étel, hordó - CALLAS

  • .
  • 2007. március 22.

Trafik

Már az alapfokú főzőtanfolyamokon is említik, hogy ügyeljünk a helyes névválasztásra. Ha például egy dalszínház környékén kívánunk éttermet üzemeltetni, nem ajánlott délibábos Hortobággyal, hósipkás Alpesekkel vagy épp horgásztanyával kísérletezni.

Már az alapfokú főzőtanfolyamokon is említik, hogy ügyeljünk a helyes névválasztásra. Ha például egy dalszínház környékén kívánunk éttermet üzemeltetni, nem ajánlott délibábos Hortobággyal, hósipkás Alpesekkel vagy épp horgásztanyával kísérletezni. Különben is, az opera világa valóságos kincsesbánya e tekintetben. Voltaképpen nem lehet mellényúlni, bár kétségtelen - és ezzel megérkeztünk a "Sugár úti palota" környékére -, hogy Háry János vagy Hunyadi László, igaz, más-más okból, nem a legszerencsésebb választás. De a legendás nevekkel is csínján kell bánni. Nem biztos, hogy ugyanarra gondol a kedves vendég, ha az éttermet Svédnek vagy Házynak hívják.

A Callas viszont egyértelmű. A művésznő ugyan sosem járt Budapesten, ráadásul az első híres fogyókúrázók közé tartozott, ám ha egy "intézmény" az ő nevét választja, a mérce az egekbe kerül. Mert ahogyan Csontzenész fogalmazott: "Maria Callas volt a csúcs, és ez így is marad az idők végezetéig."

Nos, ami a külsőt illeti, nem lehet egy rossz szavunk sem. Noha az impozáns Andrássy úti sarokház földszintjén hosszú évtizedekig jegypénztár működött, eredetileg a vendéglátóipar fészke volt: a Szecesszió és a Windsor kávéház nevet viselte, alapítója pedig nem más, mint Seeman Károly, a Centrál és a Hadik "atyja"!

Az új alapítókban szerencsére fel sem merült, hogy egy Centrálhoz hasonló "olyan, mintha" típusú felújítást végezzenek el, inkább vettek egy nagy levegőt, és felkérték a londoni sztárbelsőépítészt, David Collinst, hogy az eredeti dokumentáció alapján álmodozzon. Az eredmény lenyűgöző. Collinsnak sikerült úgy ötvöznie az "antik" elemeket a high-techkel, ahogy senkinek még a magyar vendéglátásban.

Nemcsak az enteriőr, de a személyzet működése is kifogástalan, sőt, amikor felszolgálónk roppant választékosan, ám mégsem modorosan meséli el a napi ajánlatukból a kacsacombot, valami elindul odabent, és képtelenek vagyunk nemet mondani.

De előbb a currys vöröslencselevest (950 Ft) kóstoljuk meg, ami csupán azért nem mondható fejedelmi nyitánynak, mert közben zenei aláfestésként olyan könnyűipari terméket hallgathatunk, amit nemes egyszerűséggel technónak szoktak nevezni - még szerencse, hogy a hangerő takarékra állítva. Kár ezért a gikszerért, mert ami az ételeket illeti, róluk tényleg csak a legnagyobb elismeréssel szólhatunk. A mondott kacsa (3500 Ft), illetve a libamájas borjúszűz (4500 Ft) egyszerűen káprázatos (a kacsa méretét tekintve is lélegzetelállító). A tálalás, a sütés mértéke, az ízek kombinációja oly harmonikus, hogy legszívesebben küldenénk néki egy - nem feltétlenül - nápolyi dalt. Ennyi csoda után azért megpróbálunk legalább egy aprócska hibát lelni, de nem megy. Végül arra jutunk, hogy egy-egy ilyen kiadós vacsora után csúnyákat álmodik ember, brojlercsirke üldözi kihalt utcán, miközben támad a gyilkos paradicsom. Pedig a desszert, a szintén specialitásnak tűnő, diószufléval töltött kürtőskalács (950 Ft) még meg sem érkezett.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.