rés a présen

„Távolabb eső aspektusok”

  • rés a présen
  • 2023. május 3.

Színház

Rozgonyi-Kulcsár Viktória ügyvezető elnök, Jurányi Ház

rés a présen: Milyen koncepció alapján szervezitek az első CSET (Család–Egyén–Társadalom) Fesztet, amely már zajlik, és egészen május 21-ig tart a Jurányiban?

Rozgonyi-Kulcsár Viktória: A tavalyi Anyacsak1 fesztivál szervezése során már megfogalmazódott bennünk, hogy szeretnénk folytatni ezt a munkát, és mind tematikájában, mind földrajzilag is tágítani a perspektívát. Az anyaságról a fókuszt már a szülővé válásra, a családra helyeztük. Középpontba állítva például olyan személyes történeteket, traumákat, amelyeket otthonról hozunk. Vagy megnézni azt, hogyan hat a társadalmi közeg az egyénre, a család felfogására, szociális viszonyaira.

rap: Kik a válogatók?

RKV: A fesztiválnak nincs külön válogatóbizottsága, a program a munkatársak személyes ajánlásai, javaslatai alapján alakult ki, figyelembe véve a Jurányi Ház adottságait, de eleve volt sok megkeresésünk a tavalyi fesztivál után is. Olyan problémákat tárgyaló előadásokat szerettünk volna a fesztivál műsorára tűzni, amelyek tabusított, a hétköznapokban kevésbé tárgyalt vagy éppen vitatott témákról szólnak, mint a béranyaság, az azonos neműek gyerekvállalásának kérdése vagy az örökbefogadás rendszere. A tavalyi fesztivál, amikor Szalontay Tündével és Tompa Andreával volt egy nagyon jó beszélgetés az örökbefogadásról, arra sarkallt minket, hogy Tündének a történetét valamilyen formában színpadra vigyük, az ősbemutatót, Született: Wágner Emese címmel május 8-án láthatják a nézők. Témájában és formanyelvében is különleges és fontos ugyanazon a napon Szenteczki Zita és Kovács Domokos Ki ölte meg az apámat című előadása, amely Édouard Louis azonos című művéből készült. A szombathelyi Weöres Sándor Színházzal közös koprodukció, Samuel Bailey Kutyabaj című darabja, a fiatalkorúak börtönében játszódik, ahol a fiúk, akik maguk is gyerekek még, visszatérni készülnek az apasághoz, a társadalomba, a családba. A budapesti bemutató május 14-én lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.