Színház

Az állam én vagyok - meg te

Vitaszínház - Kerekasztal

  • Csáki Judit
  • 2013. június 10.

Színház

Van-e önmagában értéke a házasságnak? Nagyobb biztonságban van-e egy gyerek, ha egy férfi és egy nő neveli, mint ha egy meleg pár? Lehet-e, kell-e céltudatosan nevelni egy gyereket a hazaszeretetre (vagy ez egyéb kötődések - kultúra, család - révén úgyis megtörténik magától)? Van-e értelme bármilyen konkrét, írásos szerződésnek állam és állampolgár között?

Aki igennel felel az egyenként föltett kérdésekre, üljön a nézőtér bal oldalára, aki nemmel, a másikra. És akkor fölállunk sokan, és indulunk a másik oldalra, egy estén akár háromszor is.

false

 

Fotó: MTI

A Kerekasztal vitaszínházat csinál Schilling Árpád rendezésében. Két eddigi estjük az utóbbi idők legfontosabb társadalmi fóruma. Szűk körű, igaz, hiszen egy sorozat két kezdő darabján vannak túl (az eddigi témák: család, otthon); meg különben is: egy fecske... De ha lenne kíváncsiság a mindenkori-jelenlegi politikai vezetésben, hát itt ülne köztünk, és hallgatná, hogyan érvel, hogyan gondolkodik együtt a minden szempontból nagyon heterogén közösség.

Ha azt mondom, eddig még sosem gondolkodtam el önmagában azon, vajon melyek azok a társadalmi problémák, amelyek megoldására a politikai vezetés kitalálta ezt az amúgy minden ízében rossz hallgatói szerződést, akkor elmondtam, mi az egyik legnagyobb haszna ennek a régi-új színháznak. Egyrészt - a Kerekasztal profi színész-drámapedagógus munkatársainak moderálásával-provokálásával - önmaga artikulálására készteti a nézőt, másrészt a másik néző véleményének végighallgatására és a saját érvek újragondolására. Harmadrészt arra: válts nézőpontot, vizsgáld fölül a véleményed. Gondolom-e most, hogy valamiféle megoldás szükséges az olyas problémákra, mint a társadalom elöregedése (magam is a Ratkó-nemzedék tagja lennék), az agyelszívás, a népek (benne a fiatalok) tömeges elvándorlása? Gondolom, persze, noha kéne még erősen gondolkodnom, ha az én feladatom lenne megoldást, választ találni. Amiről egyelőre csak anynyit tudok, hogy egyetlen ízében sem egyezik a mai válaszokkal.

Az én feladatom lenne? De hát ez a Schilling-Kerekasztal-féle vitaszínház éppen arról győz meg, hogy az én feladatom, másokkal együtt. Interaktív színház ez, melyben a színház eszköz; a cél pedig egy mostanában erősen eltompult reflex és hajlandóság: a konszenzus föllelése, vagy legalább a másik véleményének - nem magunkévá tétele, de legalább - megértése.

Mert nagyjából fele-fele arányban ültünk egymással szemben, amikor a házasság önértékéről folyt a szó. Érvek itt is, ott is: a kapcsolat vállalása, az egymásnak és a világnak szóló kinyilvánítás az egyik oldalon, a széles körű "tálalás" szükségtelensége a másikon. De abban például egyezségre jutottunk, hogy ez a döntés mindössze két ember közös megegyezését igényli, és ezen túl semmiféle társadalmi jóváhagyás, netán egyik formának a másik fölé rendelése nem szükséges. Egy demokráciában legalábbis.

Mert a kiindulópont minden esetben ez volt: demokráciában élünk, abban akarunk élni. Előíró, preskriptív állam helyett leíró, deskriptív államot szeretnénk, amely a polgárait sem törvényekkel, sem világnézeti alapon nem hierarchizálja.

Mert lehet úgy gondolni - bár e sorok írója ezt mély tudatlanságnak minősíti -, hogy egy gyerek nagyobb eséllyel lesz homoszexuális akkor, ha meleg pár neveli, hiszen a példa erre biztatja, de - egyeztünk meg - még ezen az alapon sem lehet megnehezíteni a meleg párok örökbefogadási procedúráját.

És lehet úgy gondolni, hogy akit az állam a pénzén (vagyis a polgárai adóforintjaiból) egyetemre járat, érezze ne csak erkölcsi, hanem anyagi kötelességének, hogy tudásából a hazájának adja vissza a legtöbbet (bár ennél a kérdésnél a nézőtér két fele alaposan fölbillent, az "igen" oldalon alig egy-két ember ült), de abban nagyjából egyetértettünk, hogy ehhez nemcsak kötelezettséget kell róni a fiatalokra, hanem vállalni a magas szintű, anyagilag erősen kistafírozott felsőoktatást és a végzés utáni elhelyezkedést.

Mitől színház ez? Ha darabot, színészi alakításokat keresünk: semmitől. Ha a színház legősibb, társadalmi hivatásához nyúlunk vissza, akkor minden ízében az. Van ugyanis téma, cél, résztvevők (szereplők), közönség (ugyanaz), vivőanyag (a kerekasztalosok érzékeny, empatikus, hatékony moderálása, illusztrálása) - és amennyiben katarzison az előadás idején túlnyúló hatást (is), a tovább-beszélést, a nézőtér két féltekéjének közeledését értem, hát van katarzis is.

Színházi nevelés ez, az alany magam vagyok, meg a mellettem, mögöttem, előttem ülő. Meg a "szakértőnek" meghívottak, akiket hivataluk is arra kötelez, hogy foglalkozzanak az adott kérdéssel, de itt lehetőségük nyílik néhány más vélemény megismerésére. Szakértelmük elmélyítésére esetleg.

De a lényeg nem ez. A lényeg az, hogy gondolunk, kimondunk, hallgatunk, újragondolunk. Belenézünk néhány szempárba.

Az utolsó feladat az volt, hogy írjuk föl egy nagy papírra a jogokat, amiket elvárunk, és a kötelezettségeket, amiket magunktól várunk el. Nekem egy ideig csak az első oszlophoz voltak ötleteim, mert úgy gondolom, a másodikat némán, magától értetődően teljesítem. De ezt a nagy árkus papírt kifüggeszteném a parlamentben.

Kerekasztal, Jurányi, május 2.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.