tévésmaci - Róka a fák alatt

  • .
  • 2010. szeptember 23.

Trafik

Amikor Sztupa és Troché leszálltak Murony állomáson a csabai gyorsról, egy fiatal brit katona lépett hozzájuk. A barna zubbonyban, ellenzős sapkában úgy nézett ki, mint aki most lépett le a mozivászonról.
'lordsága már várja önöket, mondta kifogástalan magyarsággal, de Sztupa épp csak bólintott rá, Troché meg egyenesen elfordította a fejét Berény felé. A tiszt a nyitott terepjáróhoz vezette őket, s minden udvariaskodás nélkül elsőként ugrott fel a vezetőülésbe. Sztupa és Troché gépiesen felkászálódtak hátra, s amikor meglódult a jármű, egyszerre kapaszkodtak bele a merevítő vasba. A kocsi ráfordult a sovánháti útra (már ha útnak lehet nevezni azt az elmosódott két keréknyomot, ami az állomásépület mellől, átfordulván a síneken veszett bele a pusztába). Kevesen tudták az országban, de még a környéken is, hogy erre bújt meg Mr. Muirhead birtoka - távolról nem is látszott különbnek bármelyik megviselt tanyánál, vékony füstcsík szállt fel egy kéményből, a fehér fala csak úgy világított, és kicsit arrébb a magányos gémeskút is ellátszott jó messzire. Közelről azonban rögtön látszott, hogy valóságos erődítményhez érkeztek. Hát, ez Muirhead vára! Nevezett a korona különmegbízottja volt, póri neve - álneve? - dacára igazi főrend, aki Henry Wriothesleyig, Southampton harmadik earljéig vezette vissza családfáját - hogy miért nem tovább, az rejtély maradt a magyar elhárítás előtt, hisz különösebb nehézség nélkül lehetett volna, még akkor is, ha néhány fattyú is keveredett a jól csengő láncolatba. A dzsip fékezett, Troché felrikoltott, hol a komornyik, basszus? A sofőrnek szeme sem rebbent, rég tudta, hogy "ezek" mennyire hajlamosak az ízetlenkedésre. Mint mi a tévézésre.

Szombaton (25-én) végre eljön közénk épeszű időpontban a Fennsíkok csavargója: 12.05; ViaSat3 - én már le is mondtam a mutterékhoz tervezett ebédet, de voltak egyéb - hátsó - indítékaim is. Az mindennek az alapja, hogy jön Clint Eastwood lóháton, veszélyes meredélyen ereszkedik alá, minden mozdulatuk pontos, látszik, hogy nagyon összeszoktak az állattal. Beporoszkál Lago városába - itt jegyezném meg, hogy mennyire ritkák a tóparti porfészkek a vadnyugati történetekben. Szóval beporoszkál, és azonmód megerőszakolja az első útjába eső nőt - ezek után a film végéig azon fáradozik, hogy bebizonyítsa, ő a jófiú. Egy gyöngyszem, kétségkívül, de most szóltam róla utoljára. Este Cukor György barátunk lakja be nyolckor a Duna Tévét, elővezetvén 1940-es keltezésű, ff. filmjét, A kétarcú nőt. Kivel, kivel? Greta Garbóval. Amúgy a csatorna már hetek óta rajta van Takeshi Kitano életművén, most a némileg ismertebb Szonatina lesz éjféltájt, de a múlt szombaton teljesen lehidaltam a Forrásponttól, abban mindenki totál kretén volt, nagyon bírtam, a jó Kitano a legkreténebb, elsült kezében a kardvirág. De mindez nem érdekes, hanem az a nagy szó, hogy min kellett nekünk röhögnünk a hatvanas-hetvenes évek rettenetes fordulóján: esküszöm, sorok álltak a kerületi mozi előtt, amikor Heinz Rühmannal bemutatták Akacsa fél nyolckor csenget című nyugatnémet komédiát, mely műalkotás a modern élet, a túlzott gépesítés veszélyeire hívta fel viccesen a figyelmet, némileg Tati farvizein hajózva (Filmmúzeum, 17.50). Volt a Dunán valami Égő tűz is este tíz tízkor, ha gondolják, nézzenek utána - én fölírtam, de elfelejtettem. Aki elunná mégis a Szonatinát, 1.10-kor a Cinemaxon nézze meg a Carrie-t, Sissy Spacek fejire öntenek benne egy veder vért.

Vasárnap a Dunán éjfél előtt egy 1953-as fekete-fehér film a messzi Amerikából: A stoppos. Felteszem, egy marhaság: két lúzer felvesz a kocsijába egy debilt, akiről hamar kiderül, hogy veszedelmes gyilkos és szökött fegyenc és többszörös visszaeső meg minden. A rendező azonban a nagyon híres Ida Lupino. Akinek viszont ezek után sem lesz elege a hülye tévéből, van még egy dobása:

Szerdán este fél kilenckor az MGM-en A Hallelujah tárgyalás egy western, mert keretes versnek írtuk most a smacit. Hiszen még verset írni is jobb, mint tévézni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.