rés a présen - Szeretek feltámadni - Kántor Kata táncos-koreográfus

  • .
  • 2010. november 18.

Trafik

rés a présen: Mik a pályád legfontosabb állomásai? Kántor Kata: Alapvető élmény, hogy a táncot az akkoriban Markó Iván vezette győri balettiskolában kezdtem. Aztán azok az évek is fontosak, amikor úgy gondoltam, hogy inkább mással foglalkozom, így jött a képbe a biológia, fizika, majd egy éles kanyarral az ELTE magyar-esztétika szaka, de legfőképp a rajzolás.
Ezek miatt jöttem rá, hogy nem tudok és nem is akarok tánc és színház nélkül létezni. Az újrakezdés egyik fontos pillanata volt a Tatai Mária rendezte, Isadora Duncan emlékére készült darab, a találkozás Duncan szellemiségével. Aztán egyik munka hozta a másikat.Elkezdtem a Táncművészeti Főiskola koreográfus szakára járni. Szerencséreolyan rendezőkkel hozott/hoz össze a sors, akik alkotótársnak tekintenek, így soha nem kell valamiféle végrehajtói szerepkörbe kényszerülnöm.

rap: Több alkalommal is készítettél már szólókoreográfiát. Mi inspirál?

KK: Először 21 éves koromban, meglehetősen zsengén készítettem Dezső Virágnak rögtön két szólót is egymást követően. Eszembe se jutott, hogy én táncoljam, azt éreztem, hogy amiről beszélni szeretnék, az érettebb előadót kíván. Két éve Tonhaizer Tündének készítettem Gelsomina címen egy szólót, Tünde személyisége inspirált, valamint kibukni vágyott a bennem rejlő bohóc. Tavaly egymeglehetősen sokszereplős darabot rendeztem Kazár szótár címen, képzőművészekkel, színészekkel, táncosokkal, iparművészekkel, zenészekkel. Irracionálisan nagy vállalkozás volt a kondíciókhoz képest, úgyhogy vissza is vettem, és a következő már csak hatszereplős volt egy zenésszel, Nem ballag a csillag, nem fogy a Hold... címen a Taktadami Társulatnak.

rap: Legújabb, most bemutatott szólód, az Origó miről szól?

KK: Minden ízében rólam, rólunk, akik ezt a darabot megalkottuk. Leegyszerűsítve örömről és bánatról. Valójában ez egy "csoportos szóló", mert a zenészek, a Bélaműhely, a nem mindennapi hangszereikkel, aktív jelenlétükkel részt vesznek a színpadi történésekben.

rap: A Tranzdanzban már szinte örökös tag vagy. Milyen az új produkció?

KK: Szimultán ablak címmel november 26-27-én a MU Színházban bemutatjuk. Nagyon szeretek Kovács Gerzson Péterrel dolgozni, mert ugyanúgy tornáztatja a szellemet, mint a testet. A mostani darab alapvetése, hogya dolgok csak egymással öszszefüggésben vizsgálhatók.

rap: Mikor láthatunk még?

KK: Koreográfiai munkáim lesznek, december 21-22-én a Merlinben újra játsszuk végre meglehetősen sok idő után Pataky Klári A katona története című darabját, amiben mindig szeretek feltámadni mint királykisasszony.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.