt összeget a szervezeteknek a 2015-ös, 2016-os, valamint a 2017-es tao­támogatás átlagából kell kiszámolniuk. Az viszont nem világos, ki dönt majd az igények beadása után az összegekről, de minden jel arra mutat, hogy a fővárosi fenntartású teátrumok kivételével ez Fekete hatásköre lesz, aki persze felkérhet tanácsadókat. Fekete azt is mondta a témában meglepően sokat nyilatkozó L. Simon Lászlót ismételve, hogy minden független társulat, ahol valódi munka folyik, megkapja a pénzét. De ki határozza meg, mi a valódi munka?

Biztosítékok egyelőre nincsenek beépítve a rendszerbe, de az átalakítással a legrosszabbul járó független társulatoknak per pillanat nem ez a legnagyobb gondjuk. Rihay-Kovács Zita, a Független Előadó-művészeti Szövetség ügyvezetője jelenleg időpontra vár Feketénél, és a találkozón azt szeretné elérni, hogy a minisztérium gondolja újra az igényelhető összeg kiszámolását, ugyanis ha a támogatás a 2015-ös, 2016-os és 2017-es évek átlagából jönne ki, sokan meglehetősen rosszul járnának, például azok, akik 2018-ban jelentős jegybevétel-növekedést értek el az előző éviekhez képest.

Zsedényi Balázs, az Átrium produk­ciós menedzsere szerint nonszensz, hogy a 2018-as teljesítmény sehol nem jelenik meg a számításban, holott a taorendszerben mindig az előző év alapján kalkulálhattak a következő évre. „Ez a számolási módszer azt is bünteti tehát, aki tisztességesen növekedett az elmúlt években.” Az Átrium esetében a képlet valahogy így néz ki: az átlagolás alapján 31 millió forintra számíthatnak, a korábbi taorendszer alapján viszont 218 millió forinttal tervezték az évet.

Fekete, fehér, jobbra, balra

Átrium

Fotó: Sióréti Gábor

 

Nem véletlen, hogy Zsedényi már január végén azt mondta a hvg.hu-nak, hogy az Átrium működése fenntarthatatlanná vált. „Nincs, akinek azt mondhatnánk, sajnos jogszabályi malőr történt, légy szíves, adjatok pénzt, amivel kihúzhatjuk, amíg az új rendszer felépül. Kizárólag azért tudunk ideiglenesen működni, mert a nagyon kevés tartalékunk pár hétre még elég. Ott tartunk, hogy az Átrium tényleg bezárhat.”

A helyzet azóta sem lett jobb, a színház válsághelyzetben van, tudtuk meg Zsedényitől. Állítólag Fekete szeretne egyeztetni külön a magánszínházak képviselőivel is, ezen felbuzdulva több magánszínház, köztük az Átrium, összeállt és időpontont kért Feketénél, egyelőre eredmény nélkül.

Ki kellene mondani

Ebben az átlagoló számolási rendszerben zavart okoz az is, hogy az elmúlt években valójában nem volt jelentősége annak, hogy egy adott produkció után a társulat vagy a befogadó intézmény vette igénybe a taopénzeket. (Például a Pintér Béla és Társulata 2017-ben állt át arra, hogy saját maga taózik az Átriumban tartott előadásai után.)

Katona

 

Fotó: Németh Dániel

 

Így fordulhatott elő, hogy egyik évről a másikra jelentősen megugrott egy-egy társulat taotevékenysége, miközben az előadásainak és az azokra eladott jegyek száma nem változott lényegesen: vagyis ha egy ilyen társulat a múlt év alapján kérhetné a támogatást, a többszöröse jönne ki, mint a korábbi három év átlaga alapján. Az Átrium esetében bezavar a 2017-es üzemeltetőváltás (ekkor vette át az intézmény működtetését a Kultúrbrigád társulat).

A függetlenek, köztük a magánszínházak tehát attól tartanak, hogy a jogszabályi környezet váratlan változása miatt kevesebb támogatáshoz jutnak, ami mindenképpen igazságtalan volna. Tapintható félelem a szakmában, hogy az új támogatási struktúra ki lesz szolgáltatva a napi politikának, ráadásul minden évben a költségvetési tervből fog kiderülni, hogy a pénzügyminiszter valóban megadja-e az ígért összegeket.

