Tánc

Biczók Anna

  • - sisso -
  • 2019. június 30.

Színház

Biczók Anna táncos, koreográfus szólóestet készített Egy lehetséges jövő előzményei címmel. A Budapesti Kortárstánc Főiskolán végzett, majd sokáig Hód Adrienn csapatával dolgozó alkotónak érthetetlen módon ez az első önálló vállalkozása. Biczók igen erősen és hatásosan tudja összekapcsolni a „story telling”-et az improvizációs és ugyanakkor szinte meditatív testtechnikákkal. Miközben képekkel, szövegekkel előhívott szlávos identitása plusz drámai ízt ad az élménynek.

Most Varga Vince zenei támogatásával belesűrítette az előadásba mindazt, amit eddig elszalasztott. Egy táncjáték, amelyben a táncos személyiségén keresztül saját időbelisége, felmenői története is megmutatkozik. Valójában táncművészeti kísérlet: egy ennyire jelenidejű színpadi műfajban hogyan lehet levezényelni egy időutazást. A prousti cím is arra utal, hogy a primer testi jelek mögött kutatja a mélyen elraktározott, a mozgás által előhívható információkat.

Mintha az eredmény néha neki magának is meglepetéseket okozna a színpadon, ahol egy asztal a társasága. Mintha egy TEDx-előadást tartana, tudományos a póz, de a saját életről szól a szöveg, amit előad és ettől kicsit groteszk lesz az egész. Közben táncol, izolált mozdulatokat mutat be, amiben pedig feloldódik az említett ellentét a manír és a mély gondolatok között.

Biczók Annának igen különleges stílusa van. Talán egy kicsit erősebb koncepcióra vár, hogy időben és térben biztosan helyezze el magát.

MU Színház, április 2.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.