Társasjáték

7 Csoda

  • Kovács Bálint
  • 2012. február 7.

Trafik

Még mindig lehet találkozni vadonatúj mechanizmusokkal a társasjátékokban.

A 7 Csodában minden játékos - azaz a világ hét csodájával jelképezett civilizációk mindegyik vezetője - egyszerre játszik: választ egy olyan lapot a neki kiosztottak közül, amely hasznos lehet a városállama fejlesztéséhez, majd ahelyett, hogy gyűjtögetni kezdené őket, továbbadja a szomszédjának az összes többi kártyát. De a játékot nem csak az teszi rendkívül izgalmassá, hogy így minimálisra csökken az osztással változó szerencse szerepe, és felerősödik a döntéseké, hanem az is, hogy a civilizációk fejlettségét ezernyi tényező befolyásolja, így rengeteg stratégia közül kell választaniuk a játékosoknak. Az államfejlesztés a lehető legjobban próbálja modellezni a valóság komplexitását: a fejlettség függ a nyersanyagoktól, a kulturális, kereskedelmi, politikai és egyéb intézmények létezésétől, hadi felkészültségtől, a városban megtelepedett céhektől és így tovább - mindezeket persze csak fokozatosan, mindig csak a következő civilizációs szintet lehetővé tevő szellemi-infrastrukturális feltételek megteremtésével lehet létrehozni. A felsorolt alapfeladatok mellett pedig ott vannak a különféle további pontszerzési módok a saját "csodánk" teljes felépítésétől a pénzgyűjtésen át a csak később pontot hozó kártyák megszerzéséig.

Hogy a szabályok kristálytisztán átgondoltak, az is jelzi, hogy ilyen összetettség mellett sem tart tovább a játék fél óránál. És bár az első néhány játékot elkápráztatottságunkban nyilván tátva maradt szájjal abszolváljuk (ebben egyébként a gyönyörű és aprólékosan kidolgozott grafikának is fontos szerepe van), azért egy idő után visszarendeződnek az arcizmok. Ekkor tűnik fel, hogy a szimultán játékmód miatt minimálisra redukálódik a kommunikáció - noha a társasjátékokat egyebek mellett "társas" mivoltuk miatt szeretjük.

Forgalmazza a Gémklub. 2011, 9500 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.