kertész lesek - MALOMTÓ

  • .
  • 2007. június 21.

Trafik

A természet csodája terül el a Lukács fürdővel átellenben, a Frankel Leó úton. Egy kis tavacska, ami a XV. században épült felhévízi malom gátjai duzzasztotta víz hatására keletkezett, s vált az összes budai gyógyforrás szabályozójává.

A természet csodája terül el a Lukács fürdővel átellenben, a Frankel Leó úton. Egy kis tavacska, ami a XV. században épült felhévízi malom gátjai duzzasztotta víz hatására keletkezett, s vált az összes budai gyógyforrás szabályozójává. Ennek ékes bizonyítéka, hogy akárhányszor megpróbálták leereszteni, a gellérthegyi és az alhévízi források apadni kezdtek. De még ennél is izgalmasabb a tóban burjánzó különleges flóra, hiszen olyan távoli növények élnek itt boldogan, mint a füge vagy a lótuszvirág.

Más lapra tartozik, hogy a tó partján álló ún. Népgőzfürdő törökös épületrészlete - a többit a hetvenes években lebontották - isten tudja, mióta várja sorsa jobbra fordulását. Ráadásul az akkori szanálók tervei között egy ifjú legenda, a Malomtó presszó bontása is szerepelt, ám úgy látszik, a vendéglátóipart már akkor sem volt könnyű két vállra fektetni.

És ezzel helyben vagyunk! A Malomtó 1962-ben nyitotta meg kapuit, maga Kádár János avatta fel, bár nem ezért - és nem is azért, mert az idős Kassák volt az egyik első törzsvendége - vált hamarosan Buda egyik legdivatosabb eszpresszójává. Inkább, mert ez a hely lett a "megtestesült modern", teraszán táncos lábú fiatalok ropták a késő esti záróráig, és a végén lúdlábbal temették a napot, nem feledve a méregerős feketét sem. Tudomásunk szerint itt forgatták a Mici néni két élete című film néhány jelenetét, 1977-ben pedig állítólag bárzongorista énekelte a betérő Révész Sándornak: "mennyivel könnyebb volna, hogyha két életem volna". Pedig csak egy rántottát kért.

A közelmúltban a Malomtó bejárata csak tetszhalottként bámulta a Frankel Leó út szerény villamosforgalmát, néhány évvel ezelőtt azonban úgy felújították, hogy még valamelyik belsőépítész magazinunk is komoly figyelmet szentelt neki. A Malomtó második életében ismét trendicsek a dizájn: a lekerekített formák mellőzése, a domináns krémszín visszafogottsága, a cseppet sem légüres tér. Az igazi csoda mégis a terasz, ahonnan a tavat látni. Más kérdés, hogy vizet kevésbé. A malomtó felszínét ugyanis oly mértékben lepték be a zöldségek, hogy inkább valamiféle lápnak gondolnánk. Szinte természetesnek vesszük a növényeken skateboardozó békákat, de azt már kevésbé, hogy a bejárati és az elénk tett étlap között jelentős eltérések mutatkoznak. "Még nem volt időnk kicserélni" - mentegetőzik a kedves felszolgáló hölgy, ami a töküres létesítményt látva igen szerény kifogásnak tűnik. Az (aktuális) választék szintén szerény, de csak a mennyiséget illetően - s rögvest megbocsátunk a bumfordi bakiért. A kevés fogás mindegyike láttán nagyot nyelünk, míg végül a tortillás avokádósalátára (1500 Ft), a mézes-szójás csirkemellre (2400 Ft) és chilis-csokis kacsamellre (2900 Ft) esik a választásunk. Előlegként nagyszerű tojáskrémes kenyeret kapunk, de utólag szinte elfelejtjük, mert ami a tányérokban érkezik, minden képzeletet felülmúl: látványra kifogástalan falatok - valóságos képzőművészet! De az ízvilág ennél is izgalmasabb! A tortilla tölteléke férfias, de korántsem mackós, inkább laza, akár egy hirtelen tánclépés, a csirkemellre szórt ruccola izgalmas, mint az úszni tanuló ebihal, amikor már nem ismeri fel édesanyját. De mindez csak bevezetés, hiszen a csúcsok csúcsára a kacsamellel jutunk el. A krémes hús és a szúrós csokiöntet, nyers borssal és az epres rizottóval keveredve olyan érzéki kalandot kínál, amit ritkán él meg az ember egy bizonyos kor felett.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.