Színház

Történetek a magányról

Végre egy kis csönd

Színház

Egy kortárs magyar író, Garaczi László az egyik legjobb hazai művészszínháznak írt darabot arról, amiben éppen élünk, a karanténról. Ez nem hangzik rosszul, ugye?

 

Fontosnak tartom leszögezni, hogy a Katona József Színház K:ORTÁRS című sorozata hiánypótló, és a legjobb dolog, ami ebben a színház nélküli időben történhet. A Katona ugyanis ebben a programjában több kortárs írót kért fel darab­írásra egy meghívásos pályázaton, s ezekből a társulat színészeivel filmek készültek. Csak jobb híján használom most a film kifejezést, hiszen, ahogy Máté Gábor fogalmaz egy interjúban, az így létrejövő alkotás „nem színház, nem rádiójáték, nem tévéjáték. Ezek körül valami negyedik, ilyen értelemben bátran mondhatjuk, hogy új műfaj.”

Mindez azért különösen fontos, mert az elmúlt években kevés új magyar dráma született. Hisz drámát írni felkérés nélkül nem kifizetődő munka, és nem csak anyagi tekintetben. A drámaköteteknek és drámaantológiáknak nincs meg az olvasóközönsége, kevésbé gondolunk a drámákra (olvasható) irodalmi műfajként, ahogy egy regényre vagy egy verseskötetre. Így darabok leginkább az Örkény István drámaíró pályázatra készülnek vagy kifejezetten egy-egy színház megrendelésére, és természetesen sokat hozzátesz még ehhez a Nyílt Fórum, a Színházi Dramaturgok Céhének drámafejlesztő inkubátorprogramja is. De hogy egy színház egyszerre négy kortárs író drámáját mutassa be, ahogy a Katona most teszi Garaczi László, Szécsi Noémi, Tasnádi István és Háy János egy-egy művével, az igen ritka és üdvözlendő kezdeményezés.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.