tévésmaci - Kapitány a paripán

  • .
  • 2011. július 14.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché nyomait kutattuk, minden kutya farkát megbámultuk. Nem volt túlságosan emelkedett foglalatosság, de tudtuk, hogy az eredményesség záloga az illő alázat.
Ücsörögtünk Az egyszarvúhoz címzett fogadó udvarán, helyi rozét szürcsölgettünk, s vártuk, hogy betévedjen egy kutya. A fogadó udvarára. Nem tévedt. Míg téved, addig elmesélem, hogy csinálják arra a rozét. Leszedik az összes szőlőt, fehéret, kéket, borszőlőt és csemegét, aztán adj neki, darálják, préselik, satöbbi együtt az egészet, és az utóbbi években már úgy mondják, hogy rozé. Régebben bor volt a neve, akkor is tudta mindenki, hogy mit iszik. Kutya persze közben sem jött be az udvarba, viszont Lenolaj kiment a mosdóba. Ülünk, szürcsölünk, Bútorraktár egyszer csak azt mondja, hallgassatok. Egy kukszi hang nem sok, annyit sem szóltunk addig sem, ő meg a füléhez tett kézzel jelzi, hogy hallgatózzunk. Jó, semmi. Hülyék, kutyaugatás. Tényleg, anynyira természetes volt, hogy észre sem vettük. A ház mögül jött. Mind felpattantunk, uccu, hátra! Hova mennek, az magánterület, állta utunkat a felszolgáló. De Bútorraktár olyan különös hangsúllyal tudta azt mondani, hogy csak bekukkantunk egy cseppet, hogy elhárult azonnal minden akadály, a csávó csak annyit nyögött, hogy természetesen, parancsoljanak, és balra el. Hátul láttunk egy kislányt, épp valami lábosban vitt a kutyaól felé ebédet. Hol a kutya, már nem hallottuk az ugatást. Ott van! Ugrál, csahol és - igen, igen: és - csóválja a farkát. Jaj, túl gyorsan, nem tudjuk pontosan megfigyelni! Oh, nem is kellett túl gondosan tanulmányozni, rögtön megláttuk a lényeget. S míg mi a kutya farkát nézzük, önöknek ott a tévé.

Pénteken (15-én) azért nézzük meg A Sebhelyhesarcút a tv2-n este tíz húszkor, mert a televíziózásban is uborkaszezon van, amire avval válaszolhatunk meg a legfrappánsabban, hogy szervezetünk purgálására fordítjuk a gyalázatos műsort: igyekszünk megszabadulni a legendáinktól, amiket persze pontosabb lenne lidérceinknek nevezni. És amelyek szerint a mondott film egy klasszikus alkotás, szerintem meg egy harsány fércmű.

Szombaton ugyanez a pálya: még egy legendával kevesebb, ha erősek vagyunk. A Dunán 19.05-kor adott 1957-es Egy párizsi nő lidérce Brigitte Bardot, hogy az micsoda nő. Nos, valóban, párizsi nő, de én nem szeretem a párizsi nőket, az olasz nőket és a turista, illetve a vadász nőket sem, nálam a nő a téliszalámi nőnél kezdődik.

Vasárnap a Filmmúzeumon hét után megszabadulhatunk Ingrid Bergmantól és bandájától is A kaktusz virága című szerelmetes komédia segítségével, de nem ez a lényeg. Hanem az, hogy két hete itt bizakodtunk, hogy a tévék majd most biztos előkapják Peter Falk dolgait, s megnézhetjük azt a pár jó filmjét. Hát, persze. Itt az első, az RTL Klub délután (16.20-kor) lenyomja az Öröm az ilyen szülő című 1979-es vígjátékot, amit Apósok akcióban címen is ismerünk, de úgy is nagyon tré. Ennyit a szép emlékekről.

Hétfőn este nyolckor ugyancsak egy legenda a Cinemaxon, amihez azonban én se' nagyon merek hozzányúlni. A Szédülés (1958) valószínűleg akkor is elég jó film, ha Kim Novak pusztán dekoltázsában hordja az erejét, ha James Stewart egy rémes ripacs, s akkor is, ha Alfred Hitchcock mítoszát bizonyos véleményformálók lelkiismeret-furdalása teremtette. Egyszerűen szégyellték, hogy krimiken lógnak, ezért körítettek hozzá némi ideológiát, és szaszpansznek nevezték, ha kitörte őket a frász.

Kedden Carol Reed munkásságához lehet szerencsénk az m2-n éjjel (0.45-kor). Az 1948-as Ledőlt bálványban gyerek és gyilkosság is szerepel, de ettől függetlenül, ha van, amiért érdemes tévét tartani ezen a héten, hát ez a film az. Vagy ez sem. Az RTL Klub 14.25-kor leadja a Svejk, a derék katona c. regény ötvenes évek végi cseh adaptációját Rudolf Hrusínskyvel, és A szarvasvadász is lesz a Filmmúzeumon 22.55-kor, de láttuk már őket, s a Svejk a nagy művész fiatal kiszerelésével együtt is elég gyenge dolog.

Ezért aztán a szerda és a csütörtök almás. Menjenek nyugodtan nyaralni!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.