Színház

Woyzeck

  • Sisso
  • 2018. november 4.

Színház

Büchner darabjának újabb verzióját mutatták be a Szkénében, Hegymegi Máté rendezésében. Hegymegi és a díszlet- és jelmeztervezők, Fekete Anna és Kálmán Eszter munkája olyan, mint egy mechanikus szerkezetbe zárt, saját cirkusz. Emberkiállítás vagy vizsgálóasztal. Szépség és nagyság is van benne, nem mondom, de nem az a fontos, hanem a leleplezés gesztusa, ereje. Hogy kilógjon a rendszer lólába. Van egy Godot-ból ottmaradt kötélfa a kereszteződésben, vannak a redukált szereplők kövekből és kötélből komponált ruhákban a rájuk jellemző „házukkal” a hátukon. Nem a színpad forog, ők mozgatják a saját világukat, társadalmi hovatartozásuk szerint. A szerepétől ezúttal kissé megilletődött Terhes Sándor, mint Kapitány, a félelmetes Csoma Judit, mint premengelei Doktor és a Tamburmajor Nagypál Gábor pozíciójukból fakadóan erőltetik a többiekre a maguk világát. A faarcú Woyzeck (Major Erik), az örök nő Marie (Tóth Zsófia), valamint az egyetlen igaz barát, Andres (Horkay Barnabás) pedig elszenvedik ezt is, meg a sajátjukat is, mégis felette állnak a világi mocsoknak. A Bolond (Bánki Gergely) végképp mindenek felett áll, és játéka a rugómű ebben a fenséges szerkezetben, ő foglalja össze, mi a groteszk és mi az emberi. Felejthetetlenül.

Ami plusz: vendégszöveg, női monológ, több gyilkossági rekonstrukció az összes szerzői jegyzetet figyelembe véve. Hegymegit szerencsére nem a szerelemféltés romantikus és káros cincálása, hanem kizárólag az elmeállapot érdekli. Így közelebb visz és mélyebbre megy.

Szkéné Színház, szeptember 23. (16 éven felülieknek!)

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.