rés a présen

„Távolabb eső aspektusok”

  • rés a présen
  • 2023. május 3.

Színház

Rozgonyi-Kulcsár Viktória ügyvezető elnök, Jurányi Ház

rés a présen: Milyen koncepció alapján szervezitek az első CSET (Család–Egyén–Társadalom) Fesztet, amely már zajlik, és egészen május 21-ig tart a Jurányiban?

Rozgonyi-Kulcsár Viktória: A tavalyi Anyacsak1 fesztivál szervezése során már megfogalmazódott bennünk, hogy szeretnénk folytatni ezt a munkát, és mind tematikájában, mind földrajzilag is tágítani a perspektívát. Az anyaságról a fókuszt már a szülővé válásra, a családra helyeztük. Középpontba állítva például olyan személyes történeteket, traumákat, amelyeket otthonról hozunk. Vagy megnézni azt, hogyan hat a társadalmi közeg az egyénre, a család felfogására, szociális viszonyaira.

rap: Kik a válogatók?

RKV: A fesztiválnak nincs külön válogatóbizottsága, a program a munkatársak személyes ajánlásai, javaslatai alapján alakult ki, figyelembe véve a Jurányi Ház adottságait, de eleve volt sok megkeresésünk a tavalyi fesztivál után is. Olyan problémákat tárgyaló előadásokat szerettünk volna a fesztivál műsorára tűzni, amelyek tabusított, a hétköznapokban kevésbé tárgyalt vagy éppen vitatott témákról szólnak, mint a béranyaság, az azonos neműek gyerekvállalásának kérdése vagy az örökbefogadás rendszere. A tavalyi fesztivál, amikor Szalontay Tündével és Tompa Andreával volt egy nagyon jó beszélgetés az örökbefogadásról, arra sarkallt minket, hogy Tündének a történetét valamilyen formában színpadra vigyük, az ősbemutatót, Született: Wágner Emese címmel május 8-án láthatják a nézők. Témájában és formanyelvében is különleges és fontos ugyanazon a napon Szenteczki Zita és Kovács Domokos Ki ölte meg az apámat című előadása, amely Édouard Louis azonos című művéből készült. A szombathelyi Weöres Sándor Színházzal közös koprodukció, Samuel Bailey Kutyabaj című darabja, a fiatalkorúak börtönében játszódik, ahol a fiúk, akik maguk is gyerekek még, visszatérni készülnek az apasághoz, a társadalomba, a családba. A budapesti bemutató május 14-én lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.