Folyóirat

Prizma

  • - izs -
  • 2011. november 30.

Trafik

 


Hogyan romolhat el valami, ami oly ígéretesen indult? Meddig viselhető el a humor és a könnyedség nyomasztó hiánya? Nem tudni, mi történt Prizmáékkal az utóbbi időben, mindenesetre eleinte módfelett ötletes és szórakoztató kiadványuk finoman szólva irányt váltott. Pedig a téma - a kortárs skandináv film - most is telitalálat: a választék a norvég horrorok titkától kezdve a jóléti fasizmuson át a borzadalmas tengerentúli remake-ekig terjed. Mégis, az iskolás stílus, a kissé agyonhasznált szakzsargon és a fájdalmasan bölcs(ész) fordulatok sokasága olyan érzést kelt, mintha miniatűr szakdolgozatokkal állnánk szemben. A szakdolgozatnak pedig köztudomásúlag elemi fegyvere az olvasó figyelmének folyamatos lankasztása, érdeklődésének erodálása, életkedvének apasztása. Ez mondjuk mesterfokon megy: még a kedvenc Anders Thomas Jensenünkkel készített interjú is két ásítás per bekezdés aránnyal üzemel. A kiadványt végignyálazva olybá tűnhet, hogy a fiatal filmtudorok csakis egymásnak írogatnak titkos nyelvükön - a belterjesség érzetét fokozandó hivatkozni is főként egymásra szeretnek.

 

A lankasztó masszából két írás tűnik ki: Varga Zoltán értekezése a bábanimáció kísérteties voltáról egyszerre riogató és szórakozató olvasmány, míg Réz Anna Ontológiai darázsfészek című írása a jobb sorsra érdemes Charlie Kaufman munkássága kapcsán a "hogyan okoskodjunk gyöngyvirágtól hajhullásig" iskolapéldáját adja. Bár simán lehet, hogy a szolidan őrült Kaufman ezt hízelgőnek találná - tán egy forgatókönyvet is írna belőle.

136 oldal, 900 Ft


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.