mi a kotta? - Cserebere, fogadom

  • .
  • 2010. február 4.

Trafik

Egy nemzetközi kulturális csereprogramnak hála, a hétvégén Pesten vendégeljük Ausztria egyik jelentős, ha nem is mindenestől szép, de azért okvetlenül nagy múltú szimfonikus együttesét, a Tonkünstler Zenekart. Mindkét koncertjüket (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 5.
és 6., fél nyolc) Brahms I. szimfóniája zárja majd, a mű, amelyet szerzője több mint két évtizeden át csiszolgatott, mielőtt 1876-ban a közönség elé bocsátotta. Tehát korántsem csak úgy hűbelebalázs módjára, mert Brahms világéletében kerülte az oktalan elhamarkodottságot, s mégis, a Wiener Salonblatt korabeli kritikusa ekként nyilatkozott róla: "a gondolatok nélküli komponálás művészetének legméltóbb képviselője". A Brahmsot bokszzsáknak tekintő zenei műírót Hugo Wolfnak hívták, s a koncertek programján éppenséggel e nehéz természetű, rajongásra és utálatra egyaránt fogékony zeneszerző dalai is szerepelni fognak.

"Én vagyok az Operaház igazgatója!" - állított be kész terveivel a bécsi opera egyik vezető művészének otthonába a zavarodott elméjű Wolf 1897-ben, amikor pedig a vágyott állást egy másik nagy kortársa nyerte el. E karmester-zeneszerző maga se ment a szomszédba némi malíciáért, így például a Tonkünstler műsorán a Négy utolsó ének éteri részletével szereplő Richard Straussról ezt írta: "Nézzük Strauss esetét! Ezúttal az urak különösen nagyra vannak vele, hogy vége már a zseni félreismerésének, mert íme, alighogy megjelent, kiharsonázzák a világba! Hurrá! Mostantól fogva a zseninek készpénzzel fizetünk!" Gustav Mahler köszörülte imigyen a nyelvét az "iparlovag" Strausson, s e héten tőle is egy gyönyörű, emelkedetten költői dalt hallhatunk (Um Mitternacht), igaz, orgonaátiratban: Karosi Bálint és Brickner Szabolcs közös estjén (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 8., fél nyolc).

Brahms I. szimfóniájához mérhetően elnyújtott a keletkezéstörténete a Simon Boccanegrának, hiszen az 1856-57-ben megírt első változatot az 1880-81-es második verzió követte, s Verdi operája még a szerző halála után is átesett néhány fazonírozáson. E hatalmas és hatalmasan problematikus operát a hétvégén a MET-ből közvetítik majd számunkra (Fesztiválszínház, február 6., hét óra), a baritonhangra írt címszerepben Plácido Domingóval (képünkön immár a genovai dózse jelmezében). Verdi a Boccanegra két változata között alkotta meg eltagadhatatlanul operai jegyeket viselő nagy gyászmiséjét, melyet a Vox Fortissima-bérlet esedékes hangversenyén a Budafoki Dohnányi Zenekar, az Akadémiai Kórustársaság és az MR zenei együtteseinek összefogása áraszt majd elénk (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 7., fél nyolc).

Brahms egyébiránt nemcsak Mahler karmesteri működését figyelte elismerő rokonszenvvel ("ördöngös fickó"), de Dohnányi Ernő pályakezdését is. Az utóbbi mester az elkövetkező napokban három koncerten képviselteti magát: gordonkára és zenekarra írt D-dúr koncertdarabját Perényi Miklós húzza majd az "budai Danubia kíséretében (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 4., fél nyolc), Szextettjét a Kokas-Kelemen házaspár vendégváró márványtermi estjén hallhatjuk (február 8., hat óra), míg a Brahms érdeklődését felkeltő 1895-ös c-moll zongoraötöst a Liszt Ferenc Kamarazenekar szólistái vezetik elő, méghozzá a pianista Simon Izabella társaságában ("budai Társaskör, február 8., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.