csontzene - Menetrend versus itallap

  • .
  • 2008. április 17.

Trafik

Nemrég beszámoltunk Anton Bruckner számmániájáról, és most felvetjük a kérdést, vajon mikor unta volna meg a Zeneakadémia hátsó bejáratánál heverő csikkek megszámlálását egy jelentősebb koncert szünetében?

Nemrég beszámoltunk Anton Bruckner számmániájáról, és most felvetjük a kérdést, vajon mikor unta volna meg a Zeneakadémia hátsó bejáratánál heverő csikkek megszámlálását egy jelentősebb koncert szünetében? Százhuszonegynél? Hogy aztán újrakezdje? Ne hozzuk zavarba a jeles osztrák elmeháborodottat, helyezzünk el minél előbb hamutartókat (Aschenbecher) a mondott műintézmény előterében! Mert Morgenröte című művében már Nietzsche is megjegyezte, hogy olykor "a legbűzösebb cselekvésekben is van valami hősies. A görögök nem szégyellték Heraklész legnagyobb hőstettei közt számon tartani egy istálló kitrágyázását."

Ezzel megvolna a ceterum censeo, és áttérhetünk Bruckner barátunk jeles pálya- és kortársára, valamint druszájára, Antonin Dvorákra, aki nem számolási tébolyban, hanem vasútmániában szenvedett (?); a szakirodalom szerint két szimfónia közt folyvást kirohant a prágai Ferenc Jóska pályaudvarra, hogy megcsodáljon egy új lokomotívot vagy frissen átadott vágányt; hogy a menetrendet még a mellékdominánsok összekapcsolásánál is jobban tudta, az magától értetődik, ráadásul mindezt állítólag számon kérte tanítványaitól is. És hogy vajon miféle mondanivalója lehet Othellóról egy ilyen férfiúnak, azt megtudjuk a Budapesti Fesztiválzenekar hangversenyén, melyen Gerd Albrecht dirigálja Dvorák koncertnyitányát; Beethoven c-moll zongoraversenyének szólistája pedig Jonathan Biss lesz (MűPa, április 18-19., 19.45; Zeneakadémia, április 20., 15.30).

Lélekben már minden zenegyűlölő Grigorij Szokolov menetrendszerű tavaszi szólóestjére (a második részben Chopin: 24 prelűd!!!), azaz a következő csontheti, április 28-i fellépésére készül, de előbb meghallgatja a nagyszerű zongorista házaspár, Klukon Edit és Ránki Dezső koncertjét, amelyen olyan ritka számok is előkerülnek, mint J. S. Bachtól a Négy duett (BWV 802-805). És mivel még Bartókot is játszanak, ugyan, kinek ne jutna megint eszébe Nietzsche: "Amennyiben az ember Bach zenéjét nem mint a kontrapunkt és a fúga stílusának tökéletes és szellemdús szakértője hallgatja, és ennek megfelelően lemond az artisztikus élvezetekről, akkor zenéje hallgatójaként olyan érzés fogja el, mintha jelen lett volna, amikor isten a világot teremtette. Vagyis: azt érezzük, hogy itt valami nagyság készül éppen, de még nincs meg: a mi nagy modern zenénk. Ez a muzsika már meghaladta a világot, azáltal, hogy meghaladta az egyházat, a nemzetiségeket és a kontrapunktot. Bach zenéjében még túl sok a nyers kereszténység, a nyers németség, a nyers skolasztika; az európai (modern) zene küszöbén áll, de innen a középkorra néz vissza." Persze, noha kortársa volt Nietzschének, a jó Dvorák aligha olvasta ezt; azt beszélik, félig-meddig analfabéta volt. És ez feltehetően jót tett zenéje természetes lejtésének, naiv egyszerűségének. Ha meg elapadt az ihlet, elég volt belekukkantania a friss menetrendbe, éppúgy, miként mi a különféle ét- és itallapokat búvároljuk.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.