Színház

Velünk van

Ádám almái

  • Tompa Andrea
  • 2017. december 1.

Színház

Egy darabban játsszák az előadást; indokolt is, hogy egyetlen, tagolatlan tömbként lássuk ezt az érzelmes, de nem melodramatikus, felzaklató, de reményt is adó művet. Ahogy kék pólójában, szürke nadrágjában, tar fejével megáll nekünk háttal Pál András, kopasz tarkóján jókora tetovált horogkeszt és felirat „Gott mit uns”, vagyis: Isten velünk van. Ő maga a tömb. És mit tesz Isten, az est végére tényleg velünk lesz.

Lehet, hogy nincs igazam, de a kortárs magyar színházban ritkán látni érzelmes előadást: hatásvadász könnyfakasztást igen, eltartott, kommentált érzelmeket szintén, lefékezett, szabadjára nem engedett érzelmi kifejezési formákat a jobb rendezésekben. Ez az érzelmesség az előadás egyik fő erénye. A másik, az érzelmi hatással szoros összefüggésben, hogy beszél sérültekről, sőt meg is mutatja őket kétféleképpen. Olyan helyen, ahol „sérült színházat” aligha lehetett valaha látni. Az előadás végén ugyanis a Baltazár Színház sérült színészei énekelnek majd kórusban. De addig nagyon hosszú utat kell bejárni.

A történet szerint egy éppen szabaduló elítéltnek, a neonáci Adamnak egy lelkész közösségében kell letöltenie háromhavi közmunkát. Hol? Akárhol a világban. A közösségben van már háborús bűnös, alkoholista, fegyveres rabló muszlim férfi, lesz még kurva, drogos és „közbeszerző” is. Elsősorban Adam története ez – Saulból Pállá való átváltozása. Az egyetlen lehetséges és mindig személyes átváltozástörténet, amikor a kegyelem, az érzelmi megtörés, a belátás, a Másik ember emberként való felismerése megtörténik. Ez egy nagy belső és külső történés.

Szikszai Rémusz rendező az ismert, kiváló dán–német filmet adaptálta színpadra – igencsak hűséges a történetmesélésben, és szellemiségét illetően is (az adaptációt Kovács Krisztina készítette). Ahol kitör, ott okkal. A lehetőség ilyenkor ugyanakkora, mint a kockázat. A lehetőség, hogy egy erős történet szólaljon meg, a kockázat, hogy a filmet kérjük számon ott, ahol a színház nem elég erős. Meglepően erős egyébként. A rendező egyrészt bízik is a maga választotta történetben, másrészt a színház erejét, magát a színházi hatást keresi. Ami egyrészt színészi, másrészt (viccesen) technikai: bőven lövöldöznek, dörögnek, pukkantanak, annyit, amennyi már persze túlzás, és így a néző képes megszokni. Végül pedig a közvetlen érzelmi hatás adja az erőt. Szikszai a játékmódban a groteszk felnagyítással él; eleinte nehéz megszokni, de meglehet, hogy csak idő kell ahhoz, míg sok előadás után természetesebbé, hozzáférhetőbbé válik majd, és nem tűnik mesterkéltnek. Nem tud nagyon „közelieket”, close-upokat mutatni úgy, mint a film, talán főleg Adam (dán) arca hiányzik, hogy benne elmélyülhessen a néző. Milyen egy náci arc? Pál András alkatában van valamiféle tömbszerűség, a test jobban beszél, mint az arc; marcona tekintetével, összehúzott szemöldökével túlságosan egyarcú, meglágyulnia (majd) könnyebb lesz, mint megkeményednie.

A lelkészt kiválóan mutatja fel László Zsolt: ebben a hittel teli, naiv, üde figurában felvillantja azt a figyelemhiányos, mindig a saját belső misszióját, jótakarását hajszoló lelkészt is, amitől ez az alak árnyalt, emberi lesz. Ő mintha oidipuszi utat járna be: nem a valóságot látja, hanem amit látni akar; félvaksága – Adam jól összekalapálja – viszont meghozza a valódi látást is. Az előadás nagy pillanata, amikor „béna” gyermeke, akit ő egészségesnek lát, egy álomszerű pillanatban virtuóz táncot lejt; Újvári Milán nagyszerű, humoros munkája ez. A „béna” nem mindennapivá, hanem egyenesen emberfeletti akrobatává nő – az apa szemében. Az időtlenség vagy csak az Úr szava nevében sokat van színen egy névtelen, festett arcú örök, világbölcs lény (Csomós Mari) – bőségesen fog felolvasni Jób könyvéből Adamnak; a szándék világos, a (rendezői) megvalósítás nem elég erős.

Ha valamit nem sikerül azonban szépen, színházilag érdekesen megoldani, az a tér (Pater Sparrow munkája; a wiki szerint Verebes Zoltán filmrendező álneve). Kisrealista, zsúfolt tér ez, régimódi látvány: háttérben egy beépített, túlságosan távol lévő konyhával, nagy, mű növényindákkal; szándéka szerint lehet, hogy humoros, ironikus káoszt jelképezne, de nem ez valósul meg.

Egyre lendületesebb és viccesebb a Gazsó György által alakított orvos, ahogy a betegeken a halálukat kéri számon, a csodás gyógyulások inkább felháborítják. Mert van-e helye a csodának, a kegyelemnek egyébként?

Ahogy elnézem a záróképet, amikor minden elemelkedik a földtől, bizony van; bár a hajó sokáig farnehéznek tűnik. A bénák járni, akrobatikázni kezdenek, a nácik hajat növesztve szolgálják saját és mások Pál-fordulását. A fordulat mindig személyes. Bár a történet radikalitása azzal kezdődik, hogy ezek az emberek egy térbe kerülnek, és ott képesek elviselni egymást.
A tar koponyán a felirat, bár már éppen nem látszik, mert kinőtt a haj, valósággá válik.

Radnóti Színház, október 24.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.