étel, hordó - CALLAS

  • .
  • 2007. március 22.

Trafik

Már az alapfokú főzőtanfolyamokon is említik, hogy ügyeljünk a helyes névválasztásra. Ha például egy dalszínház környékén kívánunk éttermet üzemeltetni, nem ajánlott délibábos Hortobággyal, hósipkás Alpesekkel vagy épp horgásztanyával kísérletezni.

Már az alapfokú főzőtanfolyamokon is említik, hogy ügyeljünk a helyes névválasztásra. Ha például egy dalszínház környékén kívánunk éttermet üzemeltetni, nem ajánlott délibábos Hortobággyal, hósipkás Alpesekkel vagy épp horgásztanyával kísérletezni. Különben is, az opera világa valóságos kincsesbánya e tekintetben. Voltaképpen nem lehet mellényúlni, bár kétségtelen - és ezzel megérkeztünk a "Sugár úti palota" környékére -, hogy Háry János vagy Hunyadi László, igaz, más-más okból, nem a legszerencsésebb választás. De a legendás nevekkel is csínján kell bánni. Nem biztos, hogy ugyanarra gondol a kedves vendég, ha az éttermet Svédnek vagy Házynak hívják.

A Callas viszont egyértelmű. A művésznő ugyan sosem járt Budapesten, ráadásul az első híres fogyókúrázók közé tartozott, ám ha egy "intézmény" az ő nevét választja, a mérce az egekbe kerül. Mert ahogyan Csontzenész fogalmazott: "Maria Callas volt a csúcs, és ez így is marad az idők végezetéig."

Nos, ami a külsőt illeti, nem lehet egy rossz szavunk sem. Noha az impozáns Andrássy úti sarokház földszintjén hosszú évtizedekig jegypénztár működött, eredetileg a vendéglátóipar fészke volt: a Szecesszió és a Windsor kávéház nevet viselte, alapítója pedig nem más, mint Seeman Károly, a Centrál és a Hadik "atyja"!

Az új alapítókban szerencsére fel sem merült, hogy egy Centrálhoz hasonló "olyan, mintha" típusú felújítást végezzenek el, inkább vettek egy nagy levegőt, és felkérték a londoni sztárbelsőépítészt, David Collinst, hogy az eredeti dokumentáció alapján álmodozzon. Az eredmény lenyűgöző. Collinsnak sikerült úgy ötvöznie az "antik" elemeket a high-techkel, ahogy senkinek még a magyar vendéglátásban.

Nemcsak az enteriőr, de a személyzet működése is kifogástalan, sőt, amikor felszolgálónk roppant választékosan, ám mégsem modorosan meséli el a napi ajánlatukból a kacsacombot, valami elindul odabent, és képtelenek vagyunk nemet mondani.

De előbb a currys vöröslencselevest (950 Ft) kóstoljuk meg, ami csupán azért nem mondható fejedelmi nyitánynak, mert közben zenei aláfestésként olyan könnyűipari terméket hallgathatunk, amit nemes egyszerűséggel technónak szoktak nevezni - még szerencse, hogy a hangerő takarékra állítva. Kár ezért a gikszerért, mert ami az ételeket illeti, róluk tényleg csak a legnagyobb elismeréssel szólhatunk. A mondott kacsa (3500 Ft), illetve a libamájas borjúszűz (4500 Ft) egyszerűen káprázatos (a kacsa méretét tekintve is lélegzetelállító). A tálalás, a sütés mértéke, az ízek kombinációja oly harmonikus, hogy legszívesebben küldenénk néki egy - nem feltétlenül - nápolyi dalt. Ennyi csoda után azért megpróbálunk legalább egy aprócska hibát lelni, de nem megy. Végül arra jutunk, hogy egy-egy ilyen kiadós vacsora után csúnyákat álmodik ember, brojlercsirke üldözi kihalt utcán, miközben támad a gyilkos paradicsom. Pedig a desszert, a szintén specialitásnak tűnő, diószufléval töltött kürtőskalács (950 Ft) még meg sem érkezett.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.