csontzene - Menetrend versus itallap

  • .
  • 2008. április 17.

Trafik

Nemrég beszámoltunk Anton Bruckner számmániájáról, és most felvetjük a kérdést, vajon mikor unta volna meg a Zeneakadémia hátsó bejáratánál heverő csikkek megszámlálását egy jelentősebb koncert szünetében?

Nemrég beszámoltunk Anton Bruckner számmániájáról, és most felvetjük a kérdést, vajon mikor unta volna meg a Zeneakadémia hátsó bejáratánál heverő csikkek megszámlálását egy jelentősebb koncert szünetében? Százhuszonegynél? Hogy aztán újrakezdje? Ne hozzuk zavarba a jeles osztrák elmeháborodottat, helyezzünk el minél előbb hamutartókat (Aschenbecher) a mondott műintézmény előterében! Mert Morgenröte című művében már Nietzsche is megjegyezte, hogy olykor "a legbűzösebb cselekvésekben is van valami hősies. A görögök nem szégyellték Heraklész legnagyobb hőstettei közt számon tartani egy istálló kitrágyázását."

Ezzel megvolna a ceterum censeo, és áttérhetünk Bruckner barátunk jeles pálya- és kortársára, valamint druszájára, Antonin Dvorákra, aki nem számolási tébolyban, hanem vasútmániában szenvedett (?); a szakirodalom szerint két szimfónia közt folyvást kirohant a prágai Ferenc Jóska pályaudvarra, hogy megcsodáljon egy új lokomotívot vagy frissen átadott vágányt; hogy a menetrendet még a mellékdominánsok összekapcsolásánál is jobban tudta, az magától értetődik, ráadásul mindezt állítólag számon kérte tanítványaitól is. És hogy vajon miféle mondanivalója lehet Othellóról egy ilyen férfiúnak, azt megtudjuk a Budapesti Fesztiválzenekar hangversenyén, melyen Gerd Albrecht dirigálja Dvorák koncertnyitányát; Beethoven c-moll zongoraversenyének szólistája pedig Jonathan Biss lesz (MűPa, április 18-19., 19.45; Zeneakadémia, április 20., 15.30).

Lélekben már minden zenegyűlölő Grigorij Szokolov menetrendszerű tavaszi szólóestjére (a második részben Chopin: 24 prelűd!!!), azaz a következő csontheti, április 28-i fellépésére készül, de előbb meghallgatja a nagyszerű zongorista házaspár, Klukon Edit és Ránki Dezső koncertjét, amelyen olyan ritka számok is előkerülnek, mint J. S. Bachtól a Négy duett (BWV 802-805). És mivel még Bartókot is játszanak, ugyan, kinek ne jutna megint eszébe Nietzsche: "Amennyiben az ember Bach zenéjét nem mint a kontrapunkt és a fúga stílusának tökéletes és szellemdús szakértője hallgatja, és ennek megfelelően lemond az artisztikus élvezetekről, akkor zenéje hallgatójaként olyan érzés fogja el, mintha jelen lett volna, amikor isten a világot teremtette. Vagyis: azt érezzük, hogy itt valami nagyság készül éppen, de még nincs meg: a mi nagy modern zenénk. Ez a muzsika már meghaladta a világot, azáltal, hogy meghaladta az egyházat, a nemzetiségeket és a kontrapunktot. Bach zenéjében még túl sok a nyers kereszténység, a nyers németség, a nyers skolasztika; az európai (modern) zene küszöbén áll, de innen a középkorra néz vissza." Persze, noha kortársa volt Nietzschének, a jó Dvorák aligha olvasta ezt; azt beszélik, félig-meddig analfabéta volt. És ez feltehetően jót tett zenéje természetes lejtésének, naiv egyszerűségének. Ha meg elapadt az ihlet, elég volt belekukkantania a friss menetrendbe, éppúgy, miként mi a különféle ét- és itallapokat búvároljuk.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.