tévésmaci - Farkast emlegetünk az elején

  • .
  • 2007. október 11.

Trafik

Kedves hallgatóink, ezen a héten utazási oldalról közelítünk a ránk mért tárgy felé. Mint azt a szomszédos oldalakról tudjuk, például Goethe is nagyon szeretett utazni, ezért rokonairól és üzletfeleiről, illetve főtitkáráról utazási irodákat, nagyáruházakat és egyéb fontos létesítményeket neveztek el világszerte.
Õróla meg egy egész várost, pontosabban felet, mert a másik felét Björn Borgról, a híres svéd teniszezőről, aki a rossz nyelvek szerint többször találkozott Ingmar Bergmannal, a híres svéd filmrendezővel. Nos, mivel ez magukkal is könnyen előfordulhat az előttünk álló héten, hát jobban teszik, ha minél előbb kipróbálják magukat Wimbledonban.

Pénteken (12-én) tessék, máris 17.05-kor a Filmmúzeumon Jelenetek egy házasságból - hát kellett ez nekünk? Ahelyett, hogy nyugodtan teniszeztünk volna otthon az ABBA együttessel. Leadják a Liliomfit is, 20.00-kor a Duna Tv-n, de az sajnos egyáltalán nem svéd. Ha svéd lenne, Darvas Ivánt bizonyára Szarvas Ivánnak hívnák. Ha már így szóba került a festészet: én? Rembrandtot? Vakuljon meg az is, aki látott egy nagy csomagolópapírba burkolt táblával a hónom alatt kislisszolni a Kunsthistorisches Museumból, ami Bécsben van. A tévében meg a Lopott Rembrandt című angol-dán bűnügyi film lesz este tizenegykor a Dunán, bizonyára azért, mert Goethe is angol volt. És a dánok is nagyon fontos emberek számunkra, ezért erősen figyelni fogjuk az emlegetett híres svéd filmrendező leghívebb tanítványának (a nevét nem írjuk le, mert nem szenvedhetjük nagyon a művészetét) egy darabig Koppenhágában játszódó filmjét, A hó hatalmát (00.50-kor a Film+on). Ennyit Skandináviáról, a Jávorszarvas és János Farkas hazájáról. Legőszintébb sajnálatunkra még itt van Ettore Scola látszólag teljesen szövetidegen Római emberek című filmje 00.55-kor az m1-en - azért csak látszólag, mert mint az köztudomású, Goethe is nagyon szeretett Rómába utazni. Csak nem az emberek miatt? Ne szépítsük, a kedvence volt Itália, a múltkor is látták a helybéli lágyszívű kritikussal késő este a Római-parton. Igaz, kicsit dülöngéltek, de egészen felismerhetően énekelték a Sándor éji dalát.

Szombaton kódolatlan nap az HBO-n. Talán ebbéli kárpótlásként jön viszont Jean Paul Belmondo - nem hiszik el - Az utolsó kalandor címszerepében (23.00, m1). E mozgókép irodalmi alapját a rádióújság Georges Simenonnak tulajdonítja.

Vasárnap illegalitásba vonulnak a kommunista párt még szabadlábon lévő tagjai. A Szűzforrást / Jungfrukällan (Duna Tv, 22.25) én már szóba se hozomÉ milyen hülyén hangzana, ha egy fél várost tévésmacinak hívnának. Ám ugyancsak az utazgatás jegyében kell végre belátnunk, hogy Truffaut azért mégiscsak egy rossz vicc. A Két angol lány és a kontinensnél (Zone Europa, 15.50) valószínűleg csak a Ripacsok (m2, 20.10) kínosabb, mint a Heti hetes műtörténeti előzménye. Pont e díszes társaságba illik Majka és Besenczi Árpád duettje; szerintem a Szőke kólában (Viasat3, 19.15) simán lenyomják Kernt és Garast.

Hétfőn szembenézünk a valósággal, mert a tévével nem nagyon lehet. Önök élnének egy olyan országban, ahol a tévéműsor egyetlen nézhető darabjának a Fantozzi mindenki ellen (16.45, Filmmúzeum) tűnik? Ugye nem. De legalább még egy napig tartsanak ki, és kedden 16.50-kor a Filmmúzeumon Fantozzi tovább tűr (maguk helyett is).

Szerdán, ha azt hiszik, hogy végre minden jobbra fordul, nagyon tévednek, meneküljön, ki merre lát! Tudnám ajánlani Szlovákiát. Mert itthon Fantozzi helyett csak egy 1983-as angol Pygmalion-parafrázis a kínálat (Rita többet akar - Szebb dalt énekelni, 20.55, Filmmúzeum) Ugye, ez nem igaz? De az. Csütörtökön végre üdvözöljük a fiatal magyar filmes dolgozókat. Feltétlenül nézzék meg Fliegauf Benedek Dealer című filmjét 13.10-kor a Zone Európán, és véletlenül se mulasszák el Török Ferenc Szezon című alkotását 22.25-kor a Duna Tv-n. Vagy egyáltalán ne tévézzenek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.