étel, hordó - RUSTICA

  • .
  • 2007. május 17.

Trafik

"Velence, Róma, Firenze, Píííza, Nápoly, Veróóóna - Arrivederci Amore..." Vendéglátásunkban az Itália-érzés leginkább a Dolly Roll együttes munkásságához mérhető: lejárt szavatosságú patronok durrognak, ócska slágerek ülik meg a gyomrot.

"Velence, Róma, Firenze, Píííza, Nápoly, Veróóóna - Arrivederci Amore..." Vendéglátásunkban az Itália-érzés leginkább a Dolly Roll együttes munkásságához mérhető: lejárt szavatosságú patronok durrognak, ócska slágerek ülik meg a gyomrot. Megannyi Don Laci és Maestro Karcsi áll a ringben, de szó sincs küzdelemről, nagyon jól elvannak. A lassan negyedszázados gyorsbüfégyalázat pedig furcsa öszvért teremtett: a magyarolasz konyhát, amiben nyoma sincs könnyedségnek, napfénynek, annál inkább a hortobágyi nehézsúlynak, a mirelitnek és mindenekelőtt a "kecsöp"-nek. Pedig a helyesírási hibákat leszámítva azt gondolnánk, hogy az étlapon valóban olasz áruk sorakoznak. De amikor olyat szól a pincér, a futár vagy épp a feketemosogató, hogy gnoccsi, brucsetta vagy piddza, nem lehet kétségünk afelől, hogy hol a helyünk, azt kapjuk, amit megérdemlünk.

Kivételek persze mindig vannak. Sugdolóznak a népek, hogy napfény és mustár áztatta fővárosunkban akad egy-két "igazi olasz" egység, szürkületi zónák, titkos találkahelyek, ahol Baggio nem a panelház tizedik emeletére lövi a büntetőt.

Budán, a Margit körúttal párhuzamosan, az Erőd utca-Varsányi Irén utcán álló Rusticáról például nem azt beszélik, hogy egy fecske úszónadrág nem csinál nyarat, hanem hogy egyenest Triesztből érkezik a tengeri gyümölcs. Ráadásul annyira "családias", hogy valóban otthon érezheti magát a kedves vendég. "Ha olaszt akarsz, ott a helyetek, feltéve, ha nincs telt ház" - kacsint ránk egy barnára sült jól értesült azúrkék dresszben, de nincs szükségünk biztatásra.

Kár, hogy a trieszti futár elakadt valahol Murakeresztúrnál, de legalább jócskán van szabad férőhely az apró pincében, melynek berendezését valószínűleg a nagyi nappalija ihlette. A felszolgálásra nem lehet panasz, barátságos leányzó lesi óhajunk, a terítéket idősebb hölgytől kapjuk, a tányérok, poharak származási helye minden bizonnyal egy iparművészeti kirakodóvásár diliboltjának standja. Könnyű tavaszi estéhez illőn könnyű tavaszi vacsorát rendelünk: paradicsomlevest sajtgombóccal (690 Ft), tonhalas pizzát (1490 Ft) és zsályás vajban főtt spenótos raviolit (1290 Ft). Vannak persze masszívabb fogások is, sűrű húsok, testes halak, de miután levesünk fél óra múltán sem érkezik, úgy döntünk, nem tesszük kockára szabad időnk jelentős részét.

Pedig erre a levesre egy órát is érdemes lett volna várni. A feliratos cserépköcsögben valóban paradicsomi állapotok, lelki szemeink előtt Adriano Celentano károg mesebeli zöldben, gazdák tvisztelnek, növénynemesítők dobják le vállukról a permetezőt, és az ünnepet még a rágógumizó sajtkereskedők sem tudják elrontani. A pizza látványa is sokat ígér, fenséges paradicsompüré díszíti, ám a biztató kezdet csúnya csalódásban teljesedik ki: a tészta ropogós ugyan, de túlságosan sós, a tonhalon érezni a konzervdoboz fémes leheletét, a sajt jelentéktelen, ráadásul a szakács nem vitte túlzásba a tartalmat, vagyis az alap erősen kopaszodik.

Szerencsére a raviolival sikerül visszaszerezni a bizalmat, a zsályás vaj nemcsak nevében izgalmas, a tészta tökéletesre főtt, és hiába méregzöld a spenót, kóstolás után valahogy megint a paradicsom jut az eszünkbe. És hol van még innen Trieszt!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.