kertész lesek VAGON

  • .
  • 2010. augusztus 19.

Trafik

A vasúti kocsik nem rendeltetésszerű használatának (statikus üzemmód) történelmi hagyománya van. A franciák (és a britek) 1918 novemberében a compiégne-i erdőbe rejtett vasúti szerelvény egyik kocsijában íratták alá a németekkel az I.
világháborút lezáró fegyverszüneti egyezményt. Nem tudni, mi lett a kocsi sorsa, visszakerült-e a francia vasút kötelékébe, egyszerűen műemléknek (vagy emlékműnek) nyilvánították, ám az biztos, hogy 1940-ben, Franciaország lerohanása után Hitler előkeríttette, hogy ismét a 22 évvel korábbi célokra fordítsák. E kocsi kapcsán a konyháról nem emlékeznek meg - valószínűleg csak büfé volt, ha egyáltalán -, viszont mozdulatlan utódai szinte kizárólag a vendéglátás szolgálatában állnak. Budapestre szűkítve a kört a már több évtizedes múltra visszatekintő városligeti vasúti jármű inkább kávézó és söröző, ahol a melegszendvics és a főtt virsli a gasztronómia csúcsa, viszont az ennél fiatalabb, bár szintén nem mostanában placcra tett budai személyvagon a Déli pályaudvarral szemben, a Vérmező oldalában valódi éttermi szolgáltatást kínál.

Nem ismerjük a tulajdonviszonyokat, de emlékeink szerint már sokféleképpen próbáltak lendíteni az üzletmeneten. Volt itt nettó kocsma, tizenkettő egy tucat kisvendéglő, tavaly a jelentős vegaválaszték lepett meg. Most úgy tűnik, megint változott az imázs, vendéget azonban nem látni. Magát a vasúti kocsit is alig, mivel a terasz meg az árnyékvető félig takarja. A billegő lábú és egészen kis méretű alumíniumasztalok azt jelzik, hogy inkább az italozás a jellemző, de ennek ellentmond a változatos étlap, a figyelmes felszolgáló.

Õszibaracklevessel (720 Ft) kezdünk, és örömmel állapítjuk meg, hogy a hazai gyakorlattól eltérően nem gyümölcsjoghurt az alapja. A belevaló barackdarabok is piaci árunak tűnnek, egyedüli baj a tejszínhabbal van, de ígérjük, azonnal szólunk, ha valahol valódi tejszínhabba botlunk. A friss lecsós bélszínérmék petrezselymes krumplival (3890 Ft) már csak az ára miatt is jelentékeny dolognak tűnik, amikor pedig a felszolgáló kimondottan hosszúnak tűnő várakozás után közli, hogy "még 4-5 perc, és kész", arra gondolunk, itt valami fenséges dolog készül. Hát nem. A már-már pszichedelikus sárga krumpli helyett bármilyen rágható és nyelhető szilárd anyagot hozhattak volna, a lecsóban sincs semmi spiritusz - mit jelenthet az, hogy friss? -, ám mindez a megtestesült konyhaművészet a rágós és egyszerűen rossz ízű hús mellett. A Gundel-palacsinta (650 Ft) csupán menekülési irány, már az se baj, hogy a maga nemében szintén értékelhetetlen.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.