étel, hordó - SPEEDY BURRITOS

  • .
  • 2007. február 15.

Trafik

Négy napja már, hogy nem ettünk, mikor Lee Van Cleef csak ennyit szólt: "Hé, barátom, itt van Sabbata!" "Zapata" - javította ki Dick, aki egyebek mellett címszereplője volt a Man with two dicks című filmnek, ráadásul közülünk ő hasonlított a legjobban az ifjú Marlon Brandóra.

Négy napja már, hogy nem ettünk, mikor Lee Van Cleef csak ennyit szólt: "Hé, barátom, itt van Sabbata!" "Zapata" - javította ki Dick, aki egyebek mellett címszereplője volt a Man with two dicks című filmnek, ráadásul közülünk ő hasonlított a legjobban az ifjú Marlon Brandóra. Az Örökmozgó előtt, az Erzsébet körúton didergett a kis csapat, bármelyik filmkritikus megmondhatja, történtek már ott cifrább dolgok is. Igen ám, de a mi emberünk, a "magyar film sírásója" inkább csöndben maradt. Csak akkor kiáltotta vígan: "Vivát, Benyovszky!", hogy az egyik palimadár Eizensteint vette a szájára, az Ogyessza és Mexikó City között feszülő keskeny hidat, amit jégcsákánnyal faragtak, kilenc lyukát géppuska ütötte. "Hol volt akkor a stáb?" - kérdezte kétségbeesett arckifejezéssel, de Lee elmosolyodott: "Tudod, Öcsi, akkoriban a Gorkij moziból egyszerűen átsétáltam a Maxim Varietébe."

Nevettünk, ha ez szóba jött, de nevettünk azon is, hogy a babakocsiban, ami majdnem halálra gázolt egy járókelőt, szombrerós csontváz kortyolta gumisüvegből a tequilát. A piros neonpaprika viszont egyáltalán nem tűnt viccesnek közvetlenül a mozi mellett a kirakatban, egy hatalmas "Megnyílt" felirat tövében. Mondom, négy napja már, hogy nem ettünk, így az olyan mexikói (tex-mex?) gyorsétterem, amilyen a Speedy Burritos, már-már az aztékok kincsének látszott. Még akkor is, ha a díszletek láttán egyértelmű, hogy Robert Rodriguez Hortobágyára érkeztünk - olcsó kiszerelésben. Tudjuk persze, hogy Guadalajara és Budapest között még a légihíd is merész elképzelés, talán nem ártott volna egy kreatívabb belsőépítészt szerződtetni. Akinek Mexikóról nemcsak a piros diszperzit, a naivok modorában falra kent bajuszkirályok és az akasztott szombrerók jutnak az eszébe. Dicséretes viszont, hogy a bútorzat minőségi áru, az pedig külön öröm, hogy van dohányzórész. Vagyis a Speedy Burritos az átlagosnál jobb "önki", ami a komfortot illeti.

A lényeg azonban a tálcázásnál dől el. A sorban állás alatt van időnk megcsodálni az üveg mögött sorakozó falatokat, de nem csak a bőség ejt zavarba, az is, hogy az egyik sarokban klasszikus gyrosrúd forgolódik. Honnan került ez ide, és vajon miért? Az sem a legszerencsésebb, hogy előbb választhatunk desszertet, mint levest, de félre a károgással, ha különben szépek az ételek, és ráadásul megfizethetők. Kukorica- és sajtkrémlevest (350-350 Ft), taco- és enchilladamenüt (1350-1350 Ft), azték marhachilit (1250 Ft) választunk, és reméljük a legjobbakat.

De az első falatok nyomán elszáll belőlünk az optimizmus, a kukoricaleves csíp, mint a skorpió, eszünkbe nem jutna róla a tengeri, a sajtkrémleves viszont annyira jellegtelen, hogy még azt sem tudnánk megmondani, mitől rossz. Az azték marhachilivel már könnyebb a dolgunk. A hús annyira száraz és rágós, hogy biztosak vagyunk benne, az alapanyag utolsó lakhelye egy idősek istállója lehetett, és ezt a különben kiváló rizs sem tudja feledtetni. Pedig ránk férne! A taco a török (!) büféket is, az enchilladát viszont mi ajánlanánk a balatoni, lacikonyhás parti őrségnek, ez ugyanis már az ő műfajuk. Nem csoda, hogy az ízetlen zöldségekkel és erős fűszerezéssel felnyomott hússal töltött készítményről egy másik Speedy, a héliumhangú Gonzales jut eszünkbe: kóstolás után ugyanis legszívesebben az ő tempójában iszkolnánk el a Burritosból.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.