étel, hordó - BAZILIKA

  • .
  • 2009. november 5.

Trafik

Játsszuk azt, hogy külföldi turisták vagyunk! Hop on hop off buszunk a Lánchíd dugójában araszol, az idegenvezető arcára fagy a mosoly, és nem csak azért, mert nem figyeltünk eléggé, hogy látszik-e a nyelve a hídfői oroszlánoknak. Térképünkön összemosódik a vastag, piros filccel jelölt karika, a József nádor téri leszállóra hisszük a Bazilikát - hop off -, aztán persze gyalogolhatunk a jeges szélben, az eső kalimpáló lába alatt.

A Szent István tér kifogástalan. Még ebben a borongós időben is nagyon klassz képeket készítünk, de mielőtt a Szent Jobbra fordulnánk, jó lenne valamit bekapni. Ami az éttermeket illeti, a környéken szinte minden ház alsó szintjén működik egység, így hát a bőség zavarában azt választjuk, amelyik a legkézenfekvőbb nevet kapta.

A többihez hasonlóan a Bazilika is a kertész lesek idején lehet elemében, terebélyes teraszának nyomait még látni, ám így, csonkítva nem tűnik olyan nagyvonalúnak. Sőt ilyenkor, hétköznap délután csak a szobányi csapszék üzemel. A falon általában magyar tárgyú (vállalható) festmények, például egy búsuló vagy gondolkodó juhász, a vitrinben tokaji borok, matyómintás étkészlet és hasonló jellegzetességek. Az átlagosnál szerényebb olajszagot érzünk, egy asztalt leszámítva minden hely foglalt, s megérkezésünkig magyar szó csak a kereskedelmi rádióból hallatszik.

Két felszolgáló van, érett férfiak, kedvetlenségük még épp elviselhető, miként a választék is cseppet izgalmasabb a szokásos idegenforgalmi menünél. A gulyáslevest például cipóban adják, de van báránysteak és szarvasbélszín a hortobágyi húsos és a Gundel-palacsinta mellett.

És brokkolikrémleves (460 Ft) is van, de szó sincs specialitásról. Legfeljebb azt mondhatjuk: egy csésze nemzetköziség, hiszen bárki a világon hasonlót lenne képes előállítani a közértből feljövet a saját konyhájában. Talán egy teával jobban jártunk volna, de semmi baj, hiszen a Bazilika-tál (4900 Ft) nevű kétszemélyes "ízelítő" annyi jót ígér! Borjúbécsit, bélszínt, hátszínt, szűzérmét és kolbászkát, hogy a köretekről ne is beszéljünk. Látványra valóban a megtestesült terülj, terülj, asztalkám, de így utólag azt kell mondjuk, elég lett volna a vizuális élvezet. A közepesre sütött bélszínt, a kolbászt és a zöldeket (paradicsom, káposzta, almapaprika stb.) leszámítva ugyanis kevés olyan dolog akad, amire jó szívvel gondolhatnánk. Persze a felsoroltak is inkább a vállalható kategóriában indulhatnának, a többiekről viszont a feledésbe merült régi idők, az ilyen-olyan vendéglátó-ipari vállalatok olajgőzös termékei jutnak az eszünkbe: dühösen elsózott húsok, száraz sült krumpli, előgyártott rántott sajt. Turistaként annyit mondhatunk, holnap inkább egy közismert gyorsétteremláncra vetjük magunkat. Az is vacak, de legalább nem gyanús.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.