kulthírek

  • .
  • 2008. április 3.

Trafik

kulthírek
TITANIC, 15. KIFUTÁS Április 3-13. között, a bevált helyszíneken (Uránia, Toldi, Vörösmarty, Örökmozgó) rendezik meg a 15. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált. A programban szereplő 65 film zöme megint csak szokás szerint kizárólag itt és most látható, a "rendes" forgalmazásba kevés fog bekerülni közülük (a teljes műsor és minden fontos információ a megújult titanicfilmfest.hu honlapon található). Az általában hangsúlyos brit, francia, amerikai és japán jelenlét mellett ezúttal kiemelt figyelmet kapnak a mexikói alkotások, külön szekciót szerveztek számukra. A zenés dokuprogram: Dylan, RHCP, Joy Division, Sigur Rós és Sonic Youth. Magyar alkotás nincs a Titanicon, melynek nyitóestjén James Mangold westernjét vetítik zártkörűen: Börtönvonat Yumába.

MINGHELLA HELYÉN KAPUR A két hete elhunyt Anthony Minghella helyett az indiai születésű Shekhar Kapur rendezi majd a New York, I Love You című szkeccsfilmprojekt Minghellára eső rövidfilmjét. Kapur a honlapján tette közzé, hogy kórházba vonulása előtt Minghella felhívta, és megkérdezte, megrendezné-e az általa írt epizódot.

OE KENZABURO PERE A japán bíróság elutasította a beadványt, melyben két egykori katonatiszt követelt kártérítést, amiért Oe Kenzaburo, az 1994-es Nobel-díj kitüntetettje több mint harminc éve megjelent Okinawa Notes című kötetében azt állította, hogy a világháború végén japán katonák több száz okinavai civilt bírtak rá öngyilkosság elkövetésére - és egyes esetekben segítettek is abban -, mondván, ez még mindig jobb, mint ami az amerikai megszállók kezében várna rájuk.

NAJMÁNYI TIBETE Havi műsorában, a Merlin Színházban április 3-án Az én Tibetem címmel Najmányi László személyes élmények és kötődések alapján beszél Tibet múltjáról, vallási hagyományairól, kultúrájáról, művészetéről, a tibetiekről, Tibet és Magyarország szellemi kapcsolatáról, a kínai kormány terrorja elleni nemzetközi összefogásról, és bemutatja idén készített, Free Tibet című videóját.

IPAROSOK Gólyabál mindig volt az Iparművészeti Főiskolán, de az csak egyetlenegyszer, 1985-ben fordult elő, hogy a bulira érkezőket megkérték, álljanak modellt egy fotósorozathoz, semmi konkrét, kézzelfogható céllal, csak úgy, egyszer majd jó lesz megnézni alapon. Ez az idő most, 23 évvel később elérkezett. Az egyik ötletgazda, a kép közepén álló Bodor Ferenc, akkoriban a főiskola könyvtárosa, már nincs az élők sorában: 1994-ben, 53 éves korában elhunyt, publicisztikai munkásságának egyik hangulatos szeletére, a Pesti presszók című sorozatra a hajdan kétheti Magyar Narancs régi olvasói emlékezhetnek. A másik ötletgazda, a jó arcokat és a kor levegőjét megörökítő fotók készítője, Lugosi Lugo László a képeken szereplő egyik főiskolás grafikus, Czeizel Balázs ötletére előkereste a fekete-fehér negatívokat. A belőlük összeállított kötetet, melyet a szintén egykori iparművészetis, Kieselbach Tamás segítségével, Időről időre - 1985 címmel jelentettek meg, a múlt héten mutatták be - egyúttal újabb képsorozatot készítvén a megjelentekről.

NYÍLT LEVÉL A MINISZTERNEK "Elképesztőnek tartjuk, hogy az OKM 50 millió forinttal támogat egy magánalapítványi gyűjteményt, miközben évente mindössze 27 millió forintot fordít az összes hazai közgyűjtemény kortárs művészeti vásárlására. (É) Egy nem közgyűjteményi státuszú magánalapítvány gyűjteménye magángyűjteménynek számít, amely kincsképző erejénél fogva a tulajdonos vagyonát növeli. Megengedhetetlennek tartjuk, hogy az állam művészettámogatás címén közpénzből támogassa egy magánszemély vagy magánalapítvány vagyonát gyarapító műgyűjtemény felhalmozását" - áll egyebek közt abban a nyílt levélben, melyet a Műkritikusok Nemzetközi Szövetségének (AICA) Magyar Tagozata küldött Hiller István oktatási és kulturális miniszternek. Nyilvánosságra került ugyanis, hogy a tárca három éven át évi maximum 50 millió forintot juttat a levélben egyébként névvel meg nem jelölt KOGART Alapítványnak, azaz a Kortárs Művészeti Gyűjtemény létrehozására minisztériumi támogatásban részesülő Kovács Gábor Művészeti Alapítványnak. Az AICA levelére lapzártánkig nem készült el az OKM válasza; a Kogart Ház Gulácsy-kiállításáról a Narancs múlt heti számában olvashatnak.

SÁTÁNI VERSEK A SZÍNPADON Vasárnap a potsdami Hans Otto Theaterben minden zavaró közjáték nélkül mutatták be a Sátáni versek színpadi változatát Robert Gallinowski és Tobias Rott főszereplésével. Nyilatkozata szerint Uwe Eric Laufenberg rendező célja nem az volt, hogy a könyv (és éveken át az iszlám halálos fenyegetése alatt élt szerzője, Salman Rushdie) sorsát állítsa előtérbe, hanem magát a művet, mely vallás és misztikum, hit és kétség, hatalom és pénz kérdéseit feszegeti. E nemes szándék százszázalékos megvalósítását persze megnehezítette az ősbemutatót biztonsági okból figyelemmel kísérő rendőrség jelenléte és a németországi muszlimok tanácsának nyugalomra szóló felhívása, illetve Geert Wilders holland parlamenti képviselő Fitna című, a Koránt és az iszlám terrorizmust összekapcsoló filmjének internetes megjelenése (mely filmet ketyegő hanggal a háttérben keretezi a Mohamed prófétát bombával a hónalja alatt ábrázoló, 2006-ban erőszakos reakciókat kiváltó dán karikatúra). (A filmről bővebben a 22. oldalon.)

DEKOROSOK Az elmúlt évtizedek során a Dekoratőr Iskola több volt, mint kirakatrendezők újabb és újabb évfolyamait kibocsátó tanintézmény: az ide járt fiatalok egy része az iparművészeti vagy a képzőművészeti főiskolán (ma már egyetemen) tovább tanulván kollégája lett régi művész-tanárainak. A Volksbank Galériájában (Istenhegyi út 40/A) deKOR 1 címmel most együtt láthatók az itt végzett diákok és az egykor és jelenleg itt dolgozó tanárok (összesen huszonkét művész) alkotásai. Az április 22-ig megtekinthető kiállítás címében lévő szám arra utal, hogy lesz folytatása - akárcsak, remélhetőleg, a szakképzés fővárosi átszervezése nyomán nemrégen intézményi önállóságát elvesztő Dekoratőr Iskolának is.

Figyelmébe ajánljuk