csontzene - Záróra

  • .
  • 2006. december 21.

Trafik

"Glücklich ist, wer vergisst, was nicht mehr zu ändern ist!" - dalolják ifj. Johann Strauss örökbecsű operettjében. De hát suta nyersfordításban ("Boldog, ki elfelejti azt, amin már nem lehet változtatni többé") azért mégsem üvölthetjük az utcán, vagy a netán megudvarlásunkra többtálcányi pezsgővel, jól temperált, 1982-es Chateau Petrusszel, norvég lazaccal, gyöngytyúkkal, töltött szalonkával, netán Tournedos Rossinivel elénk siető pincér arcába A denevér örökbecsű életfilozófiáját - mindkettőtől megóv velünk született remek ízlésünk, továbbá az, hogy osztrákul még szilveszter estéjén sem szeretnénk dajdajozni, egy macskaszagú sikátorban, valamely fényesre glazúrozott vendéglátó-ipari egységben még kevésbé. Ha még Bécsben lennénk...

"Glücklich ist, wer vergisst, was nicht mehr zu ändern ist!" - dalolják ifj. Johann Strauss örökbecsű operettjében. De hát suta nyersfordításban ("Boldog, ki elfelejti azt, amin már nem lehet változtatni többé") azért mégsem üvölthetjük az utcán, vagy a netán megudvarlásunkra többtálcányi pezsgővel, jól temperált, 1982-es Chateau Petrusszel, norvég lazaccal, gyöngytyúkkal, töltött szalonkával, netán Tournedos Rossinivel elénk siető pincér arcába A denevér örökbecsű életfilozófiáját - mindkettőtől megóv velünk született remek ízlésünk, továbbá az, hogy osztrákul még szilveszter estéjén sem szeretnénk dajdajozni, egy macskaszagú sikátorban, valamely fényesre glazúrozott vendéglátó-ipari egységben még kevésbé. Ha még Bécsben lennénk... Mit tegyünk? - kérdi a Zenegyűlölő a valóban utált Csernisevszkijjel, aki azonos című regényében azt propagálta, hogy nyugodt lélekkel engedjük át feleségünket a szeretőjének, hiszen senkinek sem szabad megtagadni a szabad választás jogát, meg hát a féltékenység lealacsonyít. Csipcsirip. Hogy aztán ebből hogyan nőtt ki a bolsevizmus, azt csak Lukács György tudná megmondani. A Zenegyűlölőnek marad az undor.

Melyet remek koncertekkel remél enyhíteni. Itt kínálják magukat mindjárt, Kocsis Zoltánnal az élen, a Nemzeti Filharmonikusok (Művészetek Palotája, december 23., 19.30) - a programban Beethoven G-dúr zongoraversenye mellett (szólista a nálunk meglehetősen ismeretlen Till Fellner) Brahmstól a 4. szimfónia szerepel. Az ellenlábas zenekar se rest, Fischer Iván dirigálásával (26-án 15.30-kor, 27- és 28-án 19.45-kor, mindannyiszor a Művészetek Palotájában) száll ringbe Ravel- és Dvorák-műsorral.

De Kocsisunk egy szólóesttel hamarosan visszatér, már az új év elején (3-án, a Zeneakadémián, 19.30-kor), amikor a koncert után zokogva és magányosan (gyóntatópapunk még Mariazellben síelÉ) szegjük meg első ízben fogadalmunkat, miszerint legalább Vízkeresztig (mely véletlenül a Zenegyűlölő születésnapja egyben) egy kortyot sem engedünk oda homoki száraz torkunkhoz. De hát mi mást tehetnénk egy Haydn-, Liszt-, Chopin-műsor után, pláne, ha Kocsis úgy játszik majd, mint mondjuk nyáron Tiszadobon. Legfeljebb másnaposak leszünk, melyre az öreg Lukács valóban plasztikus kifejezést talált Nagy Esztétikájában: "a befogadói élmény Utánja". De hát nem az az egész újév? És nem csal-e az idézett denevéri mondás? Hiszen ha az boldog, aki elfelejti azt etc., akkor voltaképpen csak az boldog, aki az örök feledés mámorában él, mert ami megtörtént, azon senki és semmi nem változtathat többé. Summa: Az boldog csak, aki mindent folyamatosan elfelejt. Azaz szünet nélkül részeg. És hogy zárásul még egy nagy hitetőt, Baudelaire-t (képünkön) idézzünk karácsony és szilveszter előtt: "Rúgjatok be! Rúgjatok be szüntelenül! Borral, költészettel vagy erénnyel, ahogy tetszik!" Erény? Badarság, az inkább kijózanít, és így oda a feledés erénye. Írjuk át bátran Baudelaire-t, legyen harmadik szavunk a zene! És ezzel már zárulhat is az év.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."