rés a présen

„Töretlenül büszke”

  • rés a présen
  • 2022. november 30.

Színház

Pallag Márton színész

rés a présen: A Forte Társulat második generációjához tartozol. Hogyan kerültél a csapatba?

Pallag Márton: Horváth Csaba, a Forte Társulat vezetője volt az osztályfőnököm az SZFE-n. Ötödévesként, 2013-ban hívott először a társulathoz, hogy vegyem át Lucky szerepét a Godot-ra várvában. Addigra már sok osztálytársam dolgozott a társulattal, és amikor végre jött a felkérés, nagy örömmel és izgalommal vetettem bele magam a munkába. Krisztik Csaba, Kádas József, Andrássy Máté nagy-nagy példaképeim voltak akkoriban, megilletődve álltam be közéjük. Segítőkészek, kedvesek voltak, érzékeltették, hogy tetszik nekik, amit csinálok, azóta a barátaim. Ezt követte még szintén egyetemistaként az Irtás című előadás, amelyet már én is próbáltam be, és azóta, tehát lassan tíz éve töretlenül büszke társulati tag vagyok.

rap: Mikor vált bizonyossá számodra, hogy előadóművész leszel?

PM: Hát, csak az utóbbi pár évben. Azért még pályakezdőként tele van az ember kétellyel, hogy értékes-e, amit csinál. Mert szerintem egy bizonyos minőség alatt nem érdemes csinálni semmit. Az egyetem elvégzése után a Bűn és bűnhődésben Raszkolnyikovot játszhattam el – még mindig fut, szeretettel ajánlom –, és a bemutató után negatív kritikák is jöttek az alakításom kapcsán; az például elgondolkodtatott, hogy van-e értelme csinálnom ezt a szakmát. Szerencsére azóta sok pozitív reakció is jött, és az évek alatt nagyobb lett az önbizalmam. S nem utolsósorban élvezem is csinálni, szóval mára bizonyossá vált, hogy előadóművész vagyok.

 
Pallag Márton Raszkolnyikov szerepében
Fotó: Mészáros Csaba 

rap: A Forte a sajátos stílusát nyilván a jellegzetes próbafolyamatnak is köszönheti. Miben áll ez?

PM: Igazából nem tudok semmi érdekességgel vagy kulisszatitokkal szolgálni. Ugyanúgy készülünk, mint mindenki, elolvassuk a szöveget, és tudásunk legjavát adva megcsináljuk a jeleneteket. Ami viszont fontos lehet, hogy nagyon bízunk a rendezőben, Horváth Csabában, akinek a darabválasztásai, formai gondolkodásmódja, víziói, eleve meghatározzák az előadásokat, így a Forte stílusát is. Szerintem ő is megbízik bennünk. Ismerjük egymás humorát, ízlését, nyelvét.

rap: Mi a szereped az Akár Akárkiben? Mikor látható még az előadás?

PM: Egy bér-sorbanállót és egy rendőrnyomozót játszom. Előbbi nagy kedvenc. Borbély Szilárd szélsőségesen abszurdba viszi ennek a bér-sorbanállónak a jelenetét. Kihívás és élvezet megmutatni ennek az embernek a nyomorát, brutalitását, humorát, fájdalmát, őrületét. Legközelebb december 10-én lesz látható az előadás a Szkéné Színházban. Utána, az energiahelyzet miatt bezár a Műegyetem, vele együtt a Szkéné is február végéig, és ha jól tudom, addig a Jurányi fogad be bennünket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.