tévésmaci - A sün átmegy a határon

  • .
  • 2007. június 21.

Trafik

Úgy illik, hogy a helyreigazítással kezdjem, a múltkor Kísértetnek olvastam (s persze rögtön írtam is) a Kísérletet, Freud hál' istennek nem néz tévét - mindenki mást megkövetek ezúton.
Cserébe közlöm, hogy sült hagymacsörmőt lehet kapni a híres bútoráruház élelmiszerosztályán, ami az északi típusú hotdogok úgyszólván elengedhetetlen alkotórésze (van virsli is). Márpedig kedvencem, a svéd hotdog ezen a héten főszereplőként jelentkezik a tévében, amiből az áruház nevét is kitalálhatják. A Zsernyákok egy svéd vígjáték kis rendőrök nagy napjairól - de bármennyire svéd, bármennyire rendőrös és bármennyire is vígjáték, elsősorban családi mozi, már a szakkifejezés vállalkozói értelmében: a stáblistán legalább öt Fares nevű személlyel találkoztam, pedig csak akkor kezdtem számolni őket, amikor feltűnt tömeges jelenlétük (a főszereplőt egyenesen Fares Faresnek hívják, roppant helyes fiú, a megszólalásig hasonlít Zlatan Ibrahimovicsra). Egy gátlástalan burleszk, nem is az emelkedettebb fajtából: semmi Chaplin, 100 százalék Stan és Pan, az a feszélyező fajta, amikor nem lehet eldönteni, hogy nem véletlenül kínjában röhög-e az ember. Úgy kezdődik, hogy már az elején mindenki nagyon hülye. Ám hamar kiderül: ennél jóval többről van szó, szerencsétlenek is. Azon filózni a zsöllyében, hogy most ki a kreténebb, a szereplők bármelyike, vagy aki kitalálta őket (vagy én, hogy tévézek)? Benyomásom szerint úgy eshetett a dolog, hogy egy csomó Fares elment Svédországba a jó élet reményében. Látták, hogy jó, csak egy kicsit unalmas. Hogy feldobják egy cseppet, nekiálltak filmet csinálni, mert ilyesfélék is beleférnek ott a jólétbe. És bejött nekik, végtére be is rúghattak volna. Szerintem jól választottak, bár a helyi vodkákról is annyi jót hall az ember (többek közt ebben a filmben is).

Pénteken (22-én) az MGM-en 18.40-kor egy kis hetvenes évek: Pénzt vagy életet! Versenyfutás a terroristák robbanószerkezetével a luxushajón, Omar Sharif a kapitány, Richard Harris a bombaspecialista és David Hemmings az ő kis segédje - vajon melyikük hagyja ott a fogát?

Szombaton... ezt nem hiszik el, "Sámán és táltos hétvége" kezdődik a Duna tévén. Sámán, sámán, ne már! Nem mintha az m2-n 20.35-kor nyomott Szigorúan ellenőrzött vonatoktól dobnék egy hátast, ilyenkor kellene tapicskázni, de olyan ciki... Én azért este nyolckor megnézem a Dunán a Kívül tágasabbat, bár nem nagyon értem, hogy Wendersnek mi köze a sámánokhoz? Csinálok egy sámlit a leguánomnak.

Vasárnap este nyolckor a Zone Európán Miért ölnek meg egy bírót? Alighanem azért, mert most van a szezonja az olasz társadalmi krimiknek, ez például 1974-es, s az irály fő specialistája, Damiano Damiani rendezte, nézzék meg, én akkoriban eléggé bírtam őket, s mondhatom, ez volt a fénykorom, például a németeknek szurkoltam a hollandok ellen a döntőn - szerintem egyedül a kerületben. A sors egy súlyosabb igazságtalansága, hogy fél kilenckor az m2-n már a Válás olasz módra kezdődik. Az HBO-n kilenckor startoló Sziriana engem nem zavar, de az éjfél után tíz perccel a tv2-n lökött Hal Hartley-film, az Amatőr már csak egészen kezdő sznoboknak mondhat valamit. Ja, konkrétan azt, hogy nekik se könnyű...

Hétfőn Idétlen időkig, hm? (tv2; 11.35) Este (22.30; m2) az előbbi felmerülésből az opus magnum: Vizsgálat egy minden gyanú felett álló polgár ügyében.

Kedden a mondott Zsernyákok 11.50-kor a tv2-n.

Szerdán Az oroszlán ugrani készül (m1; 20.10; Bujtor összever mindenkit, pedig hol van még Ötvös Csöpi, Szörényi Levente tízpercenként elénekli, hogy miért hagytuk, hogy így legyen, pedig hol van még a szívcsakra Pomáztól) vetélkedik a Doktor Zsivágóval (Duna; 20.20; pedig hol van még a Dr. Zsírvágó szépségklinika).

Csütörtökön éjjel még egy Marnie (tv2; 1.15), aszt annyi.

Ezen a héten sem megyünk a falnak a műsortól, de ki várt mást?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.