rés a présen

„Töretlenül büszke”

  • rés a présen
  • 2022. november 30.

Színház

Pallag Márton színész

rés a présen: A Forte Társulat második generációjához tartozol. Hogyan kerültél a csapatba?

Pallag Márton: Horváth Csaba, a Forte Társulat vezetője volt az osztályfőnököm az SZFE-n. Ötödévesként, 2013-ban hívott először a társulathoz, hogy vegyem át Lucky szerepét a Godot-ra várvában. Addigra már sok osztálytársam dolgozott a társulattal, és amikor végre jött a felkérés, nagy örömmel és izgalommal vetettem bele magam a munkába. Krisztik Csaba, Kádas József, Andrássy Máté nagy-nagy példaképeim voltak akkoriban, megilletődve álltam be közéjük. Segítőkészek, kedvesek voltak, érzékeltették, hogy tetszik nekik, amit csinálok, azóta a barátaim. Ezt követte még szintén egyetemistaként az Irtás című előadás, amelyet már én is próbáltam be, és azóta, tehát lassan tíz éve töretlenül büszke társulati tag vagyok.

rap: Mikor vált bizonyossá számodra, hogy előadóművész leszel?

PM: Hát, csak az utóbbi pár évben. Azért még pályakezdőként tele van az ember kétellyel, hogy értékes-e, amit csinál. Mert szerintem egy bizonyos minőség alatt nem érdemes csinálni semmit. Az egyetem elvégzése után a Bűn és bűnhődésben Raszkolnyikovot játszhattam el – még mindig fut, szeretettel ajánlom –, és a bemutató után negatív kritikák is jöttek az alakításom kapcsán; az például elgondolkodtatott, hogy van-e értelme csinálnom ezt a szakmát. Szerencsére azóta sok pozitív reakció is jött, és az évek alatt nagyobb lett az önbizalmam. S nem utolsósorban élvezem is csinálni, szóval mára bizonyossá vált, hogy előadóművész vagyok.

 
Pallag Márton Raszkolnyikov szerepében
Fotó: Mészáros Csaba 

rap: A Forte a sajátos stílusát nyilván a jellegzetes próbafolyamatnak is köszönheti. Miben áll ez?

PM: Igazából nem tudok semmi érdekességgel vagy kulisszatitokkal szolgálni. Ugyanúgy készülünk, mint mindenki, elolvassuk a szöveget, és tudásunk legjavát adva megcsináljuk a jeleneteket. Ami viszont fontos lehet, hogy nagyon bízunk a rendezőben, Horváth Csabában, akinek a darabválasztásai, formai gondolkodásmódja, víziói, eleve meghatározzák az előadásokat, így a Forte stílusát is. Szerintem ő is megbízik bennünk. Ismerjük egymás humorát, ízlését, nyelvét.

rap: Mi a szereped az Akár Akárkiben? Mikor látható még az előadás?

PM: Egy bér-sorbanállót és egy rendőrnyomozót játszom. Előbbi nagy kedvenc. Borbély Szilárd szélsőségesen abszurdba viszi ennek a bér-sorbanállónak a jelenetét. Kihívás és élvezet megmutatni ennek az embernek a nyomorát, brutalitását, humorát, fájdalmát, őrületét. Legközelebb december 10-én lesz látható az előadás a Szkéné Színházban. Utána, az energiahelyzet miatt bezár a Műegyetem, vele együtt a Szkéné is február végéig, és ha jól tudom, addig a Jurányi fogad be bennünket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.