csontzene - Álom, álom

  • .
  • 2008. május 15.

Trafik

Thomas Hobbes írja a Leviatán című nagy művében, Vámosi Pál fordításában: "Senki se kételkedik annak a megállapításnak igazságában, hogy egy mozdulatlanul fekvő dolog, hacsak valami más meg nem mozgatja, mindörökre mozdulatlan marad."

Thomas Hobbes (képünkön) írja a Leviatán című nagy művében, Vámosi Pál fordításában: "Senki se kételkedik annak a megállapításnak igazságában, hogy egy mozdulatlanul fekvő dolog, hacsak valami más meg nem mozgatja, mindörökre mozdulatlan marad." Olvasta ezt a Fizetőpincér is, és - kipróbálandó a jeles angol filozóf gondolatát - jó erősen megrázta, kissé meg is rugdosta talán a záróra táján az asztalra borulva mozdulatlanságba zuhant Zenegyűlölőt. És látva, hogy Hobbesnak igaza volt, ugyanis minden látszatra rácáfolva a törzsvendég nem halott, csak holtrészegen alszik, tovább is olvasott: "Az alvók képzeteit álomnak nevezzük. És mivel alvás közben az érzékelésnél az agy és az idegek, amelyek az érzékelés szükséges szervei, annyira zsibbadtak, hogy külső tárgyak hatásai nem egykönnyen tudják megmozgatni őket, ezért alvás közben csak olyan képzetek, s ennek folytán csak olyan álmok jöhetnek létre, amelyek az emberi test belső részeinek háborgásából származnak." A vendéglátóipar idősödő és sokat tapasztalt robotosa csodálattal teli felkiáltással adózott a 17. század e pompázatos elméje éleslátásának, amikor appercipiálta, hogy az előtte heverő alvó testet valóban rémisztő belső háborgások rázzák meg, melyek ekként csakis zavaros, netán nyugtalanító álmokat szülhettek. Ám a helyes premisszából leszűrt következtetés ezúttal mégis helytelennek bizonyult, mert a Zenegyűlölő éppenséggel egyik korántsem ijesztő, hanem egyenesen andalító álmának adta át magát, miszerint már régen véget ért a koncertévad, a hegedűk és klarinétok bársonysírjaikban pihennek, a verőket szögre akasztotta a vörös fejű timpanista, a kották átadják magukat az egerek és más rágcsálók éles nyelvű bírálatának, nem veri fel egyetlen felhang sem a csend csalitos bokrait, nem kell elmenni otthonról, nem kell tülekedni a villamoson, nem kell elviselni a szomszédok könyökböködéseit, nem kell a szünetben senkivel sem beszélgetni, és egyáltalán, kívül lehet maradni azon a helyzeten, vagyis egy koncerten, melyet Hobbes "mindenki harca mindenki ellen" elvével vélnénk leírhatónak, viszont nagyon is szabad, sőt ajánlatos egy Koroljov Bach-CD társaságában egyedül élvezni egy palack bordói intim társaságát, netán belelapozni eközben Hobbes csodálatos művébe, nagy ívben elkerülve persze Heller Ágnes utószavát.

De sajnos ugyancsak senki sem kételkedik annak a megállapításnak az igazságában, hogy az álmok egyszer véget érnek (hacsak nem álomlátás maga az egész élet és a minket körülvevő világ, bár akkor viszont maga az álom is csak egy álom az álomban, és így tovább ad infinitum, amit mégsem gondolhatunk egészen komolyan), és megébredvén ráeszmélünk, hogy nincs kiút, már hangolnak a zenészek, és megint a 2-es villamosra kell szállni, hogy eljussunk az állítólag remek angol pianista, Ian Fountain koncertjére, aki a klaviatúrát sajnos egyre ritkábban zaklató karmester, Kocsis Zoltán vezényletével Beethoven B-dúr zongoraversenyét játssza, a második részben pedig Csajkovszkij Manfréd-szimfónia című, Byron alapján írt pöffeszkedéséhez vezet balsorsunk (MűPa, május 22.). Hogy mindez ne történjen meg, ahhoz legalább két emberré kellene válnunk, márpedig ez lehetetlen, vagy csak úgy, ahogy Hobbes leírja: "Láttam egyszer egy embert, akinek oldalából egy másik ember nőtt ki, saját fejjel, karral és gyomorral." Ekkor talán apjára gondolt, aki köztudottan jeles alkoholista volt.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.