Operett

Kis karácsony – Tolcsvay–Müller–Müller: Isten pénze

Színház

Nem, Charles Dickens nem forog a sírjában: Dickens mesélő kísértetté vált a Karácsonyi énekből adaptált húszéves magyar musicalben. Azazhogy ő a történetmesélő és egyúttal a fukar Ebenezer Scrooge régen elhalt üzlettársának szelleme is, aki Tolcsvay László meg a Müller és fia cég által jegyzett Isten pénzében egy személyben tölti be az elmúlt, a jelen és a jövendő karácsonyok szellemének tisztét is.

Ez így most picit kuszának látszik, ugye? Akkor az olvasó máris átérzi e sorok írójának tétovaságát: vajon sikerült-e helyesen, az alkotók szándéka szerint követnie az Operettszínház november végi bemutatójának történetvezetését? A válasz valószínűsíthetően tagadó: nem sikerült, elvégre az irodalmi alap ismerete híján máig értelmezhetetlen maradt volna az is, hogy például kit is játszott a történetben a matrózmulatságot vezénylő, álszakállas, álhajas – és egyáltalán: mindenestül ál – Serbán Attila? Hát tényleg ő lett volna az öregen is derűs és kedélyes Fezziwig úr?

Bizony nem a félreérthetetlenül világos történetmesélés a darab s egyszersmind Somogyi Szilárd rendezésének fő erőssége, ám ez éppenséggel nem jelenti azt, hogy ne is lenne fő erőssége ennek a rendezésnek, s általa az új előadásnak. Merthogy a színpad időről időre szépen megtelik ügyesen mozgatott alakokkal, s Kerényi Miklós Gábor iskolájának megfelelően mindig akad mit néznünk: vásári és hullarabló sokadalmat, megforgatott díszletet, a túlságosan sok gyors számot mindig szorgalmasan bemozgó, helyre koreográfiát (Balogh-Barta Viktória munkája), profin kijátszott bájos gyermekszereplőket. De még csak nem is ez az előadás igazi erénye, hanem az a hitelesnek bizonyuló érzelmesség, amely itt is, ott is kicsap egy-egy alakításból meg lassabb-hálásabb dalból. Talán nem csupán a korral együtt járó szentimentális ellágyulás és nem is a közelítő karácsony hangulata tette, de az Isten pénze több ponton is megindította a kritikust, amire amúgy vajmi ritkán van eset.

A Scrooge hosszan tűrő alkalmazottját alakító Szerényi László például eddig még soha nem tűnt a nézői érzelmeket befolyásolni képes személynek, ám most, deli bájgúnár helyett meggyötört apaként fellépve talán a bemutató estéjének legszebb pillanatait szerezte hatásosan beállított figurájával meg az Ember volt és boldog­talan dallal, amelyről Dunai Tamás egykor a Madách Színházban nem sejtette meg, hogy ennyi énekelnivaló rejlik benne. A meghitt Cratchit család egyebekben is kiérdemelte rokonszenvünket, s épp így, színészként is tehetséggel tevékenykedett az előadás két főszereplője, a Scrooge-nak kezdettől kissé lágyabb, morcosságában mindvégig a tétova magányt érzékeltető Földes Tamás, valamint az író és szellem Szabó P. Szilveszter, akinek szereplistájára most egy újabb démonikus, kárhozott alak került fel: nem annyira a beskatulyáztatás veszélyét, mint inkább színészalkatának belülről kisugárzó, mintaszerű típusosságát felmutatva.

Budapesti Operettszínház, november 28.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.