csontzene - Tanúk előtti monológok

  • .
  • 2008. április 3.

Trafik

Ó, mennyire kiveszett belőlünk ama képesség, hogy érzékelni és élvezni tudjuk a régi elbeszélő művészet egyik alapvető jellegzetességét, ami nem más, mint az élőbeszédszerűség, azaz a mondott, a kimondott, az elmondott, az előadott, a valóban nézők előtt elbeszélt események szavainak ritmusa, tagoltsága, lendülete és retorikája, avagy - ha már ez egy zenei rovat - a muzsikája!

Ó, mennyire kiveszett belőlünk ama képesség, hogy érzékelni és élvezni tudjuk a régi elbeszélő művészet egyik alapvető jellegzetességét, ami nem más, mint az élőbeszédszerűség, azaz a mondott, a kimondott, az elmondott, az előadott, a valóban nézők előtt elbeszélt események szavainak ritmusa, tagoltsága, lendülete és retorikája, avagy - ha már ez egy zenei rovat - a muzsikája! Hogyan is kezdi például Cervantes a Példás elbeszélések egyik példaszerű darabját, melynek címe Benyhe János fordításában A szerelemféltő aggastyán. "Nem sok esztendővel ezelőtt Extremadura egyik helységéből, mint a tékozló fiú, fölkerekedett egy nemes szülőktől származó hidalgó, bejárta Spanyolország, Itália meg Flandria különféle vidékeit, és fecsérelte az éveket, akárcsak a vagyonát." Ez nyilvánvalóan közönségnek, amolyan világi gyülekezetnek szóló intonáció; szinte halljuk és látjuk a szerzőt, amint egy kocsmában, avagy a kemence mellett (és semmiképpen sem színházban vagy valami rémálomszerű író-olvasó találkozóra gyéren összeröffent Literaturhausban!) felolvassa a féltékenységi tébolyban szenvedő öreg lovag történetét ámuló tekintetű hallgatóságának, amely ekként gyermekké válik, estimese-hallgatóvá. Régen volt, tán igaz sem volt - mára pokolian modernek lettünk. És erről persze megint az előző folytatásokban már részben bemutatott Nietzsche juthat eszünkbe, aki A vidám tudomány 367-es számú futamában ekként különbözteti meg a műalkotásokat: "Minden, amit az ember gondol, fest, komponál, maga épít és alakít, vagy a monologikus, vagy a tanúk előtti művészethez tartozik. Egy művész teljes optikája terén nem ismerek mélyebb különbséget, mint ezt: a tanú szemével tekint alakuló művére ('önmagára'), avagy 'megfeledkezett a világról': ahogy az minden monologikus művészet lényege - a feledésen nyugszik, e művészet a feledés zenéje!"

Na mármost az előadó-művészet szükségképpen megköveteli a tanúkat, ha egy zongorista otthon egyedül játszik, arra azt mondjuk: gyakorol. Ámde egy vonósnégyes esetében ilyenkor már inkább azt gondolnánk, hogy házimuzsikálnak. Nyilvános házimuzsikálást tart a remek Kodály Vonósnégyes, ráadásul olyan ritkán hallható művekkel, mint például Petrovics Emil vagy Dohnányi Ernő kvartettjei (Bartók Emlékház, április 4., 18.00), és ekkor elfog a vágy, hogy engedjünk a halk teoretikus csábításnak, és egy ilyen koncertre úgy tekintsünk, akár egy tanúk előtt elmondott monológra. De már semmiképpen sem nevezhető intim magánbeszédnek a Kazah Nemzeti Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara koncertje; többek közt előadják S. (e betű vajon milyen nevet takarhat?) Yerkimbekov Minaret című szimfonikus költeményét (Zeneakadémia, április 8., 19.30).

Most persze már csak az a kérdés, hogy a fizetőpincér mily mértékben lenne belátó, ha a Zenegyűlölő, tegyük fel, azt terjesztené elő, hogy a jövőben esténként a mondott Cervantes-novellát szeretné felolvasni barátainak (akik persze már régen nem léteznek, de ebben a sorozatban hazudtunk már nagyobbakat is), annál inkább, mivel e csodálatos elbeszélés többek közt a zene mindent legyőző hatalmáról szól ékesen. És az is előfordulhat, hogy erre előrántja újabban folyton kibiztosított állapotban lévő vadonatúj magyar Quintilianus-kötetét, mely köztudottan az ékesszólásról szól, és ezzel a mondattal vágja el a beszélgetés még meg sem szőtt fonalát: "Hiba a mennyezetet bámulni, az arcot dörzsölni és mintegy megkeményíteni, az arcizmokat önelégülten megfeszíteni, vagy a szemöldököt összehúzni, hogy mogorvább legyen, a hajat a homlokunkból természetellenesen hátrasimítani, hogy ijesztően felborzolódjon; hangosan harákolni, az egyik lábat messzire kinyújtani, a tóga egy részét bal kézben tartani..." Ettől a szóáradattól megiszonyodva, a Zene- és Irodalomgyűlölő nem tehetne mást, mint hogy tanúk előtt lemondja nemcsak a tervezett Cervantes-felolvasását, hanem az új ceterum censeót is, mely immár nem Jevgenyij Koroljov koncertjének követeléséről, hanem a Zeneakadémia bejáratánál fájdalmasan hiányzó hamutartók mielőbbi elhelyezéséről szólna.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.