rés a présen

„Úgy döntöttem, hogy leteszem”

Horváth Csaba rendező, koreográfus

  • rés a présen
  • 2018. július 7.

Színház

rés a présen: Erdman Az öngyilkos című darabját mutatta be a társulatod a Szkénében. Eredetileg más volt kiírva.

Horváth Csaba: Baricco Selyem című művét készültem színpadra állítani, de menet közben rá kellett jönnöm, hogy nem működik úgy, ahogy elképzeltem. Nem sikerült eljutnom egy olyan megoldáshoz, amely mentén haladva lényegi megoldások születnek, ezért inkább úgy döntöttem, hogy leteszem. Miután ez a döntés megszületett, valami homlokegyenest más darabhoz szerettem volna nyúlni, és így esett a választás Az öngyilkosra, Nyikolaj Erdman darabjára, amely végeredményben egy bohózat. Azért emellett kötöttem ki, mert teljesen abszurd a téma. Erdman arról beszél, hogy ki birtokolhatja egy másik ember halálát, illetve, hogy az egyik hogyan húzhat hasznot a másik halálából, és mindezt rendkívül szórakoztatóan teszi. Ráadásul a társulatom színészei­nek járt már egy komédia.

rap: Kikkel dolgoztál együtt?

HCS: Az egyetlen vendég Hevesi László, aki most végez Zsótér Sándor osztályá­ban a színművészeti egyetemen. A többiek a Forte állandó színészei és Ökrös Csaba, aki nemcsak jegyzi az előadás zenéjét, hanem élőben játszik is a színpadon.

rap: Hogy alakult a szereposztás?

HCS: Mindenki zenél, játszik valamilyen hangszeren, ettől kicsit cirkuszi a hangulat. A címszerepet Fehér László játssza, ő a kisember, a hős és az áldozat. Remekül formálja, de mindenkinek erős karaktereket kell ábrázolnia, nehéz, de hálás színészi munkát végeznek.

rap: Mikor láthatjuk még Az öngyilkost?

HCS: Június 20-án lesz újra a Szkéné Színházban, augusztusban pedig az Ördögkatlan Fesztiválon.

rap: Milyen Forte-előadások vannak repertoáron?

HCS: A Trafóban a jövő évadban is látható lesz a Vaterland, amivel szerepelünk a Pécsi Országos Színházi Találkozón és a szegedi Thealter Fesztiválon, majd az Ördögkatlanban is, ahol még lesz a Bartók 5. vonósnégyesére készült koreográfiám. Június végén A te országod című előadásunkkal a Thessaloniki Nemzetközi Fesztiválra megyünk, de a jövő évadban repertoáron marad a Szkénében a Bűn és bűnhődés és A nagy füzet is. A Toldi című előadásunk pedig új helyre költözik, amiről egyelőre még folynak a tárgyalások.

rap: Milyen feladatok előtt állsz a következő évadtól?

HCS: A jövő évad elején a székesfehérvári Vörösmarty Színházban a Chicago című musicalt rendezem. Majd a negyedikes osztályommal A Mester és Margaritát állítjuk színpadra az Ódryn. A Forte új bemutatója a jövő év tavaszán lesz, erről még babonából nem szívesen beszélek, eljön az ideje.

rap: Mi foglalkoztat most a leginkább?

HCS: Nézd, az évadban Philadelphiában rendeztem Lorca Vérnászát, utána Fehérváron Jon Fosse Halál Thébában című drámáját – ez szintén ott lesz az idei POSZT-on –, majd jött a Trafóban a Vaterland bemutatója, most meg Az öngyilkos, mellette a tanítás az SZFE-n. Jelen pillanatban a leginspirálóbb állapot az volna számomra, ha a családomon kívül egy darabig semmi mással nem kellene foglalkoznom.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.