csontzene - Menetrend versus itallap

  • .
  • 2008. április 17.

Trafik

Nemrég beszámoltunk Anton Bruckner számmániájáról, és most felvetjük a kérdést, vajon mikor unta volna meg a Zeneakadémia hátsó bejáratánál heverő csikkek megszámlálását egy jelentősebb koncert szünetében?

Nemrég beszámoltunk Anton Bruckner számmániájáról, és most felvetjük a kérdést, vajon mikor unta volna meg a Zeneakadémia hátsó bejáratánál heverő csikkek megszámlálását egy jelentősebb koncert szünetében? Százhuszonegynél? Hogy aztán újrakezdje? Ne hozzuk zavarba a jeles osztrák elmeháborodottat, helyezzünk el minél előbb hamutartókat (Aschenbecher) a mondott műintézmény előterében! Mert Morgenröte című művében már Nietzsche is megjegyezte, hogy olykor "a legbűzösebb cselekvésekben is van valami hősies. A görögök nem szégyellték Heraklész legnagyobb hőstettei közt számon tartani egy istálló kitrágyázását."

Ezzel megvolna a ceterum censeo, és áttérhetünk Bruckner barátunk jeles pálya- és kortársára, valamint druszájára, Antonin Dvorákra, aki nem számolási tébolyban, hanem vasútmániában szenvedett (?); a szakirodalom szerint két szimfónia közt folyvást kirohant a prágai Ferenc Jóska pályaudvarra, hogy megcsodáljon egy új lokomotívot vagy frissen átadott vágányt; hogy a menetrendet még a mellékdominánsok összekapcsolásánál is jobban tudta, az magától értetődik, ráadásul mindezt állítólag számon kérte tanítványaitól is. És hogy vajon miféle mondanivalója lehet Othellóról egy ilyen férfiúnak, azt megtudjuk a Budapesti Fesztiválzenekar hangversenyén, melyen Gerd Albrecht dirigálja Dvorák koncertnyitányát; Beethoven c-moll zongoraversenyének szólistája pedig Jonathan Biss lesz (MűPa, április 18-19., 19.45; Zeneakadémia, április 20., 15.30).

Lélekben már minden zenegyűlölő Grigorij Szokolov menetrendszerű tavaszi szólóestjére (a második részben Chopin: 24 prelűd!!!), azaz a következő csontheti, április 28-i fellépésére készül, de előbb meghallgatja a nagyszerű zongorista házaspár, Klukon Edit és Ránki Dezső koncertjét, amelyen olyan ritka számok is előkerülnek, mint J. S. Bachtól a Négy duett (BWV 802-805). És mivel még Bartókot is játszanak, ugyan, kinek ne jutna megint eszébe Nietzsche: "Amennyiben az ember Bach zenéjét nem mint a kontrapunkt és a fúga stílusának tökéletes és szellemdús szakértője hallgatja, és ennek megfelelően lemond az artisztikus élvezetekről, akkor zenéje hallgatójaként olyan érzés fogja el, mintha jelen lett volna, amikor isten a világot teremtette. Vagyis: azt érezzük, hogy itt valami nagyság készül éppen, de még nincs meg: a mi nagy modern zenénk. Ez a muzsika már meghaladta a világot, azáltal, hogy meghaladta az egyházat, a nemzetiségeket és a kontrapunktot. Bach zenéjében még túl sok a nyers kereszténység, a nyers németség, a nyers skolasztika; az európai (modern) zene küszöbén áll, de innen a középkorra néz vissza." Persze, noha kortársa volt Nietzschének, a jó Dvorák aligha olvasta ezt; azt beszélik, félig-meddig analfabéta volt. És ez feltehetően jót tett zenéje természetes lejtésének, naiv egyszerűségének. Ha meg elapadt az ihlet, elég volt belekukkantania a friss menetrendbe, éppúgy, miként mi a különféle ét- és itallapokat búvároljuk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.