Tánc

Biczók Anna

  • - sisso -
  • 2019. június 30.

Színház

Biczók Anna táncos, koreográfus szólóestet készített Egy lehetséges jövő előzményei címmel. A Budapesti Kortárstánc Főiskolán végzett, majd sokáig Hód Adrienn csapatával dolgozó alkotónak érthetetlen módon ez az első önálló vállalkozása. Biczók igen erősen és hatásosan tudja összekapcsolni a „story telling”-et az improvizációs és ugyanakkor szinte meditatív testtechnikákkal. Miközben képekkel, szövegekkel előhívott szlávos identitása plusz drámai ízt ad az élménynek.

Most Varga Vince zenei támogatásával belesűrítette az előadásba mindazt, amit eddig elszalasztott. Egy táncjáték, amelyben a táncos személyiségén keresztül saját időbelisége, felmenői története is megmutatkozik. Valójában táncművészeti kísérlet: egy ennyire jelenidejű színpadi műfajban hogyan lehet levezényelni egy időutazást. A prousti cím is arra utal, hogy a primer testi jelek mögött kutatja a mélyen elraktározott, a mozgás által előhívható információkat.

Mintha az eredmény néha neki magának is meglepetéseket okozna a színpadon, ahol egy asztal a társasága. Mintha egy TEDx-előadást tartana, tudományos a póz, de a saját életről szól a szöveg, amit előad és ettől kicsit groteszk lesz az egész. Közben táncol, izolált mozdulatokat mutat be, amiben pedig feloldódik az említett ellentét a manír és a mély gondolatok között.

Biczók Annának igen különleges stílusa van. Talán egy kicsit erősebb koncepcióra vár, hogy időben és térben biztosan helyezze el magát.

MU Színház, április 2.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."