tévésmaci - Nem szánkázik a sün, de síel Hamlet

  • .
  • 2007. március 22.

Trafik

Mikor felkerestem a helybéli lágyszívű kritikust, vállalati papírvágó késével épp hozzákezdett csinos vöröshagymája (vagy hangyája?) gondos felszeleteléséhez. Föl se nézett, úgy mondta:

Mikor felkerestem a helybéli lágyszívű kritikust, vállalati papírvágó késével épp hozzákezdett csinos vöröshagymája (vagy hangyája?) gondos felszeleteléséhez. Föl se nézett, úgy mondta:

- Mi járatban, bunkókám? Ropit hoztál? - mi tagadás, én sem szenvedhetem, ha löncstájmban abajgatnak, ezért a szemgödre helyett a békülékeny hangot ütöttem meg:

- Basszus, van itt egy ilyen, hogy A piszkos ügy, efféle címekkel fűtünk, simán lehetne Véres kés 2 is, mi a fene ez? - úgy nézett rám, mint anya a hülye gyerekére, könnyben ázó szemmel, de úgy voltam vele, hogy a hagymától jön neki. Na de a sértegetés is?

- Mit értesz te ehhez, kisöreg? A piszkos ügy a Hammett. Wim Wenders, miután annyira bejött neki a Highsmith-adaptáció (Az amerikai barát; 1977), úgy lehetett vele, hogy nem áll meg félúton, csinál valamit Deshiell Hammettel is. Vagy megkérte rá valaki, spontánul; az is lehet, hogy maga Coppola - mindenesetre nyitott kapukat döngetett. Ám a nagy prozsé vége négy év szívás lett: leállások, nincs pénz, kavar a maffia, a szakszervezet - meg is lett az eredménye: A piszkos ügy buzgón teljesíti a zsáner (ballonkabátos nyominger dohányzik, a mellékszereplők feszt régi autók ajtajait csapkodják) megtanulható követelményeit, de semmi spiritusz. Viszont a művelt világ mégiscsak jól járt a bóton, hisz az összetört Wim még A piszkos ügy bemutatásának évében - asszem, nyolcvankettőben - előhozakodott a forgatás közben szerzett keserű tapasztalatainak mozgóképes összegzésével, A dolgok állásával; ami azért mégiscsak ott van ma is a tízben. Hagyjál enni!

- Ah, szo - nyögtem, s arra gondoltam, az is szerencse, hogy így legalább nem kerített sort Chandlerre, mert ma már bizonyára Ross McDonaldnál tartanánk - csak Örimázs le ne vonjon a fizetésemből. Mindenesetre A piszkos ügyet most lenyomja a tévé, lehet majd röhögnöm, ha mégis inkább valami szűk zuhanyzóban játszódó dán dráma... De mire pénteken (23-án) idáig (20.00; Zone Europa) jutunk, már túlestünk Richard Lesterünk örök érvényű dumáján (A három testőr; tv2; 13.15) és nevezett Zone Európán a Sandokanon (A tigris él; 14.00), mert mi is voltunk fiatalok és kiszolgáltatottak.

De annyira régen, hogy szombaton éjfél előtt öt perccel már az m1-en ütjük önnyomunk nagy bottal, hisz a Zabriskie Point megtekintése az erzsébeti Tátra moziban anno azért volt oly fontos nekünk, mert valaki azt mondta, hogy dugnak benne. Ugyan félek tőle kicsit, hisz fennáll a veszélye, hogy Antonioni polgártárs hatvannyolcas ihletésű felszólalása ma talán már kissé naivkásnak hat. De sebaj, mert ugyanabban az évben (1970) készült a Lányok pórázon (RTL Klub; 16.50), minek hatása alatt én Luis de Funés és Paul Préboist egész estés utánzásával fogom az őrületbe kergetni nyomorult leguánom. A Zabriskie Pointtal egyébként percre pontosan vetélkedik - az RTL Klubon - Oshima gigaciki Tabuja, de mint tudjuk, mi nem ma kezdtük.

Vasárnap délután örülhet az az állítólag igen széles, valójában nem létező befogadói réteg, akinek a horizontja úgy Almodóvartól Szász Jánosig terjed, mert a Delicatessent (Zone Europa; 16.35) kifejezetten nekik csinálták kimondhatatlan nevű franciák. Beszélhetünk még a Chicago című musicalről: jó a címe (tv2; 22.45). Továbbá említhető - a ZE-n este tíz előtt öt perccel - az Angyalok és rovarok, hisz nincs viccesebb hely a viktoriánus Angliánál, falkakutyák, komornyikok, hallali! Én persze A lepkegyűjtőre (22.15; m2) gyúrok, mert nagy terveim vannak (ide mást akartam írni, de mögém ódalgott az emlegetett lágyszívű kritikus, nyilván ellenőrizni, hogy híven adom-e át szavait - nos, belőle simán nézem ki ezt a lepkés ügyet). Belebámul a papíromba, s odaveti:

- Mi vagy te, valami napközis Rejtő Jenő? - ezt már nem hagyhatom:

- Mondd csak, van neked tévéd, hapsikám? Mert tudok ám szerezni!

Ha sokat ugrálnak, akkor maguknak is!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.