rés a présen - Szeretek feltámadni - Kántor Kata táncos-koreográfus

  • .
  • 2010. november 18.

Trafik

rés a présen: Mik a pályád legfontosabb állomásai? Kántor Kata: Alapvető élmény, hogy a táncot az akkoriban Markó Iván vezette győri balettiskolában kezdtem. Aztán azok az évek is fontosak, amikor úgy gondoltam, hogy inkább mással foglalkozom, így jött a képbe a biológia, fizika, majd egy éles kanyarral az ELTE magyar-esztétika szaka, de legfőképp a rajzolás.
Ezek miatt jöttem rá, hogy nem tudok és nem is akarok tánc és színház nélkül létezni. Az újrakezdés egyik fontos pillanata volt a Tatai Mária rendezte, Isadora Duncan emlékére készült darab, a találkozás Duncan szellemiségével. Aztán egyik munka hozta a másikat.Elkezdtem a Táncművészeti Főiskola koreográfus szakára járni. Szerencséreolyan rendezőkkel hozott/hoz össze a sors, akik alkotótársnak tekintenek, így soha nem kell valamiféle végrehajtói szerepkörbe kényszerülnöm.

rap: Több alkalommal is készítettél már szólókoreográfiát. Mi inspirál?

KK: Először 21 éves koromban, meglehetősen zsengén készítettem Dezső Virágnak rögtön két szólót is egymást követően. Eszembe se jutott, hogy én táncoljam, azt éreztem, hogy amiről beszélni szeretnék, az érettebb előadót kíván. Két éve Tonhaizer Tündének készítettem Gelsomina címen egy szólót, Tünde személyisége inspirált, valamint kibukni vágyott a bennem rejlő bohóc. Tavaly egymeglehetősen sokszereplős darabot rendeztem Kazár szótár címen, képzőművészekkel, színészekkel, táncosokkal, iparművészekkel, zenészekkel. Irracionálisan nagy vállalkozás volt a kondíciókhoz képest, úgyhogy vissza is vettem, és a következő már csak hatszereplős volt egy zenésszel, Nem ballag a csillag, nem fogy a Hold... címen a Taktadami Társulatnak.

rap: Legújabb, most bemutatott szólód, az Origó miről szól?

KK: Minden ízében rólam, rólunk, akik ezt a darabot megalkottuk. Leegyszerűsítve örömről és bánatról. Valójában ez egy "csoportos szóló", mert a zenészek, a Bélaműhely, a nem mindennapi hangszereikkel, aktív jelenlétükkel részt vesznek a színpadi történésekben.

rap: A Tranzdanzban már szinte örökös tag vagy. Milyen az új produkció?

KK: Szimultán ablak címmel november 26-27-én a MU Színházban bemutatjuk. Nagyon szeretek Kovács Gerzson Péterrel dolgozni, mert ugyanúgy tornáztatja a szellemet, mint a testet. A mostani darab alapvetése, hogya dolgok csak egymással öszszefüggésben vizsgálhatók.

rap: Mikor láthatunk még?

KK: Koreográfiai munkáim lesznek, december 21-22-én a Merlinben újra játsszuk végre meglehetősen sok idő után Pataky Klári A katona története című darabját, amiben mindig szeretek feltámadni mint királykisasszony.

Figyelmébe ajánljuk

Múzeum Hatvanpusztán

Egy-két ezer ember tüntetett Hatvanpusztán szombat délután. A rendszert biztosan nem döntik meg ezzel, de legalább szívtak egy kis friss levegőt. De mennyi legyen a belépő a jövőre megnyitó Korrupció Múzeumba?

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak.