mi a kotta? - Hegyen-völgyön, tószínpadon

  • .
  • 2009. augusztus 20.

Trafik

Noha lassacskán kilábalunk a nyárból, azért a pesti koncertélet az előttünk álló héten sem ígér különösebb tűzijátékot. Nem úgy Győr-Moson-Sopron megye, ahol éppenséggel különleges zenei események várnak minket: Eszterházán és a Pannonhalmi Bencés Főapátságban.
Az utóbbi helyszínen, az egykor a tatárok/mongolok által is bevehetetlen Szent Márton hegyén augusztus 21. és 23. között rendezik meg a VI. Arcus Temporum művészeti fesztivált, melynek időíve ezúttal Johann Sebastian Bach és a jelenleg Antwerpenben élő grúz zeneszerző, Giya Kancheli művészete között feszül. Az apátsági hosszú hétvégén Bach megszólalását - mások mellett - Perényi Miklós szavatolja, míg az augusztusban 74. születésnapját ünneplő Kancheli előadandó műveiben - akárcsak tavaly decemberi közös, zeneakadémiai koncertjükön - Gidon Kremer és Keller András együttműködését köszönthetjük majd.

Kevéssel odébb, az eszterházai kastélykoncertek sorozatában Vashegyi György és az Orfeo Zenekar folytatja nagy Haydn-maratonját, melyből e hétvégére három hangverseny is jut majd. Pénteken az 1780-as évtized második felében íródott 89. és 91., vagyis a korábban olykor a W, illetve a T betű említésével hivatkozott szimfónia hangzik majd fel (augusztus 21., fél nyolc), míg szombaton a párizsi szimfóniák közül kerül sorra kettő, köztük A tyúk melléknévvel ellátott darab (augusztus 22., fél nyolc). S végül vasárnap, az időben és a stílusban jócskán visszaugorva két korai, a hatvanas évekből való Haydn-szimfónia, valamint az 1772-es, Merkúrként megjelölt Esz-dúr darab következik (augusztus 23., fél nyolc).

Ám ha mégis a fővárosban rekednénk, vagy ha eleve nem akaródzna útra kelnünk, úgy ismét csak a televízió és a rádió marad számunkra esztétikai töltekezés gyanánt. A szombati nap különösen sűrűnek ígérkezik. A 3SAT például a bregenzi tószínpad 2006 nyarán bemutatott Trubadúrjával nevez be a versenybe (augusztus 22., negyed kilenc), az agyonverhetetlenül népszerű operával, amelynek értelmes elmagyarázására valaha pályázatot hirdettek német nyelvterületen. "Fogalmam sincs róla, hogy miről szól" - fogalmazott kurtán Verdi operájáról derűs kalauzában a múlt század egyik legkiválóbb Manricója, Leo Slezak, noha a sztoriból mindössze a végzetes csecsemőcsere mozzanata szorul elnéző megértésre. (Képünkön Slezak az istennek hála sokkalta áttekinthetőbb történetű Lohengrin címszerepében, Berta Morenával.) Amíg A trubadúrt a jól ismert, de nem értett operák közé sorolhatnánk, addig a Mezzo adón sugárzandó A ravasz özvegyet, Ermanno Wolf-Ferrari 1931-es vígoperáját alig, vagy éppenséggel egyáltalán nem ismerjük, történetét viszont bárki megértheti, aki látott már akár csak egyetlen Goldoni-darabot életében. Nos, a velencei La Fenice 2007-es produkciója révén most egészen közeli ismeretségbe kerülhetünk az angol, francia, spanyol és olasz hódolóit bolondító víg özvegy, Rosaura asszony történetével (augusztus 22., fél kilenc). S végül itt a Bartók rádió szombat esti közvetítése, mely a Prágai Nemzeti Színház autentikus előadásával kecsegtet: Janácek A Makropulos-ügy című, Capek színdarabján alapuló háromfelvonásosával (augusztus 22., fél nyolc). A cseh-morva opera középpontjában szintén egy különleges nőszemély áll - a 337 esztendős Elina Makropulos, aki titkát váltott személyazonosságok segítségével rejti el a külvilág elől, s aki apátiában töltött évszázadai után már csak a halált várja és reméli. Hiába, ez már nem a szokott romantikus kuszaság!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.