csontzene - Ne énekelj a szomszédban!

  • .
  • 2007. március 22.

Trafik

Kant, újabban preferált szekundánsunk nagyban elismerte az érzékekre ható hatalmát, ám szellemi értelemben nem sokra becsülte a zene művészetét.

Kant, újabban preferált szekundánsunk nagyban elismerte az érzékekre ható hatalmát, ám szellemi értelemben nem sokra becsülte a zene művészetét. Mivel a muzsika szinte "semmilyen mértékben nem bővíti ki a képességeket, melyeknek az ítélőerőben a megismerés érdekében egyesülniük kell", és mivel "pusztán az érzetekkel játszik, ennyiben a legalsó polcra kerül a szép művészetek közt". Másrészt előző héten már láttuk, hogy Kantunk, noha korántsem vetette meg a terített asztalt és a mellette folytatott eszmedús társalgást (ebédjein alapszabály volt, hogy a meghívottak száma nem lehetett kevesebb a gráciák, ám több sem a múzsák számánál, így legalább négyen, de nem több, mint tízen merültek el a königsbergi konyha élvezetében), amúgy mintha kissé mizantróp lett volna. Megjegyzi, hogy a zene nélkülözi az "urbanitást" (Urbanitaet), mivel "elsősorban eszközei, a hangszerek mivoltából következően a kívánatosnál messzebb terjeszti ki a befolyását (a szomszédságra), s ezzel mintegy tolakodóan csorbítja mások, a zenei társaságon kívüli emberek szabadságát". Csak nem egy megszállottan gyakorló trombitás, netán üstdobos volt Immanuel szomszédja? Nem tudni, mindenesetre még a kéretlen éneklés is halálosan idegesíthette. Erről tanúskodik, hogy a bölcselet történetének egyik legkomolyabb művébe (Az ítélőerő kritikája) sem átallotta odabigygyeszteni ezt a mogorva jegyzetet: "Akik az otthoni ájtatossági gyakorlatokhoz a vallásos énekeket is javasolták, nem gondoltak bele, hogy az ilyen lármás ájtatosság mennyire terhére van a publikumnak, arra kényszerítvén a szomszédságot, hogy csatlakozzék a daloláshoz, vagy felfüggessze a gondolati munkát." Hát nehéz elképzelni a mestert, amint együtt dajdajozik a szomszédékkal, vagy netán - még elgondolni is rettenetes! - ha csak egy korál erejéig is, de szünetelteti a gondolkodását.

És mit szólt volna ahhoz, ha egy istenbizonyíték levezetése közben egy olyan szerfölött ájtatos mű, mint a Máté-passió hatalmas kórusát, zenekarát kellett volna végigszenvednie?! Becsüljük bármennyire roppantul eszes szomszédundorát, Bach nagy oratóriumát azért elmegyünk meghallgatni Martin Haselböck vezényletével (MűPa, 26-án, hétfőn, 19.00). Aki nem jut be ide, az ugyanezen az estén menjen 18.00 órakor a Magyar Rádió Márványtermébe, ahol már csak egy ember énekel, mégpedig Csordás Klára, aki Mocsári Károly zongorakíséretével Brahms-dalokat ad elő. És aki a hangszeres lármát részesíti előnyben, az ne hagyja ki Dmitrij Baskirov zongorakoncertjét (szintén 26-án, MTA díszterme, Roosevelt tér 9., 19.30). A többi néma csend, míg át nem dörömböl a szomszéd.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.