csontzene - Vidékre ne! Vagy mégis?!

  • .
  • 2008. június 19.

Trafik

"Vidékre ne!" - ez volt harci kiáltása a Zenegyűlölőnek évekkel ezelőtt, noha tudta, hogy a lankás tájban barna mártásban pitymallik az őzike, és egyenesen a tehén tőgyéből kapjuk a fröccsöt. De a városi kínálat oly mértékben ellensúlyozta eme gyönyöröket, hogy mégsem vitt rá a lélek meg a vonat, hogy elhagyjuk szeretett Budapestünket.
Most viszont. Most viszont hezitálni kezd az ingékony lélek, ráadásul szólítja őt meg a testet a munkaköri kötelesség, ugyanis Miskolcon, a június 22-ig tartó hagyományos Operafesztiválon olyan program mutatja magát, mely figyelemre méltó. "Bartók + szlávok" a műsor hívószava, Dvorák, Smetana, Janácek, a bölcs Rimszkij-Korszakov, valamint az orosz eszelősök, Muszorgszkij (Borisz Godunov) és Sosztakovics (Kisvárosi Lady Macbeth) kínálják dalműveiket, ráadásul tőrőlmetszett orosz dalszínházak előadásában. Muszorgszkij, a legnagyobb zseni közülük, szinte Dosztojevszkij Marmeladovjának mintaképe lehetne; alakját Ilja Repin, a festő nemcsak a mindenki által ismert felejthetetlen portréban, de szóban is megörökítette: "Hihetetlennek tűnt, hogy ez a jól nevelt, finom modorú gárdatiszt, a szellemes társalgó és sziporkázó szójátékgyáros ilyen gyorsan lecsússzon és elkótyavetyélje javait; elegáns ruháit elzálogosítva a legzüllöttebb szórakozóhelyeket, leggyalázatosabb kocsmákat látogatta, mint a levitézlett úriember megtestesítője. Rá sem lehetett ismerni az egykori világfira azzal a boldogan vigyorgó, püffedt gyerekképével, piros krumpliorrával." Hát igen, ő is elmondhatta volna magáról, amit egy másik Dosztojevszkij-figura, Sztyepan Trofimovics az Ördögökből: Je suis un, egy levitézlett ember. Mint az a kis doni kozák, "un petit cozack du Don, aki a saját sírján táncolÉ" Muszorgszkij rettenetes piálásairól anekdoták sora szól, az egyikben Rimszkij-Korszakov az utcán meglátja a sárban holtrészegen fetrengő pályatársát, és rászól: "Nem szégyelled magad, Mogyeszt, te disznó! Itt dagonyázol, ahelyett, hogy hazamennél és végre befejeznéd halhatatlan remekművedet, a Hovanscsinát!" De hát ez pusztába kiáltott szó maradt, és végül a Borisz Godunov rendesen hangszerelt változatát is Rimszkijnek kellett megcsinálnia.

Egy szó, mint száz, a Zenegyűlölő a héten - kénytelen-kelletlen, hiszen kiküldött tudósítót kell alakítani - Miskolcra teszi át törzsasztalát, és zokogó szívvel bár, de kihagyja a Ring teljes előadását a MűPában június 19. és 22. között. De nem hagyja ki Miskolc feltehetően nagy számban létező restaurációit, kávéházait, bár remélhetőleg vele nem fog előfordulni, amivel Repin zárja emlékezéseit a nagy Mogyesztről: "Hányszor, de hányszor esett meg, hogy barátai alig tudták felvonszolni valamely végletekig lezüllött pincekocsma mélyéből!" De ha mégis, akkor valószínűleg egy Nietzsche-mondattal fog tiltakozni: "A nem kedvelt személyek irányunkba tanúsított előzékenységét véteknek számítjuk be."

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.