étel, hordó - GRAND CAFÉ OKTOGON

  • .
  • 2007. március 15.

Trafik

A nagykávéházról Nagy Lajos jut eszünkbe, róla meg, hogy három tenger mosta... Ne ijedjenek meg, Ágnes asszonyig nem jutunk el, kinek hiányzik a homlokára még egy asszociációs ránc?
Inkább élvezzük az idejekorán elkezdődött tavaszi zsongást, ami nemcsak a hegyek között, a Nagykörúton is lélegzetelállító - igaz, más okból.

Araszolgatunk a dugóban, türelmünk egyre fogy, nem így az étvágyunk. Az Aradi utca sarkán már régóta kelleti magát a tágas "nagykávéház", jó emlékeink vannak a nyitás környékéről: bájos felszolgálónők, remek borok, primőr saláták, és olyan bruschetta, hogy még Dino Zoff is megnyalná kapuskesztyűjének tíz ujját.

Emlékeink szerint a személyzet egy tagja a kapuban várta a kedves vendéget, és kísérte asztalához. Most elmarad az ilyesmi, nyilván a tavaszi zsongás miatt, de lehet, hogy csak a csütörtök délutáni gyér forgalom az oka. Persze minden relatív. A Grand Café valóban grandiózus - kényelmes bőrszékek, kellemes asztalok, több szint, hatásos világítás -, és most is összegyűjthetnénk annyi vendéget, hogy két kifőzdét megtöltsenek, ám fogalmunk sincs, miért ingerült az ifjú felszolgáló, miután szóvá tesszük, hogy csak egy étlapot hozott. Minket mégis inkább az tesz ingerültté, hogy a hangszórókból olyan dance-floor muzsika szól, amit kizárólag a tököli Speed diszkóban értékeltek pár évvel ezelőtt.

A rendelést már egy hölgy veszi fel, akinek - miként a slágerben - mosolyát el kellene ültetni, különösen azután, hogy közli, harcsapaprikás nincs. Sem tojásos galuskával, sem anélkül. Amikor visszaindul az étlapért, már asztalunkon a joghurtos, tejszínhabos sárgabarackleves (620 Ft), amiben az a jó, hogy nem hűl ki. Hamar megvan a B változat, rántott harcsafilé, a különösen ínycsiklandónak hangzó birsalmás burgonyalabdacsokkal. De az sincs. "Mert harcsa egyáltalán nincs" - mondja a hölgy újabb mosollyal ellensúlyozva a hiányosságot. A harmadik választás a lazacra esik. Nem nagy ügy, bármelyik éjjel-nappali közértből beszerezhető. Itt azonban csak egy zavarba ejtő "Lazac sincs"-re futja, erre pedig kizárólag tapintatlan viszszakérdezéssel lehet reagálni: "És akkor mi van?" Nos, a fogast nem csak a kabátok miatt tartják. Orly-ra esik a választásunk, majonézes krumplival (2400 Ft), előtte pedig jöhet egy rántott camembert vörösboros áfonyamártással (1500 Ft). De mindenekelőtt a leves. Nos, erről a nagy adag narancssárga képződményről valóban a joghurt jut eszünkbe. A sűrű, befőttdarabkákban bővelkedő krémet stílszerűbb lett volna tejfölöspohárban felszolgálni, pontosabban tejfölösvödörben, ha létezik ilyesmi.

A kellemes ízű, bár a levessel köszönő viszonyban sem álló barackost idézi a camembert-hez felszolgált áfonyaturmix is, azzal, hogy ez már egyáltalán nem kellemes ízű. Ám a két, hatalmas panírozott sajt olyan tekintélyt sugároz, némi salátával és egy fél naranccsal kiegészítve, hogy nem lehet rá haragudni, a pirított burgonya mint köret pedig valóban kifogástalan. Sőt. A fogas után kijelenthetjük, hogy a Grand Café Oktogonnak a burgonya a specialitása. Krumplisalátájuk olyan, hogy bármelyik grinzingi vendéglő elfogadná, de a sörtésztára sem lehet panaszunk. Mintha a fogas is belefeledkezett volna.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.