mi a kotta? - Ütete a legbiztosabb

  • .
  • 2010. szeptember 23.

Trafik

Ha a múlt héten az évfordulókat csupán jámbor ürügyként elhordó isteni képmást, Bachot emlegettük, úgy ez alkalommal Bartók Bélát kell elsőként felemlítenünk, hiszen halálának 65. évfordulóján (szeptember 26.) és annak közvetlen környékén több hangverseny is a nagy magyart ünnepli majd - akárcsak a koncertévad jószerint bármely más időszeletében.
Így az MR Szimfonikusok vasárnapi bérletindító estjén a Kékszakállú (e heti illusztrációnk őt mutatja Gustave Doré metszetén) koncertszerű előadását élvezhetjük - a címszerepben Cser Krisztiánnal (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 26., fél nyolc). Míg a Szergej Krilovot vendégelő Nemzeti Filharmonikus Zenekar a Székely Zoltán számára komponált Hegedűversenyt adja a Klemperer-bérlet első koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 25., fél nyolc), a Fesztiválzenekar soros programjainak második játékfelét az 1911-es Román tánc zenekarra, illetve az amerikai emigrációban komponált csoda, a Concerto alkotja majd (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 24. és 27., háromnegyed nyolc, illetve szeptember 26. fél négy). Ez utóbbi koncertszéria nyitó száma a Schiff András szólójával büszkélkedő d-moll zongoraverseny lesz - Brahms mestertől, aki e művét csakúgy eljátszotta Pest-Budán, akár második zongoraversenyét, a B-dúrt, melynek éppenséggel minálunk volt az ősbemutatója. Ez utóbbit e héten a Concerto Budapest Karajan-bérletének első estéjén hallhatjuk - Ránki Dezsővel a billentyűknél, s egyszersmind Mahler - ugyancsak fővárosi érdekű - I. szimfóniájával összepárosítva (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 23., fél nyolc).

Brahms egyébiránt a kiegyezés évében lépett fel első ízben minálunk, s az idősebb Ábrányi Kornél 1867-es beszámolója ekképp méltatta az északnémet zenei fenomént: "Mint zongoraművész a bevégzettség ama fokán áll, mely technikai nehézséget többé nem ismer. Ütete a legbiztosabb, tömörebb s erőteljesebb mit csak képzelni lehet. Ha crescendóit megereszti, s ha - mint mondani szokás - megfogja a zongorát, azt véljük, legalábbis négy kéz játszik vagy két zongora hangzik. [...] Minden megizmosodik ujjai alatt s játékából biztos, öntudatra jutott egészséges szellem szól nem az ábrándos, érzelgő ifjú kebelhez, hanem a megállapodott férfi szívhez, mely könnyek nélkül is tud igazán érezni s féktelen kitörő kedv nélkül is örülni."

"Gránitköveket hord össze s azokból épít titáni erődöket, hogy aztán azokat egymaga vegye be" - Ábrányinak e képszerű megfogalmazása a zenetörténeti csatársorból eddig kifelejtett B betűs óriásra, vagyis Beethovenre is vonatkozhatna, akit a zenekari est másnapján kamarázni összeálló Kocsis Zoltán és Szergej Krilov szonátaestje idéz majd elénk (Uránia, szeptember 26., fél nyolc). Valamint a MÁV Szimfonikus Zenekar operettszínházi koncertje, melynek Takács-Nagy Gábor által levezénylendő programja a IV. szimfóniával indul majd (szeptember 27., hét óra).

S ha már évfordulóval kezdtük, hát a héten egy negyedszázados művészi formációt is illendő felköszöntenünk: az Intermoduláció Kamaraegyüttest, mely kedden spiritus rectora, Tihanyi László vezetésével ad ünnepi estet (Festetics Palota, szeptember 28., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.