mi a kotta? - Ludwig és Renée

  • .
  • 2011. május 5.

Trafik

Nem kétséges, hogy az elkövetkező hét nap egészen az operaházé lesz, hiszen haladó hagyomány gyanánt a pénteki estével megkezdődik az immár harmadik operai Májusünnep. A nyitóeste az Otellót adják csupa nemzetközi nagysággal: Rost Andrea ártatlanul halálra szánt Desdemonáját ezúttal a grúz származású Lado Ataneli ármánya, illetve a féltékenységi őrületbe taszított Vladimir Galouzine vak dühe fenyegeti majd (május 6., hat óra).
A minőségi Verdi-élmény vasárnap újra felkínálja magát (május 8., hat óra), míg szombaton a Májusünnep második produkciója, a Manon Lescaut ígérkezik - jeles rendű címszereplővel és egy minden ízében intelligens, nagy tenorral (május 7., hét óra). Cristina Gallardo-Domas oldalán ugyanis Brooklyn büszkesége, a 62 esztendős Neil Shicoff énekli és alakítja majd a szertelenül szerelmes Des Grieux lovagot.

Az eseménysorozat dísze és virága mindazonáltal egy másik amerikai énekes, Renée Fleming lesz (képünkön), akinek várva várt eljövetelét úgy két hete már izgatottan harangíroztuk e hasábokon. A lírai szoprán, akit legutóbb - a MET HD-közvetítéseinek hála - a Capriccio főszerepében láthattunk, szerdai hangversenyét (május 11., hét óra) Richard Strauss áriáival és dalaival nyitja majd: az énekesnő Pauline de Ahnáért epedő ifjú komponista dalköltői vallomásaival és az utóbb szerelemben egyesülő házaspár futó összezördülését zenés polgári komédiává szublimáló Intermezzo áriáival. A programon azután Jules Massenet és Antonín Dvorák szerzeményei mellett a Vilja-dal és az Henri Murger bohémeposzán alapuló mindkét opera áriái ott fognak szerepelni. Fleming művészetét tehát igencsak változatos oldalairól csodálhatjuk majd e kitüntetett estén, ami annál is csábítóbb lehetőség, mivel az énekesnő jószerint bármihez is kezd, abban rögvest nagyszerűnek bizonyul. Így például a MET közvetítéseiből már többszörösen észbe vehettük a tényt, hogy Fleming a profinál is profibb tévés és imponálóan fesztelen műsorközlő. (Mondhatnánk, egy új és világraszóló Murányi Lili, már ha nem árnyékolná bús feledés e hajdan volt nőkonferanszié emlékezetét.)

Az elkövetkező napok operaházon kívüli eseményeinek sorából legfőként egy másik, ugyancsak hagyományszerű minisorozat, a géniusz egykori vendégszereplését megidéző Beethoven Budán elnevezésű program követeli ki az említést. Szombaton az autentikus Salomon Quartet ad kamarakoncertet: az 1800-as budai vizit közvetlen közelében komponált Beethoven-vonósnégyesekkel, Haydn szintúgy korabeli, 1799-es Lobkovitz-kvartettjeinek egyikével, valamint az életmű legvégéről származó, befejezetlenül maradt d-moll vonósnégyessel (Nemzeti Táncszínház, május 7., fél nyolc). Másnap azután Beethoven utolsó szimfóniája zárja a várbéli muzikális akadémiát, elvégre Ránki Dezső és Klukon Edit Liszt Ferenc átiratában játssza majd a Kilencediket (MTA Kongresszusi Terem, május 8., fél nyolc). S hogy a triász harmadik beltagja is méltán említtessék: Mozart gyönyörködtető c-moll miséje és No. 21-es C-dúr zongoraversenye a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös estjén hangzik majd fel - Vásáry Tamás vezényletével és zongoraszólójával (Nemzeti Hangversenyterem, május 5., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.