kulthírek

  • .
  • 2011. november 3.

Trafik

Megnyílt a Bolsoj - Hatévi felújítás után ünnepélyes gálaelőadással újra megnyílt a moszkvai Bolsoj, a világ legnagyobb és legpompásabb színházainak egyike. A november 2-án indult 236 szezon első három hónapjára minden jegy elkelt (a repertoárt és a műsort lásd a bolshoi.ru címen).

Gyász 72 éves korában meghalt Jiri Grusa: a cseh író, aki a 90-es években hazája bonni és berlini nagyköveteként szolgált, Németországban, szívműtét közben halálozott el. 1974-ben egyik rendszerkritikus műve "elismeréseként" két hónapot rács mögött töltött. A Charta 77 aláírója volt 1981-ben, amerikai látogatása idején megfosztották állampolgárságától, ezután az NSZK-ban telepedett le.
84 éves korában elhunyt Jimmy Saville: az angol médiaszemélyiség a Radio Luxembourg zenei műsorvezetőjeként vált ismertté. Saját állítása szerint dj-ként ő használt elsőként két lemezjátszót, hogy folyamatosan szólhasson a zene. 1964-ben vele indult a BBC heti zenei magazinja, a Top Of The Pops, s 2006-ban ő celebrálta a búcsúadást is.

 

Díj Kele Fodor Ákos kapta az idei Gérecz Attila-díjat. Az 1956-ban, harc közben elhunyt fiatal költő emlékét őrző díjat egykori börtöntársa, Kárpáti Kamil alapította, s harminc év alatti alkotók elismerésére szolgál. Kele Fodor Ákos első verskötete, a Textolária tavaly jelent meg.


Led-fényben az Éjjeli őrjárat Az amszterdami Rijksmuseum egészen ismeretlen látvánnyal ajándékozza meg látogatóit: bekapcsolták az Éjjeli őrjárat új megvilágítását, s a LED-fényforrásnak köszönhetően Rembrandt 1642-es festményének számos eddig jószerivel láthatatlan részlete vált láthatóvá. A korábbi halogén lámpák a kívánatosnál jobban melegítették is a képet, mint a Philips által kifejlesztett, az ideálisnak tekinthető délutáni napfény spektrumához közelítő új megvilágítás.


A költő rajzai Rabindranath Tagore (1861-1941) születésének 150 évfordulója alkalmából a New York-i Asia Society Museumban kiállítás nyílt a képzőművészeti alkotásaiból: az év végéig nyitva tartó tárlaton több mint hatvan rajzát és vízfestményét mutatják be, három indiai gyűjteményből kölcsönözték őket. Tagore, aki 1913-ban az első nem európai szerzőként kapta meg az irodalmi Nobel-díjat, autodidaktaként, 63 éves korában, 1924-ben kezdett festeni. Munkáit 1930-ban argentin költőbarátja, Victoria Ocampo segítségével mutatta be először a nyilvánosságnak, Párizsban. Kiállítását Európa több városába, sőt a Szovjetunióba és az Egyesült Államokba is elvitték, szülőhazájában, Indiában, közelebbről Calcuttában 1932-ben állított ki először. A New York-i kiállítás négy részletre tagolódik: a kezdetek felvillantása után tájképei következnek, majd A ritmus felfedezése címszó alatt azt mutatják be, ahogyan a zene és a tánc hatásai megjelentek képei szín- és formavilágában, s végül A világ arcai elnevezésű ciklusban az arcképeit: képzőművészeti munkásságának egyik fő témája mindvégig az emberi arc volt.

 

A költőnő rajzai "Egy idő múlva le is vetettem a lakkcipőmet, mert folyton elmerült a homokban. Mulatságos volt arra gondolni, hogyan áll majd ott az ezüstös fatörzsön, s mutat valamiféle páros lélekmágnestűként a nyílt tenger felé, mikor én már rég halott vagyok" - Az üvegbura (Tandori Dezső fordította) sorait hívja elő az illusztrációnkon is látható, női cipőket ábrázoló rajz, amely fölé Sylvia Plath Az üvegbura címet írta. A rajz több mint negyven hasonlóan aprólékos ceruza- és tollrajz társaságában első ízben most került a brit közönség elé, a londoni Mayor Gallery december 16-ig nyitva tartó kiállításán. Az SP monogrammal szignált rajzok eredetiségét férje, Ted Hughes igazolta. Tőle örökölte a rajzokat lányuk, Freida Hughes, aki a galéria rendelkezésére bocsátotta őket. Sylvia Plath (1932-1963) húszévesen az írást választotta, de saját kedvére mindig szívesen örökített meg rajzban tárgyakat, állatokat, növényeket, városi vagy tengerparti részleteket.


Mindent Gertrude Steinről A kísérletező irodalmi nyelv úttörője, a modern képzőművészet pártfogója, az azonos neműek nyíltan vállalt élettársi kapcsolatának előfutára, a világháborúk közötti évek intellektuális celebje - egyebek között ilyen szerepekben kerül a nézők elé Gertrude Stein (1874-1946) a Gertrude Stein: Five Stories című kiállításon, amely a San Franciscó-i Contemporary Jewish Museum után most a washingtoni National Portrait Gallery termeiben tekinthető meg. A Pennsylvaniában született, Kaliforniában nevelkedett író, esszéista 1903-ban költözött Párizsba, ahol műgyűjtő bátyja révén kapcsolatba került a kortárs képzőművészekkel (Picasso, Matisse és a többiek). Itt ismerkedett meg a szintén kaliforniai Alice B Toklasszal, aki egy életre társa maradt (regényt is írt róla: Alice B Toklas önéletrajza). Az első világháborúban mindketten önkéntesként segítettek a sebesültek ellátásában. Az ezt követő időszak hozta el számára Hemingway barátságát (Stein nevezte el elveszett nemzedéknek a Párizst választó fiatal amerikai írókat). 1925-ben jelent meg közel ezeroldalas és másfél évtizeddel korábban befejezett regénye, a The Making of Americans (sokan olvashatatlanul nehéznek tartják, magyarra még nem fordították le). 1934-ben féléves amerikai előadói körútra indult (ekkor lett a sajtó kedvence). A második világháborút a kollaboráns francia kormány egyik magas rangú tisztviselőjének jóvoltából vészelte át, s műgyűjteménye is megmaradt. E gazdag élettörténetet meséli el dokumentumok tömkelege útján a január 22-ig nyitva tartó washingtoni kiállítás.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.