rés a présen

„Úgy döntöttem, hogy leteszem”

Horváth Csaba rendező, koreográfus

  • rés a présen
  • 2018. július 7.

Színház

rés a présen: Erdman Az öngyilkos című darabját mutatta be a társulatod a Szkénében. Eredetileg más volt kiírva.

Horváth Csaba: Baricco Selyem című művét készültem színpadra állítani, de menet közben rá kellett jönnöm, hogy nem működik úgy, ahogy elképzeltem. Nem sikerült eljutnom egy olyan megoldáshoz, amely mentén haladva lényegi megoldások születnek, ezért inkább úgy döntöttem, hogy leteszem. Miután ez a döntés megszületett, valami homlokegyenest más darabhoz szerettem volna nyúlni, és így esett a választás Az öngyilkosra, Nyikolaj Erdman darabjára, amely végeredményben egy bohózat. Azért emellett kötöttem ki, mert teljesen abszurd a téma. Erdman arról beszél, hogy ki birtokolhatja egy másik ember halálát, illetve, hogy az egyik hogyan húzhat hasznot a másik halálából, és mindezt rendkívül szórakoztatóan teszi. Ráadásul a társulatom színészei­nek járt már egy komédia.

rap: Kikkel dolgoztál együtt?

HCS: Az egyetlen vendég Hevesi László, aki most végez Zsótér Sándor osztályá­ban a színművészeti egyetemen. A többiek a Forte állandó színészei és Ökrös Csaba, aki nemcsak jegyzi az előadás zenéjét, hanem élőben játszik is a színpadon.

rap: Hogy alakult a szereposztás?

HCS: Mindenki zenél, játszik valamilyen hangszeren, ettől kicsit cirkuszi a hangulat. A címszerepet Fehér László játssza, ő a kisember, a hős és az áldozat. Remekül formálja, de mindenkinek erős karaktereket kell ábrázolnia, nehéz, de hálás színészi munkát végeznek.

rap: Mikor láthatjuk még Az öngyilkost?

HCS: Június 20-án lesz újra a Szkéné Színházban, augusztusban pedig az Ördögkatlan Fesztiválon.

rap: Milyen Forte-előadások vannak repertoáron?

HCS: A Trafóban a jövő évadban is látható lesz a Vaterland, amivel szerepelünk a Pécsi Országos Színházi Találkozón és a szegedi Thealter Fesztiválon, majd az Ördögkatlanban is, ahol még lesz a Bartók 5. vonósnégyesére készült koreográfiám. Június végén A te országod című előadásunkkal a Thessaloniki Nemzetközi Fesztiválra megyünk, de a jövő évadban repertoáron marad a Szkénében a Bűn és bűnhődés és A nagy füzet is. A Toldi című előadásunk pedig új helyre költözik, amiről egyelőre még folynak a tárgyalások.

rap: Milyen feladatok előtt állsz a következő évadtól?

HCS: A jövő évad elején a székesfehérvári Vörösmarty Színházban a Chicago című musicalt rendezem. Majd a negyedikes osztályommal A Mester és Margaritát állítjuk színpadra az Ódryn. A Forte új bemutatója a jövő év tavaszán lesz, erről még babonából nem szívesen beszélek, eljön az ideje.

rap: Mi foglalkoztat most a leginkább?

HCS: Nézd, az évadban Philadelphiában rendeztem Lorca Vérnászát, utána Fehérváron Jon Fosse Halál Thébában című drámáját – ez szintén ott lesz az idei POSZT-on –, majd jött a Trafóban a Vaterland bemutatója, most meg Az öngyilkos, mellette a tanítás az SZFE-n. Jelen pillanatban a leginspirálóbb állapot az volna számomra, ha a családomon kívül egy darabig semmi mással nem kellene foglalkoznom.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.