Színház

Woyzeck

  • Sisso
  • 2018. november 4.

Színház

Büchner darabjának újabb verzióját mutatták be a Szkénében, Hegymegi Máté rendezésében. Hegymegi és a díszlet- és jelmeztervezők, Fekete Anna és Kálmán Eszter munkája olyan, mint egy mechanikus szerkezetbe zárt, saját cirkusz. Emberkiállítás vagy vizsgálóasztal. Szépség és nagyság is van benne, nem mondom, de nem az a fontos, hanem a leleplezés gesztusa, ereje. Hogy kilógjon a rendszer lólába. Van egy Godot-ból ottmaradt kötélfa a kereszteződésben, vannak a redukált szereplők kövekből és kötélből komponált ruhákban a rájuk jellemző „házukkal” a hátukon. Nem a színpad forog, ők mozgatják a saját világukat, társadalmi hovatartozásuk szerint. A szerepétől ezúttal kissé megilletődött Terhes Sándor, mint Kapitány, a félelmetes Csoma Judit, mint premengelei Doktor és a Tamburmajor Nagypál Gábor pozíciójukból fakadóan erőltetik a többiekre a maguk világát. A faarcú Woyzeck (Major Erik), az örök nő Marie (Tóth Zsófia), valamint az egyetlen igaz barát, Andres (Horkay Barnabás) pedig elszenvedik ezt is, meg a sajátjukat is, mégis felette állnak a világi mocsoknak. A Bolond (Bánki Gergely) végképp mindenek felett áll, és játéka a rugómű ebben a fenséges szerkezetben, ő foglalja össze, mi a groteszk és mi az emberi. Felejthetetlenül.

Ami plusz: vendégszöveg, női monológ, több gyilkossági rekonstrukció az összes szerzői jegyzetet figyelembe véve. Hegymegit szerencsére nem a szerelemféltés romantikus és káros cincálása, hanem kizárólag az elmeállapot érdekli. Így közelebb visz és mélyebbre megy.

Szkéné Színház, szeptember 23. (16 éven felülieknek!)

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.