tévésmaci - A sül beultráz

  • .
  • 2009. július 2.

Trafik

Beszéljünk akkor a nevekről - mondta némi fenyegető éllel a hangjában Sztupa. Troché, mintha épp erre várt volna, előkapott egy dossziét (Sztupa fogadott magával egy sörbe, hogy üres).
A törökőriek rém egyszerű kottát énekelnek - kezdte Troché. Vannak a talpasok, azok úgy beszélnek, mint bármilyen egyszerű halandó. Ha mondjuk az ikrek, Répa és Retek találkoznak a herminamezeiek kültagjaival, Fandlival és Cirfandlival, akkor "rendes nevükön" - Fandlinak és Cirfandlinak - szólítják a két részeges kőművest. Ha mondjuk az alvezéri beosztású Bútorraktár keresi a nevezetteket a Sarok presszóban, a Thököly és a Hungária találkozásánál, akkor odainti a felszolgálónőt, a szép Mariskánét, s mond valami marhaságot, hogy aszondja, Cirbolya és Szénaboglya voltak-e ma már benn? Bútorraktár mindenkinek feltűnően elrontja a nevét, aki rangban alatta vagy egy szinten áll vele. De ha viszontag Bútorraktár a fülüknél fogva Jake, a törökőriek kapitánya elé hurcolja a két mihasznát, s a dolog odáig fajul, hogy Jake megszólítja őket, akkor, az "ide figyeljen, Toók László, ide figyeljen, Bertha Tibor" járja... Nincs ez másként saját beosztottaival sem, Jake nem bratyizik, csak néha a herminamezeiek vezérét, az Öreg Halat szólítja keresztnevén. S a régi harcostársat ő is Bútorraktárnak hívja, még ha nem hallja senki, akkor is. Jake jó vezető, Bútorraktár neve meg egy új történet. Mi megyünk tévézni...

Pénteken (3-án) nem lehet bírni a spanyolokkal, az m2-n 21.55-kor kezdődik a Vadvirágok c. 2005-ös vígjáték, majd 23.05-kor az m1-en az Ördöggerinc, Guillermo del Toro fantazija. De az HBO is rátesz egy lapáttal, a 23.25-kor nyomott Sötét, mint az olaj egy thriller néhány alsóbb osztályú amerikai sztárocskával. Kábé ekkor (23.35) a Duna az olasz Íme, itt vagyok c. 2003-as próbálkozással jön, melyben mindenki boldogtalan, s a csaj bekapja a legyet. A Filmmúzeumon este fél tízkor vetített Szoba kilátással a sokak által merő sznobságból tisztelt James Ivory munkája. Nyolckor volt az HBO-n 300, asszem, megvédték a szorost, s kifeküdtek, vándor. Hátra van még a film+-on 22.55-kor minden idők egyik legálságosabb marhasága, a Mocskos zsaru a hokizó Harvey Keitellel...

Szombaton csókoltatom a vombatom. Hogy a méltán divatos Sergio Leone mennyire reménytelen eset volt, azt az m1-ről tudhatjuk meg 21.20-kor, konkrétan az Egy marék dinamitból. Egy másik jócskán túlértékelt fickó, John Woo gépészkedik Hollywoodban és az RTL Klubon 21.05-kor Ál/Arc című lődús tréfájával. Adunk a kultúrának is, naná, az m2-n 23.25-kor Dogville - A menedék. Engem persze csak az érdekel, ha új sorozat indul, mint a II. Károly szenvedélyes élete a Dunán este tízkor.

Vasárnap a majdnem jó John le Carré egészen rossz feldolgozása, Az elszánt diplomata megy az m1-en 21.10-kor, amikor a Dunán már majdnem fél órája tart A ház kulcsai, Gianni Amelio 2004-es filmje. A Forró zápor pedig Antonio Banderas önálló rendezése rögtön ez után. Ha zongorázni tudnám a különbséget, én lennék a száztagú cigányzenekar.

Hétfőn semmi pénzért se' nézek tévét, komcsi vagyok.

Kedden az m2-n A papa szolgálati útra ment című régi jugoszláv film mesél egy Kusturica nevű óvatos duhajról, aki később csörgősipkában tálalt bureket az urak asztalára. Az HBO nyolckor indítja új sorozatát, a Szaddám-klánt (erről belül bővebben harangozunk). Nem mintha az ugyanekkor a Filmmúzeumon bekezdett Francois Trafó Utolsó metró című filmje olyan jó lenne. S az utána rögtön jövő Hegyezd a füled! sem Stephen Frears főműve. Alműve inkább.

Szerdán a Dunán az Aranytartalék este fél tízkor drámázás Kenu Révésszel.

Csütörtökön este kilenckor a Dunán Rimini, Rimini egy 1987-es olasz vígjáték és Pomáz testvérvárosa, még Fellinivel zsírozta le az uccsó tanácselnök. Ugyanitt éjfél előtt öt perccel Öten voltak c. amerikai film a kanadai fiatalok rémes emlékeiről szól. Voltaképpen semmi jó nem lesz ezen a héten, a Dogville-t meg már úgyis látta mindenki, aki akarta.

Ne tévézzenek maguk se! Rontja a szemet és hizlal, továbbá elfecsérelt idő!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.