Társasjáték

7 Csoda

  • Kovács Bálint
  • 2012. február 7.

Trafik

Még mindig lehet találkozni vadonatúj mechanizmusokkal a társasjátékokban.

A 7 Csodában minden játékos - azaz a világ hét csodájával jelképezett civilizációk mindegyik vezetője - egyszerre játszik: választ egy olyan lapot a neki kiosztottak közül, amely hasznos lehet a városállama fejlesztéséhez, majd ahelyett, hogy gyűjtögetni kezdené őket, továbbadja a szomszédjának az összes többi kártyát. De a játékot nem csak az teszi rendkívül izgalmassá, hogy így minimálisra csökken az osztással változó szerencse szerepe, és felerősödik a döntéseké, hanem az is, hogy a civilizációk fejlettségét ezernyi tényező befolyásolja, így rengeteg stratégia közül kell választaniuk a játékosoknak. Az államfejlesztés a lehető legjobban próbálja modellezni a valóság komplexitását: a fejlettség függ a nyersanyagoktól, a kulturális, kereskedelmi, politikai és egyéb intézmények létezésétől, hadi felkészültségtől, a városban megtelepedett céhektől és így tovább - mindezeket persze csak fokozatosan, mindig csak a következő civilizációs szintet lehetővé tevő szellemi-infrastrukturális feltételek megteremtésével lehet létrehozni. A felsorolt alapfeladatok mellett pedig ott vannak a különféle további pontszerzési módok a saját "csodánk" teljes felépítésétől a pénzgyűjtésen át a csak később pontot hozó kártyák megszerzéséig.

Hogy a szabályok kristálytisztán átgondoltak, az is jelzi, hogy ilyen összetettség mellett sem tart tovább a játék fél óránál. És bár az első néhány játékot elkápráztatottságunkban nyilván tátva maradt szájjal abszolváljuk (ebben egyébként a gyönyörű és aprólékosan kidolgozott grafikának is fontos szerepe van), azért egy idő után visszarendeződnek az arcizmok. Ekkor tűnik fel, hogy a szimultán játékmód miatt minimálisra redukálódik a kommunikáció - noha a társasjátékokat egyebek mellett "társas" mivoltuk miatt szeretjük.

Forgalmazza a Gémklub. 2011, 9500 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.