Több forrásunk látja úgy, hogy a mostani intézkedések maximum tűzoltásra jók, és a háttérben egy másik, összetettebb támogatási rendszert építenek az Emmiben. Talán ez olvasható ki Vidnyánszky Attila január végén adott interjújából is: szerinte a három bizottság – a színházi, a zenei és a táncművészeti – bizonyos elvekben most megállapodhatna, hogy felépülhessen egy elfogadható, átlátható finanszírozási rendszer. „Ki kellene mondani, hogy mi az üzleti színház, mi a bulvár, hogy kinek milyen alapon, milyen elvek mentén adható támogatás. Ki kell mondani, és ebbe az egész szakmának bele kellene állnia, hogy melyek azok a színházak, társulatok, amelyeknek kevesebb támogatást kellene adni, vagy egyáltalán nem kellene őket támogatni.”

Az államtitkár hintája

Fekete Péter tavasszal lett kulturális államtitkár, de hiába indult be azóta a kultúrharc, a nyilvánosságban ritkán találkoztunk nyilatkozataival. Sokkal aktívabb volt nála L. Simon László exállamtitkár vagy akár Vidnyánszky Attila – sajtóinformációk szerint egyébként Fekete eleve az utóbbinak köszönheti a kinevezését.

A viharokat a sarokban kibekkelő államtitkárról a hvg.hu írt nemrég, a cikk szerint Fekete viszonya mostanra megromlott főnökével, Kásler Miklós miniszterrel, sőt a miniszter Fekete felmentését is kérte, de ebbe a miniszterelnök egyelőre nem ment bele. A szürke államtitkártól egyetlen olyan nyilvános szereplést találtunk, ahol megnyilatkozott a kultúrharcról és a taorendszer átalakításáról. Idézzük fel a januári Wesselényi Szalonban elhangzott Fekete-mondatokat, hiszen sokat megtudhatunk belőlük a hintákról!

„Egyensúlyteremtés, egyensúly megtartása, szerintem a kultúrharc erről szól. Tudunk-e egyensúlyt teremteni a kulturális színterek, kultúrára szánt források, közpénzek elosztása kapcsán.” A kultúrharc kezdeményezői ezért „csaptak az asztalra”, és „erőset csaptak”. „…valljuk be, van egy csomó olyan alkotó ember, alkotó közösség, akik valamilyen évtizedekkel korábban végrehajtott, akár még sikereken is alapuló előjogokat védtek meg maguknak. És őnekik van egy pici félnivalójuk.”

Azt „szoktam mondani, hogy kakashintán vagyunk, és ennek az oldalaira próbáljuk rakosgatni az értékeket. Én a közepén állok, és próbálok fölsegíteni embereket. Aki nem kapott tíz éve lehetőséget, annak alá kell nyúlni, meg kell segíteni. De nagyon kell vigyázni, kit lökünk le. Azért azt nem lehet, hogy annak érdekében, hogy olyan értékeket is lelökünk, ami a mi kulturális nemzeti értékeink közé tartozik. Lehet, hogy nekem az a dolgom, hogy bebizonyítsam, nem is olyan kicsi ez a kakashinta. Lehet, hogy ezt kell megnövelni, lehet, hogy a másik szárát kell megnövelni. Fontos, hogy hol van ez a kakashinta, a pincében van, vagy fönt van a harmadik emeleten. Ezt úgy kell balanszban tartani, hogy ez fönt legyen a harmadik emeleten.”

A taohelyzetet Fekete így foglalta össze: „Lenyúlták a pénzeket, akkor a kormány azt mondta, hogy tovább nem, ezt a pénzt kapja meg a kulturális államtitkárság.” Az elosztásról annyit mondott, hogy „ez nem pénzosztás, hanem feladatosztás. Aki vállal, az ki lesz fizetve, az alapján, milyen szinten szolgálják a közt.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.