mi a kotta? - Bájital és hevítő

  • .
  • 2010. november 4.

Trafik

"Tagadhatatlan, hogy szerzőnek hosszú évek sorára volt szüksége, mielőtt e nagy művét bevégezheté, de végre mégis sikerült, s ma már birtokában vagyunk e dalműnek, mely nagybecsűnek nevezhető, s mely - az ahhoz megkívántató szükséges erők feltartása mellett - nagyon sokáig dacolni fog az idő vasfogával. [...] Erkel legújabb dalművében nem kerülheti ki az észlelő hallgató figyelmét azon körülmény, hogy abban a magyar zenének mindinkább magasabb művészi régiók felé törekedő szellemszárnyai már erősen kifejlődve, hatalmasan kezdenek maguk mellett csapkodni, hogy nemsokára azok magaslataira felszálljanak." A pályatárs Mosonyi Mihály méltatta ekképpen 1861 tavaszán a frissen bemutatott Bánk bánt, s a közeli napokban magunk is szabadon mérlegelhetjük majd a nagybecsű dalmű, a hatalmasan csapkodó szellemszárnyak és az idő vasfoga erőviszonyait.
November 7-én ugyanis elérkezünk a bicentenáriumi Erkel-év legfontosabb dátumához, s ezt a hét végén az operaházban az őseredeti Bánk bán két koncertszerű előadása ünnepli majd: Héja Domonkos vezényletével, a címszerepben Kiss B. Atillával (november 6. és 7., hét óra). Sok huzavonát és komoly ellentéteket észlelhettünk e produkció körül, s meglehet, a teljes Erkel-év eredményességéről, sikereiről is lesznek majd még érdemi eszmesúrlódások, ám az ünnep ettől még ünnep marad, tehát talpra, s fel az Operába! Vagy ha nem is oda, hát akkor a Festetics-palotába, ahol a Budapesti Vonósok emlékhangversenye kecsegtet: Erkel közkedvelt, illetve különlegességnek számító darabjai mellett többek közt a fentebb idézett rivális kolléga, Mosonyi egyik vonósnégyesével (november 7., hét óra).

Amúgy a véletlenség úgy hozta, hogy a hét vége két estéjén a Művészetek Palotájában is opera ígérkezik, méghozzá a Szerelmi bájital: Káel Csaba félszcenírozásában, a Kolozsvári Magyar Opera társulatával, Miklósa Erikával (dekoratív fotónk mutatja) és nemzetközi szereplőgárdával (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 4. és 7., hét óra). Ismerve Erkel Ferenc pályafutását, érintőlegesen még akár ez a produkció is eszünkbe juttathatja a magyar operajátszás ősatyafiguráját. Nemcsak mert Kolozsvárnak komoly szerep jutott muzsikusi eszmélkedésében, hanem mivel a Donizetti-vígopera magyar nyelvű ősbemutatójára 1838-ban került sor - Erkel nemzeti színházi karmesterkedésének első esztendejében.

Hétfőre még jut egy ünnepi Erkel-program, az "budai Társaskör Hunyadi-keresztmetszete Baranyi Ferenc és az élményszerű orgánumú Szersén Gyula közreműködésével (november 8., hét óra). Ám a kedd már újra a nagyvilág kolosszusaié, hiszen a Kesselyák Gergely vezényelte MÁV Szimfonikus Zenekar Hindemith hattyúnyársaló brácsaversenyét követően Anton Bruckner 9. szimfóniájának veselkedik neki (Operettszínház, november 9., hét óra), míg a Fortissima-bérletét újraindító Budafoki Dohnányi Zenekar a Messiás oratóriumához lát majd (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 9., fél nyolc). Csekélység!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.