Négy hónapja nincs műterme az SZFE operatőr hallgatóinak

Belpol

Az őszi félévben bezárta, a mostaniban még nem nyitotta meg a műtermet az SZFE új vezetése. Elmaradtak az operatőr hallgatók műtermi órái, és még most sem világos, hogyan lehet majd pótolni őket. 

A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) új, egyoldalúan, kormányzati úton az intézményre erőltetett vezetése még november elején záratta be az intézmény egyik külső helyszínen, a Róna utcában működő műtermét, ami az operatőrképzés gyakorlati részének központi helyszíne volt, de rendezőknek is volt itt órája.

„Egyszer csak kaptunk egy emailt arról, hogy nem használhatjuk tovább a filmintézet egyik központi műhelyét, ami a mi képzésünkben létfontosságú“ - mondja Csillag Marci, másodéves operatőr hallgató. „Az őszi félévben nem tudtunk elvégezni 8 kreditnyi tanegységet, vagyis az operatőri gyakorlatot. Februárban elvileg 1. és 19.-e között lehetett volna pótolni az elmaradt őszi órákat, de mivel nem készült el időben az intézmény új műterme, erre nem került sor.“

Csillag szerint szomorú, hogy a hallgatók érdekei sérültek ezzel, és úgy látja, a vezetés sikeresen szabotálta egyes diákjai tanuláshoz fűződő jogait, hiszen úgy záratták be a műtermet, hogy nem tudták vállalni a következményeket.

Csillag szerint a Róna utcai stúdió magán viselte az intézmény alulfinanszírozottságának nyomát, és a kormányközeli sajtótermékek állításának megfelelően valóban rendszeresen beázott. „A műterem rossz állapota sosem volt titok, állami fenntartású intézményként került ebbe az állapotba. Vagyis nem a vezetőség vagy a hallgatók hanyagsága, hanem az alulfinanszírozottság miatt. Szerettünk volna egy modernebb stúdiót, de nem a hallgatók érdekeinek sérülése árán“ - mondja Csillag. 

Az egyetem filmintézetét az új vezetés átnevezte Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetnek, élére Sára Balázst nevezték ki, és átköltöztették a volt Duna TV épületébe, elvileg itt alakítják majd ki az új stúdiókat. Az operatőr hallgatók erről azonban keveset tudnak, eddig egyikük sem látta az új műtermet, pedig már hetek óta üzemelnie kellene.

Ez a héten változhat: a hallgatóknak csütörtökön lesz először órájuk az új épület műtermében.

Ugyanakkor időközben a modellváltást követően visszaesett az operatőr hallgatók száma, és az osztály egyik vezető tanára is távozott (de a Freeszfe Egyesület keretei között továbbra is foglalkozik tanítványaival): 14 operatőr hallgatóból 9-en passziváltatták magukat az őszi és a tavaszi félév között, így jelenleg 5 aktív hallgató maradt az intézményben, és ők sem tudják, pontosan hogyan fogják pótolni az elmaradt órákat.

A pótlásra elméletileg lehetőséget ad az, hogy az elmaradt tanegységet újra meghirdették ebben a félévben, csakhogy így egyszerre két szemeszternyi operatőri gyakorlatot kellene abszolválniuk a hallgatóknak, ami Csillag szerint problémás, már csak időbeosztás szempontjából is. Ráadásul a passzív hallgatók „rendszerben ragadt“ kreditjeinek problémáját ez nem oldja meg.

Csillag attól is tart, hogy az új körülmények között nem lehet majd a Róna utcai műteremhez hasonlóan nyitott műhelymunkát végezni. „Sokszor hívtunk meg külsős színészeket, stábtagokat a feladatokhoz. Kérdés, mennyire lehet nyitott majd az az intézmény, ahol információink szerint olyan beléptetőrendszer lesz, ami SZFE-s diákigazolványhoz köti a belépést“ - mondja.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.