Titáni vállalás, s e némiképp keresett jelző már át is vezet minket a Filharmóniai Társaság soros koncertjeihez, melyeknek programján Mahler művei, s kiválólag a Budapesten 120 éve bemutatott, sőt ősbemutatott I. "Titán" szimfónia szerepel majd (Operaház, november 8. és 9., fél nyolc). Az 1889-es első felhangzásról tudósító Zenelap amúgy ekképp próbálta a helyes irányba terelgetni Mahler zeneszerzői munkálkodását: "Mahler a formákkal szakítani akar, pedig ha az uvertűr s illetőleg a szimfónia műformáját mélyrehatóan tanulmányozza és néhány szerzeményében felhasználja: el fog érni a világhírű tehetségek küszöbéig: de máskép nem...az elég sűrű tapsok mellett is kétségtelen, hogy a szerző által dirigált "szimfóniai költemény" hatása zavaros volt..."
Az 1860-as születésű Mahler 29 éves volt, amikor e szimfóniáját közönség elé bocsátotta, a nagy Joachim József pedig éppenséggel 1860-ban járt a 29. esztendejénél, s ekkor mutatta be II. hegedűversenyét, amelyet a "magyaros stílusban" megkülönböztető jelzővel szokás emlegetni. A jó barát Brahmsnak dedikált - s Brahms által hasonlóképpen meghálált - nagyszabású versenyművet most a Fesztiválzenekarral koncertező Christian Tetzlaff adja elénk - laza felvezetésül a második részben sorra kerülő, mintegy hetven perces főfogás, Bruckner IV. (Romantikus) szimfóniája előtt (Nemzeti Hangversenyterem, november 6. és 7., háromnegyed nyolc, ill. november 8., fél négy).
1868 októberében az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészetének két korvettje kelt útra Triesztből, hogy átkelve az éppen csak megnyitott szuezi csatornán eljusson a japán Yokohama kikötőjébe. Anton Petz báró ellentengernagy (mellékelt ábránkon) és expedíciója kitüntető fogadtatásban részesült Japánban, s a diplomáciai küldetéssel felruházott flottalátogatás eredményeképpen 1869. október 18-án a két ország barátsági, kereskedelmi és hajózási egyezményt kötött egymással. Erről, azaz a japán-magyar diplomáciai kapcsolatok felvételének 140., s egyúttal az újrafelvétel 50. évfordulójáról emlékezik meg a héten az Orchestra Ensemble Kanazawa és Onczay Csaba közös koncertje (Nemzeti Hangversenyterem, november 10., fél nyolc), melynek műsorán Maki Ishii 2. gagaku-szimfóniája éppúgy a "nyugati és a keleti zene párbeszédét" ígéri, akárcsak Jordi Savall, Monserrat Figueras és az Hesperion XXI várva várt fellépése (Nemzeti Hangversenyterem, november 11., fél nyolc) - igaz, jócskán más régiót értve Kelet alatt.