étel, hordó - CALLAS

  • .
  • 2007. március 22.

Trafik

Már az alapfokú főzőtanfolyamokon is említik, hogy ügyeljünk a helyes névválasztásra. Ha például egy dalszínház környékén kívánunk éttermet üzemeltetni, nem ajánlott délibábos Hortobággyal, hósipkás Alpesekkel vagy épp horgásztanyával kísérletezni.

Már az alapfokú főzőtanfolyamokon is említik, hogy ügyeljünk a helyes névválasztásra. Ha például egy dalszínház környékén kívánunk éttermet üzemeltetni, nem ajánlott délibábos Hortobággyal, hósipkás Alpesekkel vagy épp horgásztanyával kísérletezni. Különben is, az opera világa valóságos kincsesbánya e tekintetben. Voltaképpen nem lehet mellényúlni, bár kétségtelen - és ezzel megérkeztünk a "Sugár úti palota" környékére -, hogy Háry János vagy Hunyadi László, igaz, más-más okból, nem a legszerencsésebb választás. De a legendás nevekkel is csínján kell bánni. Nem biztos, hogy ugyanarra gondol a kedves vendég, ha az éttermet Svédnek vagy Házynak hívják.

A Callas viszont egyértelmű. A művésznő ugyan sosem járt Budapesten, ráadásul az első híres fogyókúrázók közé tartozott, ám ha egy "intézmény" az ő nevét választja, a mérce az egekbe kerül. Mert ahogyan Csontzenész fogalmazott: "Maria Callas volt a csúcs, és ez így is marad az idők végezetéig."

Nos, ami a külsőt illeti, nem lehet egy rossz szavunk sem. Noha az impozáns Andrássy úti sarokház földszintjén hosszú évtizedekig jegypénztár működött, eredetileg a vendéglátóipar fészke volt: a Szecesszió és a Windsor kávéház nevet viselte, alapítója pedig nem más, mint Seeman Károly, a Centrál és a Hadik "atyja"!

Az új alapítókban szerencsére fel sem merült, hogy egy Centrálhoz hasonló "olyan, mintha" típusú felújítást végezzenek el, inkább vettek egy nagy levegőt, és felkérték a londoni sztárbelsőépítészt, David Collinst, hogy az eredeti dokumentáció alapján álmodozzon. Az eredmény lenyűgöző. Collinsnak sikerült úgy ötvöznie az "antik" elemeket a high-techkel, ahogy senkinek még a magyar vendéglátásban.

Nemcsak az enteriőr, de a személyzet működése is kifogástalan, sőt, amikor felszolgálónk roppant választékosan, ám mégsem modorosan meséli el a napi ajánlatukból a kacsacombot, valami elindul odabent, és képtelenek vagyunk nemet mondani.

De előbb a currys vöröslencselevest (950 Ft) kóstoljuk meg, ami csupán azért nem mondható fejedelmi nyitánynak, mert közben zenei aláfestésként olyan könnyűipari terméket hallgathatunk, amit nemes egyszerűséggel technónak szoktak nevezni - még szerencse, hogy a hangerő takarékra állítva. Kár ezért a gikszerért, mert ami az ételeket illeti, róluk tényleg csak a legnagyobb elismeréssel szólhatunk. A mondott kacsa (3500 Ft), illetve a libamájas borjúszűz (4500 Ft) egyszerűen káprázatos (a kacsa méretét tekintve is lélegzetelállító). A tálalás, a sütés mértéke, az ízek kombinációja oly harmonikus, hogy legszívesebben küldenénk néki egy - nem feltétlenül - nápolyi dalt. Ennyi csoda után azért megpróbálunk legalább egy aprócska hibát lelni, de nem megy. Végül arra jutunk, hogy egy-egy ilyen kiadós vacsora után csúnyákat álmodik ember, brojlercsirke üldözi kihalt utcán, miközben támad a gyilkos paradicsom. Pedig a desszert, a szintén specialitásnak tűnő, diószufléval töltött kürtőskalács (950 Ft) még meg sem érkezett.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.