tévésmaci - Róka a fák alatt

  • .
  • 2010. szeptember 23.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché leszálltak Murony állomáson a csabai gyorsról, egy fiatal brit katona lépett hozzájuk. A barna zubbonyban, ellenzős sapkában úgy nézett ki, mint aki most lépett le a mozivászonról.
'lordsága már várja önöket, mondta kifogástalan magyarsággal, de Sztupa épp csak bólintott rá, Troché meg egyenesen elfordította a fejét Berény felé. A tiszt a nyitott terepjáróhoz vezette őket, s minden udvariaskodás nélkül elsőként ugrott fel a vezetőülésbe. Sztupa és Troché gépiesen felkászálódtak hátra, s amikor meglódult a jármű, egyszerre kapaszkodtak bele a merevítő vasba. A kocsi ráfordult a sovánháti útra (már ha útnak lehet nevezni azt az elmosódott két keréknyomot, ami az állomásépület mellől, átfordulván a síneken veszett bele a pusztába). Kevesen tudták az országban, de még a környéken is, hogy erre bújt meg Mr. Muirhead birtoka - távolról nem is látszott különbnek bármelyik megviselt tanyánál, vékony füstcsík szállt fel egy kéményből, a fehér fala csak úgy világított, és kicsit arrébb a magányos gémeskút is ellátszott jó messzire. Közelről azonban rögtön látszott, hogy valóságos erődítményhez érkeztek. Hát, ez Muirhead vára! Nevezett a korona különmegbízottja volt, póri neve - álneve? - dacára igazi főrend, aki Henry Wriothesleyig, Southampton harmadik earljéig vezette vissza családfáját - hogy miért nem tovább, az rejtély maradt a magyar elhárítás előtt, hisz különösebb nehézség nélkül lehetett volna, még akkor is, ha néhány fattyú is keveredett a jól csengő láncolatba. A dzsip fékezett, Troché felrikoltott, hol a komornyik, basszus? A sofőrnek szeme sem rebbent, rég tudta, hogy "ezek" mennyire hajlamosak az ízetlenkedésre. Mint mi a tévézésre.

Szombaton (25-én) végre eljön közénk épeszű időpontban a Fennsíkok csavargója: 12.05; ViaSat3 - én már le is mondtam a mutterékhoz tervezett ebédet, de voltak egyéb - hátsó - indítékaim is. Az mindennek az alapja, hogy jön Clint Eastwood lóháton, veszélyes meredélyen ereszkedik alá, minden mozdulatuk pontos, látszik, hogy nagyon összeszoktak az állattal. Beporoszkál Lago városába - itt jegyezném meg, hogy mennyire ritkák a tóparti porfészkek a vadnyugati történetekben. Szóval beporoszkál, és azonmód megerőszakolja az első útjába eső nőt - ezek után a film végéig azon fáradozik, hogy bebizonyítsa, ő a jófiú. Egy gyöngyszem, kétségkívül, de most szóltam róla utoljára. Este Cukor György barátunk lakja be nyolckor a Duna Tévét, elővezetvén 1940-es keltezésű, ff. filmjét, A kétarcú nőt. Kivel, kivel? Greta Garbóval. Amúgy a csatorna már hetek óta rajta van Takeshi Kitano életművén, most a némileg ismertebb Szonatina lesz éjféltájt, de a múlt szombaton teljesen lehidaltam a Forrásponttól, abban mindenki totál kretén volt, nagyon bírtam, a jó Kitano a legkreténebb, elsült kezében a kardvirág. De mindez nem érdekes, hanem az a nagy szó, hogy min kellett nekünk röhögnünk a hatvanas-hetvenes évek rettenetes fordulóján: esküszöm, sorok álltak a kerületi mozi előtt, amikor Heinz Rühmannal bemutatták Akacsa fél nyolckor csenget című nyugatnémet komédiát, mely műalkotás a modern élet, a túlzott gépesítés veszélyeire hívta fel viccesen a figyelmet, némileg Tati farvizein hajózva (Filmmúzeum, 17.50). Volt a Dunán valami Égő tűz is este tíz tízkor, ha gondolják, nézzenek utána - én fölírtam, de elfelejtettem. Aki elunná mégis a Szonatinát, 1.10-kor a Cinemaxon nézze meg a Carrie-t, Sissy Spacek fejire öntenek benne egy veder vért.

Vasárnap a Dunán éjfél előtt egy 1953-as fekete-fehér film a messzi Amerikából: A stoppos. Felteszem, egy marhaság: két lúzer felvesz a kocsijába egy debilt, akiről hamar kiderül, hogy veszedelmes gyilkos és szökött fegyenc és többszörös visszaeső meg minden. A rendező azonban a nagyon híres Ida Lupino. Akinek viszont ezek után sem lesz elege a hülye tévéből, van még egy dobása:

Szerdán este fél kilenckor az MGM-en A Hallelujah tárgyalás egy western, mert keretes versnek írtuk most a smacit. Hiszen még verset írni is jobb, mint tévézni.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.